9. فروردين 1394 - 10:01   |   کد مطلب: 5356
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان از خانواده ها خواست ماهی های قرمز سفره هفت سین را در رودخانه ها، سد ها و تالاب ها رها نکنند.
ماهی های قرمز سفره هفت سین را درطبیعت رها نکنیم

به گزارش شبنم ها به نقل از نافع، سید عادل عربی اظهار کرد:در یک رسم دیرین ایرانیان در ایام نوروز ماهی قرمز را در سفره‌های هفت‌سین خود قرار می‌دهند در حالی که باید در خرید و انتقال آن به مکان‌های دیگر به ویژه در صورت لمس کردن مراقبت لازم انجام شود تا زمینه بروز بیماری‌ها به ویژه برای کودکان به وجود نیاید.

وی افزود: باید خانواده‌ها مراقبت کنند تا کودکان دست‌های خود را به ماهی قرمز نزنند که در صورت تماس دست باید کار ضدعفونی انجام شده و تعویض آب و نقل و انتقال ماهی نیز با استفاده از دستکش‌ها انجام شود.

شهروندان در ایام نوروز اقدام به رها کردن ماهی در زیستگاه های طبیعی شامل رودخانه، تالاب و سدها کرده که این اقدام آنها آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند.

وی توضیح داد: گرچه عمر ماهی قرمز در تنگ آب بسیار اندک است ولی هنگام رها شدن در زیستگاه های طبیعی میزان عمر و ماندگاری آنها افزایش می یابد و آنها به ماهی مهاجم تبدیل می شوند.

وی گفت: این نوع ماهی ها در زیستگاه طبیعی سریع رشد و تکثیر یافته و از تخم سایر ماهی های بومی منطقه تغذیه می کنند و باعث نابودی قسمتی از تنوع زیستی آن منطقه می شوند.

سرپرست حفاظت محیط زیست همدان توصیه کرد: به جای رها سازی ماهی های نوروز در رودخانه، تالاب و سدها آنها را در استخر، حوضچه بوستان ها و حوض های داخل شهر رها کنند.

وی یادآوری کرد: سال گذشته یک تیم تحقیقاتی متشکل از سه محقق ماهی شناس ایرانی و دو محقق آلمانی گونه جدید ماهی از خانواده رفتگر ماهی های خاردار را در رودخانه گاماسیاب نهاوند از توابع استان همدان شناسایی کردند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار