21. فروردين 1403 - 8:54   |   کد مطلب: 25543
متخصص پوست، مو و زیبایی:
حساسیت فصلی را چگونه تشخیص دهیم؟
متخصص پوست، مو و زیبایی با بیان اینکه مهمترین علامت حساسیت فصلی خارش است که گاهی اوقات منجر به ایجاد دانه‌های ریز و قرمز روی پوست می‌شود، گفت: درمان نشدن خارش و نشانه‌های اولیه باعث زخیم شدن و تغییر رنگ پوست فرد می‌شود.

دکتر اکرم انصار در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت شبنم‌ها با بیان اینکه آلرژی و حساسیت به خارش و قرمزی روی سطح پوست می‌گویند، گفت: معمولا این آلرژی روی سطح پوست با خارش و ایجاد لکه‌های قرمز و خشکی پوست همراه است.

 

وی با اشاره به اینکه علت اصلی ایجاد حساسیت فصلی به آزاد شدن گرده‌های گیاهان مربوط است، افزود: این گرده‌های گیاهان که همان عوامل آلرژن هستند از طریق تنفس وارد بدن شده و باعث تحریک سلول‌های ایمنی هر نقطه‌ای از بدن فرد می‌شوند.

 

این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه داد: ممکن است مواد آلرژن گیرنده‌های دستگاه تنفس را تحریک کند و یا به گیرنده‌های روده متصل شود، به همین دلیل علائم حساسیت به این بستگی دارد که ماده حساسیت‌زا، کدام منطقه از بدن را تحریک کند.

 

انصار با بیان اینکه بعضی آدم ها نسبت به مواد آلرژن، حساس‌تر هستند، گفت: در واقع با ورود مواد آلرژن به بدن فرد، ایمونوگلوبین روده بیشتر ترشح شده و روده مواد را به راحتی جذب می‌کند که علائم آن در پوست دیده می‌شود.

 

وی خاطرنشان کرد: مهمترین علامت آلرژی و حساسیت فصلی خارش است که گاهی اوقات منجر به ایجاد دانه‌های ریز و قرمز روی پوست می‌شود.

 

این متخصص پوست، مو و زیبایی با اشاره به اینکه اگر خارش و علائم حساسیت خیلی آزار دهنده باشد باید سریع درمان شود، تصریح کرد: درمان نشدن خارش و نشانه‌های اولیه باعث ادامه داشتن روند خارش می‌شود و در نتیجه پوست فرد زخیم می‌شود.

 

انصار ادامه داد: با زخیم شدن پوست به مرور تغییر رنگ ایجاد می‌شود و خطوط پوست برجسته، واضح و تیره می‌شود به همین دلیل اقدام برای درمان سریع‌تر آلرژی ضروری است.

 

وی با بیان اینکه در نوع شدیدتر آلرژی، کهیر ایجاد می‌شود، گفت: کهیر لکه‌های قرمز رنگ همراه با خارش در پوست است که در ۲۴ ساعت محو و دوباره تکرار می‌شوند.

 

این متخصص پوست، مو و زیبایی عنوان کرد: پیشگیری از ایجاد آلرژی سخت است ولی افراد می‌توانند هنگام حضور در طبیعت و بیرون از خانه از ماسک استفاده کنند تا مقدار کمتری از مواد حساسیت‌زا وارد بدن شود.

 

انصار با اشاره به اینکه ممکن است برخی افراد در فصول پاییز و زمستان هم آلرژی داشته باشند، افزود: حساسیت این افراد در فصل بهار شدیدتر است و از طریق برخی غذاها و میوه‌ها نیز مواد آلرژی زا وارد بدنشان می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بهترین راه تشخیص آلرژی مراجعه به پزشک است، گفت: دارو و پماد برای درمان آلرژی تجویز می‌شود که افراد باید دقت داشته باشند با درمان شدن علائم آلرژی باز هم تا اتمام داروها به مصرف آن ادامه دهند تا مجددا حساسیت عود نکند.

 

این متخصص پوست، مو و زیبایی ادامه‌ داد: پروسه درمان آلرژی پروسه زمان‌بَری است و فرد حتی بعداز رفع آلرژی برای آنکه خشکی پوست رفع شود باید از شوینده‌های مناسب مثل شامپو بچه و کِرِم‌های مرطوب کننده مخصوص استفاده کند‌.

 

انصار در پایان خاطرنشان کرد: هرچه حساسیت زودتر درمان شود بهتر است اما در مجموع حداقل سه تا چهار هفته مدت زمان برای درمان آلرژی نیاز است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار