28. ارديبهشت 1394 - 11:53   |   کد مطلب: 5941
بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غیر از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملاً بدن را می‌پوشاند، بپوشانند.
 نظر فقها/ پوشش زنان هنگام نماز

به گزارش شبنم ها، نماز واجبی است که نه تنها روزانه است، که روزی پنج مرتبه نیز تکرار می‌شود. از این‌رو درست  برپا داشتن آن، لازمه اجرای امر الهی و از دست نرفتن زحمات ماست.
بر این اساس لازم دانستیم، مروری داشته باشیم بر نظرات فقها در مورد حدود پوشش زنان در نماز و چگونگی رعایت آن.
حدود کلی پوشش در نماز
سؤال:‌ حد پوشش در نماز چیست و آیا استفاده از چادر در نماز واجب است یا مانتو و چادر کافی است؟
پاسخ: آن‌چه فقها بر آن اتفاق دارند آن ‌است که بر زنان واجب است در نماز تمام بدن و موى خود را به غیر از صورت به مقدارى که شستن آن در وضو واجب است و دست‌ها تا مچ و پاها تا مفصل ساق با پوششى که کاملاً بدن را می‌پوشاند، بپوشانند. 
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی نیز می‌فرمایند: «شرط نیست ساتر خصوص چادر باشد؛ اگرچه چادر بهتر است، بلکه سزاوار است خانم‌ها چه در نماز و چه در غیر نماز از چادر استفاده کنند؛ خصوصاً که چادر در کشور اسلامى ایران از مظاهر و شعائر اسلام است.»
سؤال:‌ در صورتی‌که زن در محیطی امن و مطمئن بخواهد نماز بخواند که هیچ نامحرمی وجود ندارد، آیا برای نماز نیاز به حجاب دارد؟
پاسخ: آیت‌الله سیستانی می‌فرمایند: پوشش در هنگام نماز (ولو نامحرمی نباشد) لازم است.» آیت‌الله خامنه‌ای نیز در ادامه بیان حدود پوشش در نماز، قید می‌کنند که:‌ «در حضور نامحرم پاها را نیز باید بپوشانند.»
سؤال: اگر خانمی در بین نماز متوجه شود که موها یا جایی از بدن او از چادر بیرون آمده، تکلیفش چیست؟ اگر بعد از نماز بفهمد، آیا درست است؟
پاسخ:‌ همه فقها به اتفاق معتقدند که اگر بعد از نماز متوجه شود، نماز او صحیح است، اما اگر بین نماز متوجه شود، غالب فقها می‌گویند که باید فوراً آن را بپوشاند و اعاده لازم نیست. اما آیت‌الله وحیدخراسانی در توضیحات‌شان در این مورد می‌فرمایند:‌ «بنابر احتیاط واجب باید نمازش را تمام نموده و اعاده کند.»
آیت‌الله بهجت نیز این مسئله را بنابر احتیاط مستحب عنوان کرده‌اند: «باید فوراً آن را بپوشاند و نماز او صحیح است، ولى احتیاط مستحب در فرض اخیر این است که نماز را تمام کند و دوباره بخواند.» و اگر قادر به پوشاندن آن نباشد، آیت‌الله بهجت می‌فرمایند: «باید نمازش را قطع کند و با حفظ ساتر و پوشش از اول نماز بخواند.»
سؤال: آیا بر خانم‌ها لازم است که در نماز روی پا و کف آن را بپوشانند؟
پاسخ: غالب فقها پوشاندن روی پا تا مچ و کف آن را برای زنان لازم نمی‌دانند، اما حضرات آیات وحیدخراسانی و بهجت معتقدند که احتیاط مستحب این است که کف پاها را هم بپوشاند.
سؤال: گر خانمی در هنگام نماز بدن خودش را در زیر چادر ببیند، اما از بیرون بدنش پیدا نباشد، آیا نمازش اشکال دارد؟
پاسخ: غالب فقها بر این عقیده‌اندکه اگر از بیرون بدنش پوشیده است، کافى است، اما آیت‌الله سیستانی در توضیح این نکته می‌فرمایند: «زن باید در موقع نماز، تمام بدن حتی سر و موی خود را بپوشاند، و بنابر احتیاط واجب حتی از خودش نیز پوشانده شود، پس اگر چادر را طوری بپوشد که خودش بدنش را ببیند اشکال دارد، ولی پوشاندن صورت و دست‌ها تا مچ، و پاها تا مچ پا لازم نیست، اما برای آن‌که یقین کند که مقدار واجب را پوشانده است، باید مقداری از اطراف صورت و قدری پایین‌تر از مچ‌ها را هم بپوشاند.»
سؤال: اگر در حال نماز موى سر خانمى ظاهر شده و متوجه نباشد، آیا لازم است به او بگویند؟
پاسخ: آیت‌الله بهجت می فرمایند‌:‌ «لازم نیست به او بگویند.»
چادر نماز
سؤال:‌ آیا نمازخواندن با چادر نازک و بدن‌نما صحیح است؟
پاسخ: فقها معتقدند نماز خواندن با چنین چادری جایز نیست و این مطلب را با عبارات مختلفی بیان کرده‌اند. آیت‌الله بهجت می‌فرمایند:‌ «اگر پوشش صدق نکند، صحیح نیست.» آیت‌الله خامنه‌ای معتقدند: «بنابر احتياط واجب پوشاندن شبح بدن لازم است و بدون ستر آن نماز صحيح نيست.» و آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در توضیح این سؤال می‌فرمایند: «اگر چادر نازک و بدن‌نما باشد، نماز با آن باطل است؛ مگر این‌که زیر چادر لباس‌هاى دیگرى پوشیده باشد که ستر صلاتى موجود و حاصل باشد.»

انتهای پیام/

منبع: مهر خانه

دیدگاه شما

آخرین اخبار