14. فروردين 1400 - 8:26   |   کد مطلب: 24787
هرچه انتظارات خود را از همسرتان افزایش دهید، احتمال برآورده نشدن انتظارات افزایش پیدا می‌کند و به تبع آن، ناراحتی و نارضایتی افزایش خواهد یافت.

به گزارش شبنم ها،انتظارات از بستر فرهنگی و از جایی که فرد بزرگ شده و رشد پیدا کرده است، نشات می گیرد و به زندگی زناشویی وارد می شود.

انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی عامل خطری است که به سرعت یک ازدواج را تا مرز جدایی و طلاق پیش خواهد برد. هر فردی از ازدواج انتظاراتی دارد و با دید خودش به زندگی مشترک نگاه می‌کند.

برخی از افراد به ازدواج به عنوان عاملی برای رسیدن به آرامش و شادکامی نگاه می‌کنند و انتظار دارند تمام تفریحات و خوشی‌هایی که در زمان مجردی از آن غافل بودند، پس از ازدواج به آن دست یابند. این یکی از انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی است که باعث می‌شود نه تنها فرد به شادکامی نرسد؛ بلکه یاس و ناکامی فراوانی را تجربه کند.

اکرم مطهری نسب روانشناس خانواده و زوج درمانگر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: سوالی که پیش می آید از کجا متوجه شویم، این انتظارات و خواسته هایمان، براساس واقعیت یا غیرواقعیت است.

وی تاکید کرد: ابتدا انتظارات و خواسته های خود را از زندگی بشناسیم. زوجین دلیل نیاز و خواسته هایشان را برای یکدیگر بیان کنند، نسبت به هم خودخواه نباشند. تفاوت بین همسر ایده آلی که در ذهنشان ساختند و همسر فعلیشان را درک کنند. سعی کنند مسائل را از دیدگاه همسرشان هم ببینند.

بیشتر بخوانید

چه انتظاراتی باید از همسرتان داشته باشید؟

مطهری گفت: بهتر است که ما در هر بخشی از زندگیمان، در حل تعارض، گاهی خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم و دنیا را از دید او ببینیم. این تفاوت ها را قبول و درک کنیم و فرد را همان طوری که هست بپذیریم.

این روانشناس افزود: به عنوان مثال، زوجی می گوید: "همسرم مرا خیلی ناراحت می کند". این افراد شادی و غمشان را در عملکرد همسرشان می بینند و این، یک ایده و انتظارغیر واقع بینانه است. چون هرکسی مسئول شادی خودش است. همسر ما می تواند در شادی و نشاط زندگی، نقش داشته باشد، ولی آن یکی از عواملی است که می تواند اثر گذار باشد.

 مطهری ادامه داد: قاعده دیگر، موفقیت است. اگر ما کسری را در نظر بگیریم، تلاش بالای صورت کسر باشد و انتظاراتمان مخرج کسر قرار گیرد، درصد موفقیت را نشان می دهد.  

بالا بودن سطح توقعات به مرور زمان باعث ایجاد احساس اضطراب، یاس و افسردگی در فرد می‌شود؛ از طرفی به خشم و عصبانیت در همسرتان منجر می‌گردد و به پایه زندگی مشترک لطمه می‌زند.

بسیاری ازعوامل های دیگر وجود دارد که در شادی افراد موثر هستند. افرادی که تفکر غیر منطقی و انتظارات غیرواقعی  نسبت به ازدواج دارند، همه شادی وغمشان را در همسرشان می بییند.

خوب است که در زندگی ببینیم که سهم خودمان از این رابطه چه چیزی است و چقدر در این رابطه تلاش می کنیم و برای بهتر شدن رابطه زوجین چه میزانی از خود انرژی می گذاریم. نکته مهم تر آن  است که ما خودمان را در نظر بگیریم به جای اینکه توقعات زیاد از اطرافیانمان داشته باشیم.

اگر می خواهید در زندگی آرامش، شادی و لذت را تجربه کنید انتظارات بی جا را دور بیندازید. هیچ وقت از همسرتان نخواهید که همیشه شنونده فعالی برای گوش کردن درد و دل های شما باشد و مثل یک دوست صمیمی به درد و دل های شما توجه کند. گاهی اوقات همسرتان  آمادگی لازم را برای گوش کردن درد و دل های شما ندارند، سریع به همسرتان برچسب بی ملاحظگی نزنید.

یکی از مهمترین مواردی که از مصادیق توقع نا به جا ارزیابی می شود، این است که  همسر نسبت به خواسته ها و علایق و تمایلات فردی خودش کلا صرف نظر کند. زن و شوهر یکسری علایق و تمایلات و تعلقات فردی دارند که حق طبیعی است ، خیلی انتظار متفاوت بودن از هم را نداشته باشید.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار