29. بهمن 1402 - 11:07   |   کد مطلب: 25450
در گفتگو با جراح و متخصص چشم مطرح شد؛
سبک زندگی غلط و ضعیف شدن چشم‌ها
جراح و متخصص چشم با بیان اینکه ۳۰ درصد افراد نزدیک بین، بخاطر سبک زندگی اشتباه دچار مشکلات بینایی شدند، گفت: از نظر علمی اثبات نشده که مواد غذایی بر تقویت چشم اثر دارد و فقط سبک زندگی ما و میزان کار کشیدن از چشم‌ها در ضعیف شدنشان اثر دارد.

رضوان شیرزادی در گفتگو با خبرنگار شبنم‌ها با اشاره به مشکلات چشم‌های دوربین و نزدیک‌بین گفت: در واقع افراد دوربین دور را بهتر می‌بینند و در دیدن احسان نزدیک‌تر دچار مشکل می‌شوند و افراد نزدیک‌بین اجسام نزدیک را خوب می‌بینند و در دیدن احسان دور مشکل دارند.

 

وی با بیان اینکه علت کاهش دید تغییرات سطح چشم است، افزود: تصاویری که از محیط دریافت می‌شود روی پرده شبکیه نمی‌افتد و جلوی شبکیه می‌افتد در نتیجه فرد دچار کاهش دید شده و تصاویر را مبهم می‌بیند.

 

شیرزادی خاطرنشان کرد: عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی در ضعیف شدن چشم‌ها اثرگذار است مثلا انجام کارهای نزدیک مثل کار با کامپیوتر و موبایل، قالی‌بافی، خیاطی و مطالعه طولانی مدت در نور کم باعث ایجاد مشکلاتی در بینایی می‌شود.

 

این جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه ۳۰ درصد افراد نزدیک بین، بخاطر سبک زندگی اشتباه دچار مشکلات بینایی شدند، تصریح کرد: بر اساس تحقیقات انتظار می‌رود در سال ۲۰۵۰ نصف مردم دنیا نزدیک بین شوند.

 

وی ادامه داد: افراد دوربین بخاطر صاف بودن سطح قرنیه و کوچک بودن چشم که گاهی دلایل ژنتیکی دارد مجبور هستند برای بهتر دیدن مسافت دور انرژی بیشتری مصرف کنند در نتیجه مسافت نزدیک را سخت‌تر می‌بینند.

 

شیرزادی با بیان اینکه بعد از ۴۰ سالگی که قدرت عضلات چشم کمتر می‌شود فرد باید تلاش بیشتری برای بهتر دیدن داشته باشد، گفت: این کار باعث خستگی عدسی چشم می‌شود و نمی‌تواند غلبه بر دید دور کند در نتیجه کاهش دید را به دنبال دارد.

 

این جراح و متخصص چشم با اشاره به اینکه افزایش سن در افراد دوربین تاثیر زیادی دارد، عنوان کرد: خصوصا بعداز ۴۰ سالگی که پیرچشمی رخ ‌می‌دهد افراد با دید دور، نیاز به عینک‌های نزدیک‌بین پیدا می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بیشتر افراد می‌پرسند آیا تغذیه در تقویت چشم‌ها اثر دارد یا خیر؟ پاسخ ما منفی است، در واقع از نظر علمی اثبات نشده که مواد غذایی بر تقویت چشم اثر دارد و فقط سبک زندگی ما و میزان کار کشیدن ما از چشم‌ها در ضعیف شدنشان اثر دارد.

 

شیرزادی با تأکید بر اینکه پیرچشمی برای همه اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: دلیل آن افزایش سن و رفتارهای روزمره است.

 

این جراح و متخصص چشم با بیان اینکه علائم ضعیفی چشم در افراد متفاوت است، گفت: سرد درد، احساس خستگی چشم، چشم‌درد و حتی اشک ریزش علایم عیوب چشم است ولی در مجموع علائم بستگی به سن افراد دارد.

 

وی با اشاره به اینکه کودکان از سن سه سالگی به بعد سنجش بینایی می‌شوند، افزود: تشخیص بهنگام عیوب انکساری چشم و غربالگری کودکان اهمیت زیادی برای درمان دارد.

 

شیرزادی در پایان عنوان کرد: براساس نمره چشم و شرایط بیمار، پزشک تصمیم می‌گیرد که فرد از عینک استفاده کند و یا به سمت روش‌هایی جدید دیگری همچون عمل‌ها برود.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار