4. دى 1402 - 11:38   |   کد مطلب: 25349
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه باید تلاش کنیم جایگاه زن و مادر را در جامعه و خانواده ارتقا دهیم، گفت: ما به عنوان متولیان امر سلامت موظفیم سلامت مادران و زنان جامعه را با همه ابعاد جسمی، روحی، روانی و معنوی ارائه دهیم.

به گزارش شبنم‌ها محمدمهدی مجذوبی در همایش نقش سلامت باروری در جوانی جمعیت با محوریت اخلاق حرفه‌ای و کرامت مادری با بیان اینکه مادر دارای مقام بالایی است، گفت: هرچند مادر در دنیای جدید کمی مظلوم واقع شده اما مقام والدین به ویژه مادر مستندات قرآنی و روایی دارد.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم اشاره مستقیم به تکریم مادر شده است، افزود: در مباحث روایی نیز به مقام بالای مادر اشاره شده و که معروف‌ترین آن می‌فرماید بهشت زیر پای مادران است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه در این همایش دو محور سلامت و کرامت مورد توجه است، تصریح کرد: جایگاه مادر و سبک زندگی خانواده اهمیت بالایی دارد و اگر مادر به خوبی تکریم شود و خانواده مادر محوری باشد منجر به پرورش فرزندانی می‌شود که در جامعه مفید هستند.

مجذوبی با بیان اینکه وجود دانشمندان بزرگ، محققین، افراد تاثیرگذار در جامعه و افراد مفید در جامعه محصول خانواده است، گفت: مادری که دارای ارزش باشد، یک فرزند ارزشمند به جامعه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه از چند دهه قبل هجمه‌های زیادی علیه جایگاه مادر در دنیا شکل گرفته است، افزود: این هجمه همچون طوفان جامعه ما را در برگرفته است و امروز شاهد هستیم که سعی دارد ارزش‌ها را بی ارزش جلوه دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: امروز نیازمندیم در این حوزه کار‌ کنیم و نقش مادر را به عنوان یک ارزش احیا کنیم.

مجذوبی با بیان اینکه نباید مسیر غرب را پیش‌ بگیریم، تصریح کرد: غربی‌ها دارند از مسیر غلط باز می‌گردند در حالی که ما داریم وارد آن مسیر می‌شویم و بهتر است ما تجربه آنها را تجربه نکنیم و از وضعیت موجود آن‌ها درس بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم جایگاه زن و مادر را ارتقا داده و ما به عنوان متولیان امر سلامت موظف هستیم سلامت مادران و زنان جامعه را با همه ابعاد جسمی، روحی، روانی و معنوی ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه باید در خصوص سلامت مادر و تکریم مادر هم در خانواده و هم در جامعه به آن پرداخته شود، گفت: این موضع در مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان تعریف دارد.

مجذوبی ادامه داد: در حوزه بیمارستانی مراکز بهداشتی و درمانی در سه مرحله خدمات به مادران را در کنار حفظ کرامت داریم که شامل قبل از بارداری و بارداری، حین زایمان و پس از زایمان می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از جاهایی که کرامت مادران باید حفظ شود موقع ویزیت توسط پزشک است، افزود: این که پزشک، مادر باردار را به تنهایی در اتاق ویزیت نمی‌کند و چندین نفر را با هم وارد اتاق ویزیت می‌کند کرامت کادر را حفظ نکرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، تاکید کرد: چند ماهی می‌شود که وزارتخانه به مسئله ویزیت چندنفری در مطب‌ها به صورت جدی می‌پردازد و ما نیز به دنبال رفع این مشکل هستیم.

مجذوبی دیگر موضوعی که باعث می‌شود کرامت مادران حفظ نشود را وضعیت حین زایمان عنوان کرد و گفت: بیشترین مشکل در خصوص فضای اتاق عمل و سزارین است چرا که فرد مخصوصا اگر بیهوش نباشد به شرایط و فضا آشنا نیست و حریم و کرامت مادر باردار حفظ نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید بهترین شرایط را برای اتاق‌های عمل ایجاد کرد، افزود: این مسئله نیازمند به بررسی دقیق و جمع اندیشمندان در این حوزه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: موضوع دیگر خشونت کادر درمانی موقع زایمان است که البته برخی.ها می‌گویند این مسئله بخاطر استرس و فشار بالای روانی اجتناب ناپذیر است؛ کادر درمانی ساعت‌های طولانی بیخوابی و خستگی و استرس را تحمل می‌کند که در نتیجه منجر به رفتاری می‌شود که بعدا باعث ناراحتی خود فرد هم می‌شود.

مجذوبی با بیان اینکه باید به دنبال رفع این موضوع باشیم، تصریح کرد: با بررسی روحی، روانی و شخصیتی فردی که قرار است وارد این حوزه شود و در این رشته تحصیل کند می‌توان این موضوع را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه کسی که قرار است با مادر ارتباط داشته باشد باید دارای صبر و حوصله زیادی باشد، ادامه داد: در غیر اینصورت خشم فرد به مادر منتقل و بعداز آن از طریق مادر به نوزاد منتقل می‌شود و این چرخه ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان با اشاره به اینکه علاوه بر نیروی انسانی، موضوع فضاهای زیبا و با نشاط در بخش زنان و زایمان مورد نظر است، گفت: بیمارستان اکباتان که بعداز سال‌ها انتظار از همین پنج‌شنبه رسماً پذیرش بیمار خواهد داشت دارای فضاهای خوب و بانشاطی است.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار