24. دى 1399 - 20:30   |   کد مطلب: 24699
مقام معظم رهبری درباره وضعیت نامناسب مهدهای کودک با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند، متذکر شده بودند: دیگران می‌آیند بچّه‌های مردم را می‌گیرند، می‌برند آنجا و "تربیت‌های غلط" داده می‌شود.

به گزارش شبنم ها،در سایه اختلاف‌نظر میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی، مهدهای کودک تا به امروز  متولی واحدی نداشته‌اند.

تاکنون و طبق آیین‌نامه مصوب، مجوز دادن و برنامه (شامل مجموعه فعالیت‌ها و خدماتی که در حوزه‌های مرتبط با فضای فیزیکی و تجهیزات، نیروی انسانی، ایمنی و بهداشت، مراقبت، شهریه، رتبه‌بندی و خدمات اجتماعی پیشگیرانه مهدکودک نظیر انواع غربالگری‌های بینایی و … که برای کودک انجام می‌شود) به‌عهده بهزیستی و شاخص‌های آموزشی و پرورشی به‌عهده وزارت آموزش و پرورش است و گاه متفاوت بودن شاخص‌ها و معیارها باعث دوگانگی و بلاتکلیفی  شده است.

رهبر انقلاب در جلسه ویدئو‌کنفرانسی شهریورماه خود با مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت مهدهای کودک تأکید کردند:

"یک مسئله،‌ مسئله‌ مهد‌کودک‌ها و پیش‌دبستانی‌هاست. مهد‌کودک‌ها متأسّفانه رهاست؛ مهد‌کودک‌ها هم ذیل آموزش و پرورش است. اوّلاً دستگاه‌های مختلف دولتی با هم در این زمینه بگومگو دارند که این بگومگوها باید برطرف بشود؛ وانگهی وقتی که دستگاه را شما رها بگذارید، دیگران می‌آیندبچّه‌های مردم را می‌گیرند، می‌برند آنجا و تربیت‌های غلط داده می‌شود. گزارش‌های بسیار بدی بنده دریافت کردم از بعضی از مهد‌کودک‌ها که واقعاً‌ نگران‌کننده است. اداره کنید مهد‌کودک‌ها را.مهد‌کودک هم فقط یک مرکز خدماتی نیست که بچّه را حفظ کنند و خدمت بدهند، [بلکه] به یک معنا مرکز آموزشی و پرورشی است، منتها خب با زبان خاصّ خود، با شیوه‌ی خاصّ خود".

بررسی وضعیت اداره مهدهای کودک در شورای عالی انقلاب فرهنگی‌

در همین رابطه، رضوان حکیم‌زاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره تعیین تکلیف وضعیت اداره مهدهای کودک اظهار کرد: این موضوع در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و کارگروهی تشکیل شده است که نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی در آن حضور داشتند و نظرات خود را بیان کردند.

وی افزود: جمع‌بندی این موضوع توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی انجام می‌شود، قرار است این هفته جلسه‌ای برگزار شود تا بتوانیم مدل نهایی اداره مهدهای کودک را داشته باشیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:  با توجه به اینکه در فرمایشات رهبر انقلاب بر این تأکید شد که برنامه‌های تربیتی از مهدکودک تا دانشگاه امر حاکمیتی است و باید زیرنظر آموزش و پرورش باشد و با توجه به اینکه این موضوع جزو سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیز بوده است، آمادگی خود را به سازمان اداری و استخدامی اعلام کردیم تا وزارت آموزش و پرورش متناسب با برنامه جدید بتواند ساختارهای متناسب با این مأموریت را داشته باشد.

برنامه تربیت یکپارچه دوران کودکی تدوین شد

حکیم‌زاده تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع ابعاد مختلفی دارد و تربیت کودک جزو وظایف وزارت آموزش و پرورش است، برنامه پیشنهادی خود برای تربیت یک‌پارچه دوران کودکی را که از بدو تولد شروع می‌شود، تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کردیم.

وی ادامه داد: تا جایی که به وزارت آموزش و پرورش مربوط است مقدمات برای فرایندهای کار و پذیرش مسئولیت مهدهای‌کودک انجام شده است و قسمت انتهایی این کار به‌دست شورای عالی انقلاب فرهنگی است و بر اساس مدلی که در آنجا نهایی می‌شود هر کدام از دستگاهها مسئولیت خود را انجام می‌دهند.

وی گفت: نکته مورد اهمیت این است که تربیت کودکان قطعاً وسیع‌تر از نگهداری صرف آنهاست؛ این موضوع یک امر آموزش و پرورشی است و از این جهت به وزارت آموزش و پرورش مربوط می‌شود ما از لحاظ محتوایی و فرایندی آمادگی خود را برای مهدهای‌کودک اعلام کرده‌ایم.

قانونی که باعث سردرگمی شد

به گزارش تسنیم؛ حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی نیز پیش از این گفته بود: از سال 87 قانونی یک‌ساله در خصوص تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این قانون طی 5 سال تمدید و در سال 95 به عنوان قانون دائمی مصوب شد.

وی تأکید کرده بود: در تبصره 2 ماده 2 این قانون آمده است "تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهدهای کودک از حیث آموزشی و پرورشی به‌عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه به‌عهده بهزیستی است!" مشکل از همین جا شروع شده و چون تولی‌گری مشخص نشده است، برای کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، باعث سردرگمی خواهد شد.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی متذکر شده بود: بر طبق قانون قرار بود  آیین‌نامه، سه‌ ماهه نوشته شود اما در اردیبهشت‌ماه امسال به تصویب هیئت وزیران رسید و نداشتن متولی واحد (همان مبحث موردنظر مقام معظم رهبری) باعث شد که این اختلاف همچنان ادامه پیدا کند و به همین دلیل بارها پیشنهاد تولی واحد مهدهای کودک به یک نهاد مشخص توسط سازمان بهزیستی مطرح شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرده و گفته بود: در همین جلسه نیز دکتر قبادی‌دانا؛ رئیس سازمان بهزیستی کشور بار دیگر پیشنهاد دادند که از صفر تا صد موارد مربوط به شهریه، رتبه‌بندی، خدمات و… مهدهای کودک به یک نهاد واحد اعم از آموزش و پرورش، بهزیستی یا هر نهاد دیگری واگذار و به این ترتیب پاسخگویی نیز بهتر شود.

فرید همچنین به محتوای معرفی‌شده از سوی بهزیستی به مهدهای‌کودک اشاره کرده و گفته بود: طی سال‌های گذشته که هنوز هم آیین‌نامه به قانون دائمی تبدیل نشده بود، هرساله تمام محتواهایی که به مهدهای کودک معرفی می‌کردیم به تأیید آموزش و پرورش رسیده بود و تأکید داشتیم که این محتوا در کتاب‌نامه رشد که هر سال توسط آموزش و پرورش منتشر می‌شود، معرفی شده باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار