14. مهر 1399 - 18:33   |   کد مطلب: 24571
«توزیع عادلانه سفر»، «تجربه گردشگری کرونا» و «اعتمادسازی»، راهکارهایی است که می‌تواند صنعت خسارت‌زده گردشگری را تا سرپا نگاه دارد اما متأسفانه جدی گرفته نمی‌شود.

به گزارش شبنم ها،راه را گم کرده ایم و چراغ می‌جوییم. این روزها «چه کنم»ها و «چه می‌شود»ها را نقل محافل گردشگری کرده‌اند اما از ارائه راهکار خبری نیست که نیست!

در حالی‌ که خسارت‌های ناشی از کرونا بازار گردشگری را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده است، برخی استان‌های گردشگرپذیر سه گام مهم را برای جبران خسارت‌ها و احیای گردشگری برداشته‌اند. «توزیع عادلانه سفر در طول سال»، «استفاده از تجربه گردشگری کرونایی سایر کشورها» و «اعتمادسازی برای سفر»، این سه موضوع می‌تواند سه اتفاق مهم در احیای گردشگری در روزهای کرونایی باشد که از آن غافل مانده‌ایم.

چه بخواهیم، چه نخواهیم، چه باور کنیم چه نه؛ این بازار نیازمند خلق استراتژی‌های مناسبی از سوی دولت و بخش‌ خصوصی فعال در این حوزه است تا با استفاده از آن بتواند سیستم‌های نوین مدیریتی را در دوران کرونا ایجاد کند و بازار گردشگری کشور را از رکود نجات دهد.

گردشگری، صنعت پردرآمدی است که سال‌های اخیر در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین جانی تازه گرفت و بارقه‌های امید را در دل‌ها زنده کرد پس نباید بگذاریم به راحتی از دست برود.

در آخرین خبرها اعلام شد، کرونا ۱۵۰ میلیارد تومان به صنعت گردشگری همدان خسارت زده است؛ میزبانی همدان از رویدادهای بین‌المللی در حوزه گردشگری، افزایش تعداد هتل‌ها و مراکز اقامتی، ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی، برندسازی برخی صنایع دستی چون سفال لالجین و مبل و منبت ملایر و افزایش نمایشگاه‌های فصلی از اقداماتی است که برای رونق گردشگری در این دیار انجام شد، کارهایی که امید می‌رفت اندکی از غربت این صنعت پردرآمد در پایتخت تاریخ و تمدن بکاهد اما کرونا مانع شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری همدان در این زمینه عنوان کرده است: ۱۸۰ مرکز گردشگری شامل مراکز اقامتی، هتل‌ها، مهمانپذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، دفاتر و شرکت‌های خدمات گردشگری و مسافرتی، راهنمایان گردشگری، مؤسسات آموزشی و مراکز تفریحی، سرگرمی در استان وجود دارد.

علی خاکسار با بیان اینکه در این مراکز ۲ هزار و ۱۰۰ نفر مشغول به کارند که هیچ یک بیکار نشده‌اند چون مالکان مراکز گردشگری با اندوخته قبلی خود شرایط را سپری می‌کنند گفت: این صنعت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت دیده‌ است.

وی افزود: باید گردشگری درون‌استانی با حفظ دستورالعمل‌های بهداشتی را در برنامه قرار داد که هم به فعالان گردشگری کمک کند و هم سبب تغییر روحیه مردم و ایجاد شادی و نشاط شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری همدان افزود: پیش‌بینی وزارت بهداشت خبر از اتمام کرونا در سال ۱۴۰۰ را می‌دهد که امیدواریم با بروز سونامی ورود گردشگران دو سال پس از کرونا پیکر نیمه جان تاسیسات صنعت گردشگری احیا شود و به حالت طبیعی خود (دوران قبل از کرونا) بازگردد.

وی در خصوص میزان خسارت تاسیسات گردشگری این استان عنوان کرد: فعالیت‌های اقتصادی مربوط به اصناف مواد غذایی از جمله رستوران‌ها، تالارها، طباخی‌ها، باغ‌تالارها، سفره‌خانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، راهنمایان گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و سایر تاسیسات گردشگری با کاهش فروش محصولات به میزان ۵۰ تا ۹۰ درصدی مواجه شده است.

خاکسار ادامه داد: میزان خسارتی که شیوع ویروس کرونا وارد کرده، به اندازه‌ای بوده که حتی برخی از صاحبان این تاسیسات کسب‌وکار خود را تعطیل ‌کرده‌اند.

وی با بیان اینکه به خاطر وجود ویروس مشاغلی که فعالیت‌های مرتبط با حوزه گردشگری دارند بیشترین آسیب را دیده‌اند اظهار کرد: با هدف پیشگیری از شیوع این ویروس اغلب هتل‌ها، تالارها و سایر مراکز اقامتی و فعالیت‌های زیرمجموعه آنها تعطیل شده‌ بودند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری همدان تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمالا مدت طولانی‌ ویروس کرونا در کشور وجود دارد نیازمند انجام اقداماتی از سوی دولت برای بازار گردشگری هستیم.

وی ایجاد اعتمادسازی عمومی به‌ منظور رونق بخشیدن به سفر در کشور، پرهیز از تزریق راهکارهای کوتاه‌مدت بدون در نظر گرفتن اثرات منفی این تصمیمات در بلندمدت و بازنگری و خلق استراتژی‌هایی برای ایجاد سیستم‌های نوین مدیریتی در دوران کرونا و مدیریت سیستم‌ها با بهره‌گیری از تجارب موفق سایر کشورها در خصوص بازار توریسم در کرونا را از مهم‌ترین اقدامات در شرایط فعلی دانست.
 
خاکسار ادامه داد: گردشگری روستایی و بوم‌گردی در بازار توریسم به‌ویژه پس از بحران کرونا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده و برای محیط‌زیست روستا اعم از طبیعی و انسانی بسیار ارزشمند است که با جذب توریست به این مناطق منجر به ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و توسعه روستایی و گردشگری خواهد شد.

وی عنوان کرد: استقبال و رونق واحدهای بوم‌گردی در سال‌های اخیر بسیار چشمگیر بوده و موجب افزایش حجم سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش‌خصوصی در این زمینه نیز شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردشگری همدان اظهار کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ با صدور ۹۰ درصدی پروانه‌های بهره‌برداری و رونق اقامتگاه‌های بو‌م‌گردی مواجه بوده‌ایم که اغلب آنها توسط بخش‌خصوصی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه شیوع ویروس کرونا با معضلات و مشکلات مختلفی مواجه بودیم افزود: ولی اکنون با توجه به شروع سفرها مجددا بوم‌گردی رونق یافته که البته باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار