24. اسفند 1399 - 20:23   |   کد مطلب: 15923
بهترین مردم از نظر آموزه‌های اسلامی افرادی هستند که به جامعه و مردم خیر برسانند، از این رو ایام نوروز فرصتی برای دستگیری و کمک به یکدیگر است.
نوروز,صلۀ رحم,کمک به یکدیگر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : ایام نوروز در کنار تمام زیبایی‎ها و شور و شوقش، فرصت بسیار مناسبی است تا مردم در راستای عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) حرکت کنند. گرچه عملی کردن این تعالیم در تمام روزهای سال ممکن است، اما فضای نوروز این موقعیت را بیش از پیش فراهم کرده است تا با صلۀ رحم، دستگیری از یکدیگر، از بین رفتن کدورت‎ها، احترام به بزرگان، واسطۀ خیر شدن برای دیگری، کوله‌باری از نور را با خود همراه کنیم.

امام زین‌العابدین(ع) در فرازی از دعای مکارم‎الاخلاق از خداوند می‌خواهد: «و اجر للناس علی یدی الخیر»؛ خداوندا، با دستان من برای مردم خیر و خوبی جاری کن. حاجت امام در این فراز این است که خدای متعال توفیق دهد تا همواره یاری‌رسان و نیکی کننده به مردم باشد. پس وقتی امام(ع) چنین به درگاه خدا دعا می‌کنند، چرا ما به تبعیت از ایشان از خدا توفیق نیکی و کمک به دیگران را طلب نکنیم؟

 از نظر آموزه‌های اسلامی، بهترین مردم افرادی هستند که به جامعه و مردم خیر برسانند، از این رو ایام نوروز فرصتی برای دستگیری و کمک به یکدیگر است. بیاییم از فرصت عید نوروز این بهره را ببریم که اگر کسی از خویشان و اقوام در مضیقۀ مالی قرار دارد یا از جهت فکری و روحی نیاز به کمک دارد، او را یاری کنیم تا مشکلش برطرف شود، البته به این نکته باید توجه داشت که کمک به یکدیگر زمانی ارزش و قیمت دارد که بدون هیچگونه منّتی و در نهایت اخلاص باشد، چراکه رضای خدا به این نزدیک‌تر است.  

بر اساس آموزه‌های قرآنی، منت‌گذاری از نظر اخلاقی زشت و ناپسند است، از این رو به صراحت در قرآن از این رفتار نهی شده است. خداوند در آیه 264 سوره مبارکۀ بقره در مورد بخشش بی‌منّت فرموده است: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همانند آن کسی که اموال خود را از روی ریا و خودنمایی انفاق می‌کند و به خدا و روز قیامت ایمان ندارد، صدقه‌های خویش را با منت نهادن باطل نکنید، مثلِ آن، مثلِ سنگ صافی است که بر روی آن خاک نشسته باشد، بناگاه بارانی تند فرو بارد و آن سنگ را همچنان کشت‌ناپذیر باقی گذارد. چنین افرادی از آنچه کرده‌اند سودی نمی‌برند.

اینجاست که جایگاه اخلاص در که توسط اهل‌بیت(ع) بسیار تأکید شده است، مشخص می‌شود. پیامبر اکرم درباره جایگاه والای مخلصان می‌فرمایند: «طوبی لِلمُخلِصینَ، اولئِكَ مصابیحُ الهُدی تَنجَلی عَنْهُم كُلُّ فِتنَةٍ ظَلماء»، خوشا به حال مخلصان! آنان چراغ هدایتند که از هرگونه فتنه‌ و ظلمت رهایی یافته‌اند. (میزان‌الحکمة، ج3، ص62).  انسان با اخلاصش در عمل درجات ایمانش بالا می‌رود و هر قدر ایمان مؤمن بالا رود، اخلاقیاتش تقویت می‌شود. پس بیاییم از ایام نوروز برای کمک به یکدیگر آن هم خالصانه بیشتر و بیشتر استفاده کنیم.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار