15. اسفند 1398 - 12:26   |   کد مطلب: 5928
فشارهای روانی خوب یا بد؟ راهکارهای مقابله با استرس بد
زنان متأهل شاغل در معرض آسیب های استرس قرار دارند
بنابرگفته روانشناسان امروزه زنان بیش تر از گذشته در معرض فشارهای روانی قرار دارند و زنان متأهل شاغل بیشتر از زنان متأهل خانه دار متحمل استرس هستند.
زنان,اشتغال,استرس,آسیب ها

به گزارش شبنم ها، سبک و شیوه زندگی روزانه ما در بروز طیف وسیعی از بیماری ها مؤثر است. اگر چون داوری آگاه کلیه امور زندگی خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه می شویم که چگونه با روش های مختلف، به جسم و روانمان آسیب می رسانیم.

همه ما گاهی دچار فشار روانی می شویم. فشارهای روانی جزیی ثابت و غیرقابل حذف از زندگی روزمره ما در عصر تکنولوژی شده است این که ممکن است دچار فشار روانی شویم خارج از اختیار و کنترل ماست، ولی می توانیم فشار روانی وارد شده به خودمان را کنترل و مدیریت کنیم تا زندگی سالم تری و متعادل تری داشته باشیم.

در مطلب قبل در مورد فشار روانی را تعریف کرده و گفتیم که عوامل ایجاد کننده فشار روانی را می‌توان به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد. مهم‌ترین فشارهای بیرونی عبارتند از مشکلات زندگی (مشکلات اقتصادی، ناامنیی شغلی، کار طاقت‌فرسا و..) اما سؤال اینجاست که آیا به راستی تمام این فشارهای روانی برای ما مضر بوده و یا اینکه دارای محاسنی هم می باشد.

جنبه های مثبت فشارهای روانی

الهه مولاعلی کارشناس روانشانسی در این خصوص معتقد است: ( همه فشارهای روانی بد نیستند، جنب مثبت فشارهای روانی این است که به ما کمک می کند با تغییرات کنار آمده و آنها را بپذیریم یا کمک می کند تا در موقعیت های خاص از عهده وظایف خود برآمده تا درصد موفقیت خود را بیشتر کنیم .

وی می گوید: اگر فشارهای روانی در دوران تحصیل به ویژه در زمان امتحان نباشد قطعا بخشی از فرایند یادگیری و وظیفه درس خواندن مغفول مانده و دانش آموزان به موفقیت مد نظر خود نخواهند رسید اما زمانی این فشارهای روانی خرد کننده خواهند شد که باعث از بین رفتن تسلط انسان بر خود و قدرت تفکر و تصمیم گیری اش شود در این صورت نه تنها باعث افت شدید در انجام کارهای روزمره بلکه باعث از بین رفتن سلامتی روانی و جسمی فرد هم خواهد شد.

روانشناسان معتقدند که میزان مشخصی از استرس (فشار روانی)، ضروری است و لزوما نباید آن را به عنوان یک پدیده منفی در نظر بگیریم چرا که میزان مشخصی از استرس برای فرد سازنده و محرک است و آن را استرس مفید می نامند.

ار طرفی باید به یاد داشته باشیم که استرس همواره به علت عوامل ناخوشایند و نامطلوب در فرد به وجود نمی آید یک مژده بسیار مسرت بخش و موفقیت غیر منتظره می تواند فرد را دچار استرسی کند که یک خبر ناگوار ...

زنان متأهل شاغل بیش از زنان خانه دار در معرض آسیب های استرس قرار دارند

حامد مشهدی قربانعلی روانشناس و مشاور با تأکید بر اینکه نباید از استرس هراس داشت و  هراس از استرس خود استرس آورد است، می گوید: آنچه که باید در این زمینه آموخت این است که چگونه با استرس های مضر و مخل مقابله کرده و آن ها را مدیریت کرد.

وی با بیان اینکه استرس را نباید با اضطراب اشتباه گرفت، می افزاید: اضطراب جنبه روانی دارد در حالی که استرس صرفاً حالتی روانی نیست و جنبه روان – تنی دارد.

این کارشناس روانشناسی با اشاره به اینکه امروزه زنان بیش تر از گذشته در معرض فشارهای روانی قرار دارند، می گوید: زنان متأهل شاغل بیشتر از زنان متأهل خانه دار متحمل استرس هستند چرا که علاوه بر اینکه درگیر مسائل و وظایف خانه داری و همسرداری و  فرزنداری هستند در معرض استرس‌های قابل‌ملاحظه محیط کار نیز قرار دارند.

مشهدی قربانعلی ادامه می دهد: از همه مهم‌تر ناتوانی در برقراری توازن بین شغل و مسوولیت‌های خانوادگی باعث شده است بزرگ‌ترین مشکل روزانه زنان شاغل دنیا، استرس باشد.

هنگامی که تحت فشار روانی قرار داریم بدن ما خود را برای جنگ یا گریز آماده می کند. تغییراتی که در زمان فشار روانی و واکنش جنگ یا گریز در بدن اتفاق می افتد عبارتند از: ترشح برخی از هرمون های خاص به ویژه آدرنالین که موجب برخی تغییرات و واکنش ها در قسمت های مختلف بدن شود، واکنش هایی مانند:  افزایش فشارخون، گشاد شدن مردمک چشم، سرد شدن دست و پا، افزایش جریان خون در عضله های بزرگ، تعرق زیاد، کاهش حس درد و مورمور شدن پوست و ... اگر این هرمون ها که با نام هورمون های استرس شناخته می شوند برای ایجاد آمادگی بدن برای جنگ یا گریز استفاده نشود، در بدن خواهند ماند و ممکن است زمینه ساز برخی از بیماری ها در فرد شوند یا انجام کارهای روزانه را برای او دشوار سازد.

الهه مولاعلی در زمینه عوارض جسمی و علائم استرس می گوید: سردرد، گرگفتگی شانه ها و گردن، دردپشت، احساس خستگی مداوم، اختلالات جنسی، حالت تهوع، گرگرفتگی عضلانی، اختلال خواب، ابتلای مکرر به سرماخوردگی یا آنفولانزا، تعرق زیاد، ضربان نامنظم قلب و مشکلات پوستی و ....

وی تنها راه ایمن شدن نسبی از فشارهای روانی را کنترل و مدیریت آن می داند و می افزاید: مدیریت فشار روانی به معنی رهایی کامل از آن نیست بلکه برخورد بهتر و منطقی با آن است و باید یادگرفت که نگاه مثبت به فشار روانی داشت.

برای کنترل عوامل مولد فشار روانی باید به چند نکته توجه داشت:

الف) پذیرفتن عامل مولد فشار روانی:

گاهی نمی توان از بروز عوامل فشار روانی جلوگیری کرد به عنوان مثال مرگ عزیزان یا از دست دادن شغل ... آنچه اتفاق افتاده است را نمی توان به حالت اول برگرداند اما می توان با پذیرش، آن را قابل تحمل تر کرد.

ب) دوری از عامل مولد فشار روانی:

بعضی از عوامل مولد فشار ورانی را نمی توان کنترل کنید، مثل ترافیک، اما بعضی اوقات می توانید خود را از موقعیت های مولد فشار روانی دور کنید. در این زمینه برنامه ریزی خوب، اساس کار است.

ج) تغییر دادن عامل مولد فشار روانی:

گاهی می توانید تغییری در چگونگی برخورد با عامل مولد فشار روانی به وجود آورید. مثلا ممکن است موقع انجام یک کار تلفن های زیادی به شما بشود. در این حالت ببینید، آیا کسی هست که بتواند تلفن های شما را پاسخ دهد و پیام ها را بگیرد و بعدا پاسخ تلفن ها را بدهید.

سازگار کردن خود با عامل مولد فشار روانی:

در اغلب موارد می توانید خود را با عامل مولد فشار روانی وفق دهید. به این ترتیب که با تغییر نحوه تفکر یا عغملکردتان آ« عامل را قابل تحمل می سازید .

اما به راستی نکته اساسی این است که چگونه در برابر یک فشار روانی واکنش مناسب نشان دهیم؟

برای این که بهتر در مقابل یک فشار روانی واکنش نشان دهید، باید تمرین کرد.

روی یک کاغذ، عامل فشار روانی را که اغلب شما را آزار می دهد یادداشت کنید.
از خود بپرسید چگونه می توانید با این عامل مقابله کنید؟ باید آن را بپذیرم، از آن دوری کنم، آن را تغییر دهم یا خود را با آن سازگار نمایم؟
نوع واکنشی را که باید از خود نشان دهید را یادداشت کنید.
به آن چه نوشته اید، عمل کنید.
این تمرین را تکرار کنید تا بهترین راه های مقابله با همه عوامل مولد فشار روانی زندگی تان را بیابید.

انتهای پیام/

منبع: طنین یاس

منیره غلامی توکلی

دیدگاه شما

آخرین اخبار