28. تير 1399 - 15:21   |   کد مطلب: 24460
دایره شایستگی یکی از موضوعات مهمی است که تمرکز روی آن می‌تواند مزایای مادی و احساسی خوبی را به همراه داشته باشد.

به گزارش شبنم ها،شاید تا به حال عبارت جالب " دایره شایستگی" را شنیده باشید و یا این اولین بار است که چنین عبارتی را می‌شنوید. وارن بافت، کارآفرین و نیکوکار آمریکایی، این عبارت را استفاده می‌کند چرا که شعار همیشگی اش در زندگی این است که " دایره شایستگی‌تان" را بشناسید و به آن پایبند بمانید. اندازه این دایره اهمیت زیادی ندارد. اما شناختن مرز‌های آن بسیار حیاتی است.

دایره شایستگی یکی از موضوعات مهمی است که تمرکز روی آن می‌تواند مزایای مادی و احساسی خوبی را به همراه داشته باشد به طوری که وقتی احساس می‌کنید در زمینه‌ای مهارت و توانایی دارید همان احساس خوبی که از آن دریافت می‌کنید باعث افزایش کارایی شما می‌شود و این تردید که مسئولیتی را بپذیرید یا نپذیرید را به طور کامل ازبین خواهد برد و در نتیجه به فردی ریسک پذیر تبدیل می‌شوید چرا که به دلیل داشتن اطلاعات لازم در خصوص شرایط می‌توانید اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را پیش بینی کنید.

سرمایه گذاری زمانی، روی توانایی‌ها و مهارت هایتان می‌تواند بسیار نتیجه بخش باشد. از اینرو، شایستگی‌های خود را در حیطه این دایره و در اولویت قرار دهید تا بتوانید نتیجه مطلوب را کسب کنید.

مهرداد ثابت روانشناس در گفت وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اهمیت موضوع " دایره شایستگی " در زندگی زناشویی اظهار کرد: زوجین برای این که بتوانند یک زندگی زناشویی موفق داشته باشند صرفا نیازمند شناخت دنیای مطلوب و هدف گذاری برای آن نیستند و در مقابل، آن‌ها باید به دایره شایستگی خود توجه داشته باشند.

وی بیان کرد: عبارت " دایره شایستگی " توسط وارن بافت خلق شده است که در حقیقت به توانایی‌های افراد که در آن‌ها مهارت‌های زیادی دارند گفته می‌شود. بدین معنا که اگر افراد سه دایره ترسیم کنند و توانایی‌های خود را درون هر سه آن‌ها بگذارند به طوری که هر سه دایره، یکدیگر را پوشش دهند مرکز آن‌ها دایره شایستگی افراد است.

این روانشناس تصریح کرد: قسمت بیرونی دایره شایستگی، مسائلی هستند که در واقع, یا بخشی از آن‌ها را متوجه می‌شوید یا به طور کلی هیچ گونه اطلاعاتی از آن ها دریافت نمی‌کنید.

ثابت با اشاره به تاثیر " دایره شایستگی " روی زندگی زناشویی گفت: تمرکز بر دایره شایستگی، احساس ارزشمندی یا عزت نفس را در زوجین تقویت می‌کند و موجب افزایش کارایی خانواده می‌شود که به تبع آن، افزایش درآمد و منفعت مالی خانواده را نیز بدنبال دارد که در این میان، اگر زوجین روی دایره شایستگی تمرکز کنند باعث تسهیل در تصمیم گیری‌های خود می‌شوند و براحتی می‌توانند در خصوص پذیرفتن یا نپذیرفتن یک مسئولیت جدید تصمیم گیری کنند.

وی با بیان اینکه شناخت دایره شایستگی می‌تواند تاثیراتی بر انتظارات زوجین از یکدیگر داشته باشد، ادامه داد: هنگامی که زوجین، دایره شایستگی‌های خود را بشناسند و به آن پایبند و متعهد بمانند، دچار اشتباه و توهم کمتری می‌شوند و علاوه بر این، انتظارات خود را در این دایره محدود خواهند کرد.

این روانشناس افزود: این موضوع که عده‌ای از زوجین احساس می‌کنند که در چند زمینه در سطح متوسط یا زیر متوسط هستند هیچ گونه اهمیتی ندارد چرا که مهم این است که در زمینه ای، بالاتر از میانگین قرار دارند و تلاش کنند که عملکرد مطلوب و ایده آلی داشته باشند و انتظارات خود را از طرف مقابل بر این مبنا مطرح کنند.

ثابت در رابطه با گسترده کردن اندازه دایره شایستگی تاکید کرد: اندازه این دایره اهمیت زیادی ندارد و شناختن مرز‌های آن بسیار حیاتی است به طوری که چارلی مانگر، شریک وارن بافت میگوید که هر یک از شما باید استعداد‌های خود را بشناسد و از نقاط قوت خود استفاده کند و در زمینه‌ای که در آن بدترین است تلاش  بیشتری کند تا بهترین خود باشد چرا که در غیر این صورت, قطعا شرایط زندگی نامطلوبی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: برای گسترش دایره شایستگی، وسوسه‌های قدرتمندی وجود دارد که در این میان، اگر زوجین، این دایره را به وضوح ترسیم کرده باشند در برابر درخواست‌های نامناسب و وسوسه کننده به راحتی مقاومت می‌کنند.

این روانشناس گفت: هنگامی که افراد موفق هستند، وسوسه هایشان هم بیشتر می‌شود. برای مثال؛ فردی که در یک کسب و کار کوچک به موفقیت زیادی دست یافته است وسوسه می‌شود که کسب و کار خود را بیش از پیش رونق دهد تا بتواند به کسب درآمد بیشتری دست پیدا کند. در حالی که این فرد ممکن است مهارت‌ها و شایستگی‌های لازم برای این منظور را فرا نگرفته باشد و بنابراین شکست سختی را متحمل شود که یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از این کار, مقاومت در برابر این وسوسه هاست.

ثابت در رابطه با ایجاد دایره شایستگی خاطرنشان کرد: ایجاد دایره های جدید به صرف کردن زمان زیادی برای یادگیری نیاز دارد که دبی میلمن, طراح موفق آمریکایی در این خصوص به این قانون پایبند است که برای آموختن هرچیز ارزشمندی باید زمان زیادی صرف کرد که افراد برای به وجود آوردن این دایره به اراده قوی نیاز دارند چرا که اراده و پایداری در انتخاب باعث می شود وقت زیادی صرف موضوع شود.

گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار