30. بهمن 1393 - 19:06   |   کد مطلب: 5008
یک بانوی کارآفرین در همدان با بیان اینکه برای گسترش کارآفرینی از سوی بخش خصوصی، دولت باید حمایت‌های ویژه داشته باشد، گفت: برخی از کارآفرینان نوپا به دلیل سنگ‌اندازی‌های سازمان‌ها از ادامه مسیر انصراف می‌دهند .
علیمحمدی: کارآفرینی نیازمند حمایت دولت و رفع قوانین دست و پاگیر است

به گزارش شبنم ها، با مطرح کردن اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب استمرار این مقاومت در جامعه نیازمند حرکت جدی در بین اقشار مختلف جامعه است و در کنار آن حمایت مسئولان و فعالان بخش اقتصادی در پیشبرد اهداف اقتصادی تاثیرگذار خواهند بود.

در این میان از نقش بانوان در حوزه اقتصادی جامعه در بخش‌های مختلف به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی نمی‌توان چشم پوشید، چراکه امروزه بانوان در حوزه اقتصاد و کارآفرینی نقش‌ مهمی را بر عهده دارند.

در همین راستا و به منظور بررسی نقش زنان در اقتصاد مقاومتی گفت‌و‌گویی با ناهید علی‌محمدی یکی از بانوان کارآفرین موفق استان انجام دادیم.

وی با اشاره به آغاز فعالیت کاری خود، اظهار داشت: بعد از بازگشت مجدد به استان فعالیت خود را به طور رسمی در آموزش‌ و‌ پرورش به عنوان مدیر آغاز کردم.

علیمحمدی با بیان اینکه در دبیرستان فدک با توجه به محروم بودن این منطقه برای فراهم کردن منبع درآمدی برای مدرسه و دانش‌آموزان تلاش کردم، ادامه داد: در تابستان با تهیه سبزیجات و آماده کردن این اقلام به صورت پاک شده، خشک و عرقیات گیاهی توسط دانش‌آموزان و ارائه به برخی از فروشگاه‌های سطح شهر به درآمدزایی دانش‌آموزان و اقتصاد خانواده‌ها کمک شد و مقداری از نیاز‌های مالی مدرسه را نیز از همین طریق رفع کردیم.

وی ادامه داد: در این طرح حتی استفاده از ساقه برخی از سبزیجات برای تهیه عرقیات گیاهی به دانش‌آموزان آموزش داده شد و دور‌ریز را به حداقل رساندیم و این به منظور استفاده بهینه از مواد بود.

بانوی کارآفرین همدان بیان داشت: از اهداف اقتصادی آن  ایجاد اشتغال برای دانش‌آموزان در تابستان، آشنایی این قشر با نحوه استفاده صحیح از امکانات و مواد در دسترس برای درآمدزایی و چگونگی ورود به بازار کار و اجتماع بود که با مواد ساده و در دسترس می‌توان منبع درآمدی را کسب کرد.

وی به تأسیس موسسه خوداشتغالی فدک اشاره کرد و گفت: در سال 85 نیز به منظور ایجاد مکانی برای درآمدزایی بانوان کم‌درآمد و ایجاد اشتغال برای آنها اقدام به تاسیس موسسه خوداشتغالی فدک کردم که به دلیل ایجاد مشکلات و سنگ‌اندازی برخی ادارات و نهاد‎ها امتیاز این مؤسسه به دیگر دوستان واگذار شد اما برای من هدف کمک به دیگران و حمایت از افراد بی‌بضاعت است.

علی‌محمدی فعالیت کنونی خود را در مؤسسه خیریه گل‌های نسیم عنوان کرد و گفت: از سال 1387 با تأسیس مؤسسه خیریه گل‌های نسیم در حال خدمت‌رسانی به کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست هستم.

به گفته وی این مؤسسه 53 کودک را زیر پوشش دارد و برای 12 نفر نیز به طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

این کارآفرین با اشاره به اینکه بیشترین نیروی انسانی در دو بخش نظامی و آموزش‌ و‌ پرورش مشغول به کارند خاطرنشان کرد: با توجه به گستردگی نیروی انسانی در آموزش‌ و‌ پرورش این قشر می‌توانند نقش مهمی در تبیین و انتقال درست مفهوم اقتصاد مقاومتی در بین مردم داشته باشند.

وی با بیان اینکه آموزش‌ و پرورش اهداف هشت‌گانه‌ای دارد که یکی از این اهداف، اقتصادی است، گفت: فعالان در این سازمان می‌توانند با آموزش صحیح آشنایی با مهارت‌های زندگی و حرفه‌آموزی به اقتصاد مقاومتی در جامعه کمک قابل توجهی کنند.

علیمحمدی در خصوص نقش زنان در اقتصاد خانواده‌ها بیان داشت: بانوان نقش عمده‌ای در اقتصاد خانواده‌ها دارند که امروزه با افزایش کاربرد فناوری‌ها، این نقش نسبت به قبل کمرنگ شده است.

وی با اشاره به درآمدزایی بانوان در گذشته عنوان کرد: با وجود محدودیت‌های فعالیت‌های صنعتی و ماشینی در گذشته، بانوان با انجام کار‌های دستی در منزل و ارائه به بازار علاوه بر رفع نیازهای خانواده خود در درآمدزایی هم نقش بسزایی ایفا می‌کردند.

این بانوی کارآفرین یادآور شد: در حال حاضر با وجود مواد صنعتی خصوصا در زمینه مواد غذایی و خوراکی اکثر افراد مصرف‌کننده هستند و این در حالی است که منابع درآمدی خانواده‌ها پایین است و این وضعیت باری بر دوش جامعه و مسئولان خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: در صورت ارائه آموزش‌های صحیح در زمینه مهارت‌های زندگی و حرفه‌آموزی از سنین پایین به بچه‌ها چه در خانه و چه در مدرسه می‌توان در پیشبرد اقتصاد مقاومتی موثر بود.

علیمحمدی در ادامه عنوان کرد: برخی از کارآفرینان نوپا به دلیل سنگ‌اندازی‌های متعدد توسط سازمان‌ها، ترس از بیمه کارگران در ابتدای راه و پرداخت مالیات بدون بررسی وضعیت سوددهی از ادامه مسیر انصراف می‌دهند.

وی با بیان اینکه برای گسترش کارآفرینی از سوی بخش خصوصی و ایجاد انگیزه برای کارآفرینان، دولت باید حمایت‌های ویژه داشته باشد خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با اختصاص بودجه به کارآفرینان به ویژه کارآفرینان نوپا به منظور پرداخت میزانی از حق بیمه کارگران و همچنین اعمال مالیات با توجه به درآمد و سود حاصله و رفع قوانین دست و پاگیر حمایت‌های خود را نشان دهد.

منبع: فارس

دیدگاه شما

آخرین اخبار