30. تير 1399 - 13:22   |   کد مطلب: 24466
یکی از مشکلات حوزه نشر،بساطی‌های کنار خیابان هستند که‌ کتاب های قاچاق را با تخفیف بالا می‌فروشند.

به گزارش شبنم ها، یکی از مشکلاتی که در حوزه نشر وجود دارد بساطی‌هایی هستند که در گوشه و کنار خیابان‌ها بساطشان را پهن می‌کنند و کتاب هایشان را با تخفیف‌ بالا می‌فروشند. پدیده‌ای که روزگاری اگر تنها در راسته میدان انقلاب دیده می‌شد الان در گوشه و کنار برخی از میادین اصلی تهران هم دیده می‌شود. در شان کتاب نیست که در گوشه و کنار خیابان فروخته شود از این رو با یک ناشر صحبت کردیم و نظر او را درباره بساطی‌های کنار خیابان جویا شدیم.

احمد دولت آبادی مدیر مسئول انتشارات نگارتابان در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بساطی‌های کنار خیابان که کتاب می‌فروشند، گفت: فروش کتاب در بساطی‌های کنار خیابان روی کار ناشر و فروش کتاب تاثیرمی گذارد اکثر این افراد کتاب‌هایی را که به نام دست دوم و بدون سانسور می‌فروشند از ناشر تهیه نکرده اند این افراد مسئله جدیدی را به نام فروش کتاب‌های بدون سانسور رواج داده اند و تعدادشان هم کم نیست.

او افزود: ناشر کتاب هایش را با ۴۰ درصد تخفیف به پخش کننده کتاب می‌فروشد بعد بساطی‌های کنار خیابان کتاب را با ۵۰ درصد تخفیف به مخاطبان کتاب ارائه می‌کنند. کتابی که در این بساطی‌ها فروخته می‌شود کالای غیراصل است و قطعا این کتاب‌ها از جمله کتاب‌های قاچاق یا کپی هستند. تعدادی از کتاب‌های ممنوعه هم در این بساطی‌ها فروخته می‌شود و کتاب‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نگرفته اند در میان آنها وجود دارد.

بیشتر بخوانید

مقصران اصلی قاچاق کتاب چه کسانی هستند؟ / افراد سودجویی که اشتباهی ناشر شدند

مدیر مسئول انتشارات نگارتابان ادامه داد: گاهی بساطی‌های کنار خیابان روبه روی کتابفروشی کتاب هایشان را می‌فروشند این مسئله همانقدر دردآور است که جلوی سینما سی دی قاچاق فیلم‌ها را بفروشند آن‌ها روبه روی کتابفروشی‌هایی که مالیات می‌دهند بسیار راحت بساطشان را پهن می‌کنند و کتاب‌هایی را با نام بدون سانسور می‌فروشند، کتابفروشی هم نمی‌تواند با او برخورد کند، چون قدرتش را ندارد در بسیاری از این روز‌ها این بساطی‌ها در کنار خیابان فعالیت می‌کنند شهرداری تهران هم نمی‌تواند مانعشان شود اگر به آن‌ها عتراض کنید دلیل این کارشان را شرایط اقتصادی عنوان می‌کنند.

او بیان کرد: بساطی‌های کنار خیابان را سازماندهی کنند و به آن‌ها جای مشخصی بدهند و کتاب‌هایی را بفروشند که در چارچوب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده اند نه کتاب‌هایی که معلوم نیست چه کسی آن‌ها را منتشر می‌کند این کار هم به نفع ناشر هم به نفع بساطی کنار خیابان خواهد بود نهاد‌های مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دفعات با بساطی‌های کنار خیابان برخورد کردند و مانع شدند اما این راهکار نیست چرا که باید با تولید کننده کتاب‌های بساطی‌ کنار خیابان برخورد کرد.

دولت آبادی گفت: اگر بخواهند با بساطی‌های کنار خیابان که کتاب‌های قاچاق، ممنوعه و بدون سانسور را می‌فروشند برخورد کنند باید با صد نفر برخورد شود اما به جای آن با تولید کننده این کتاب‌ها برخورد کنند، چون اوست که این کتاب‌ها را بین صد نفر پخش می‌کند وقتی با تولید کننده آن برخورد شود ناخودآگاه بازار بساطی‌های کنار خیابان افت می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار