28. دى 1398 - 8:24   |   کد مطلب: 24157
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای یادداشتی درباره بیانات روز جمعه رهبر انقلاب منتشر کرده است.

به گزارش شبنم ها،رهبر معظم انقلاب اسلامی در نماز جمعه ۲۷ دی ۹۸ مطالب مهمی را در مورد تحولات دو هفته اخیر جامعه ایران بیان کردند که از مهم ترین سخنان ایشان ایام الله بود که شهادت سردار سلیمانی و تشییع سپهبد سلیمانی و شهدای مقاومت را ایام الله خطاب کردند.

دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه ای یادداشتی درباره بیانات روز جمعه رهبر انقلاب منتشر کرده است که در ادامه متن کامل‌ آن را مشاهده می کنید:

اینک نیروی بدون مرز قدس!

رهبر انقلاب در خطبه‌های مهم و تاریخی نماز جمعه‌ی ۲۷ دی‌ماه تهران، «تذکّر» به «أیّام‌الله» را یکی از محور‌های کلیدی و مضامین فراگیر در بیانات خود قرار دادند و بر این اساس، «شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران و همراهانشان» و تشییع و «بزرگ‌ترین بدرقه‌ی جهان» این شهیدان والامقام را دو مصداق بزرگ از ایّام‌الله خواندند.

نکته‌ی کلیدی در تداوم این بحث، ناظر به روش‌شناسی و الگویی است که رهبر انقلاب برای شناخت حکیمانه و دقیق این ایّام‌الله بیان کرده‌اند: «اینکه ما بیاییم این حوادث را تقویم کنیم، قیمت‌گذاری کنیم، قدر آن‌ها را بدانیم و ببینیم که اندازه و قیمت این حوادث چقدر است؛ در صورتی تحقّق پیدا میکند که ما به حاج‌قاسم سلیمانی - شهید عزیز - و به ابومهدی - شهید عزیز - به چشم یک فرد نگاه نکنیم؛ به آن‌ها به چشم یک مکتب نگاه کنیم. سردار شهید عزیز ما را با چشم یک مکتب، یک راه، یک مدرسه‌ی درس‌آموز، با این چشم نگاه کنیم آن وقت اهمّیّت این قضیّه روشن خواهد شد. قدر و قیمت این قضیّه روشن خواهد شد. سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری صرفاً نبینیم؛ بلکه به عنوان یک نهاد انسانی و دارای انگیزه‌های بزرگ و روشن انسانی مشاهده کنیم.»

پیداست که نضج و بالندگی نیروی قدس را باید در این الگوی فکری و تحلیلی نگریست؛ نهادی الهی و دارای انگیزه‌های بزرگ و روشن انسانی که در مکتب امام خمینی‌رحمه‌الله و مبتنی بر اسلام ناب محمّدی‌صلی‌الله‌علیه‌وآله روییده و بالیده و وسعتی سترگ و جهانی یافته است.

تمرکز رهبر انقلاب درباره‌ی مأموریت، نقش، جایگاه و کارکرد «نیروی قدس» نکته‌ی قابل تأمل و مهمّی است. اهمیت این فراز از سخنان رهبر انقلاب هم ناظر به برخی دیدگاه‌های مدافع سازش با استکبار جهانی است و هم ناظر به تهدید‌های پوشالی و پیغام‌های آمریکا.

تصریح بر اینکه «نیروی قدس بدون مرز است» دست‌کم دو دلالت مهم و کلیدی دارد: نخست آنکه در حوزه‌ی پاسداری از انقلاب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی، ما با یک تغییر در سطح عملیّاتی روبرو خواهیم بود و آن توسعه‌ی گستره‌ی تأثیر نیروی قدس از تمرکز در غرب آسیا به سطح بین‌المللی است؛ و دوم، تغییر از یک سیاست اعمالی به یک سیاست اعلامی و صریح در حوزه‌ی راهبردی است.

بر این اساس آنچه تاکنون با عنوان «عمق راهبردی» نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شناخته‌ایم در چشم‌اندازی عمیق‌تر و گسترده‌تر قابل تصور خواهد شد و امتداد عمق راهبردی نظام، مصداقی نوین خواهد یافت. هرچند پیش از این و در مهرماه گذشته، مبانی این تصمیم راهبردی در سخنان رهبر انقلاب، اینچنین طرح شده بود: «این نگاه وسیع جغرافیای مقاومت را از دست ندهید؛ این نگاه فرامرزی را از دست ندهید. قناعت نکنیم به منطقه‌ی خودمان: ما غُزِیَ قَومٌ قَطُّ فی عُقرِ دارِهِم اِلّا ذَلّوا؛ [۱]این حدیث از معصوم (علیه السّلام) است که آن کسانی که در خانه نشستند تا به آن‌ها حمله بشود دچار ذلّت شدند. این جوری نباشد که یک چهاردیواری را انتخاب کنیم و دیگر کارمان به این نباشد که پشت این دیوار چه کسی است، چه تهدیدی وجود دارد. این نگاه وسیع فرامرزی، این امتداد عمق راهبردی گاهی اوقات از واجب‌ترین واجبات کشور هم لازم‌تر است که مورد توجّه قرار بگیرد که خیلی‌ها متوجّه به این نیستند، خیلی‌ها توجّه به این ندارند. حالا بعضی‌ها هم توجّه دارند و به نفع دشمن حرف میزنند - [مثلاً میگویند]«نه غزّه، نه لبنان» -، امّا خیلی‌ها هم توجّه ندارند؛ واقعیّت این است. این نگاه به این منطقه‌ی وسیع جغرافیایی که جزو وظایف و جزو مسئولیّتهای سپاه است، نگذارید در داخل سپاه تضعیف بشود.»

۱۳۹۸/۷/۱۰
در نگاه رهبر انقلاب، مأموریت نیروی قدس یکی از مأموریت‌های سه‌گانه‌ی مهم و کلیدی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

«سه مأموریّت عمده برای سپاه وجود دارد که این‌ها را باید توجّه کنند؛ اوّل، دفاع مسلّحانه از انقلاب و نظام اسلامی است که این، مأموریت محوری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. دوم، سازماندهی و آموزش ارتش بیست میلیونی است.»

۱۳۶۸/۸/۲۹
«مأموریّت سوم، همان چیزی است که امروز سپاه پاسداران در قالب سپاه قدس یا نیروی قدس، از آن یاد میکند و امام بزرگوارمان تشکیل هسته‌های مردمی حزب‌الله در سراسر جهان را یکی از آرزو‌های خود و یکی از دستور‌های کار آینده‌ی انقلاب اسلامی در سطح جهان قرار دادند. بی‌شک، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در این مورد مأموریّتی خواهد داشت.

ما نمیگوییم به جایی لشکرکشی میکنیم و در امور دیگران دخالت خواهیم کرد؛ امّا میگوییم که نیروی نظامىِ منظّمِ انقلابىِ مجرّب در اوّلین کشوری که با انقلاب اسلامی پدید آمده است، یقیناً در قبال هسته‌های مسلّح حزب‌الله در سراسر جهان خالی از مسئولیّت نیست. کیفیّت این مسئولیّت، بایستی به تناسب و مقتضیات روشن بشود.»

اکنون مهم‌ترین «مقتضیات» این تصمیم راهبردی در سخنان رهبر انقلاب، بیان شده است: «سپاه قدس را به عنوان یک مجموعه و سازمان اداری صرفاً نبینیم؛ بلکه به عنوان یک نهاد انسانی و دارای انگیزه‌های بزرگ و روشن انسانی مشاهده کنیم. اگر این جور شد، آن وقت این اجتماع مردم، این تجلیل و تعظیم مردم، تکریم مردم معنای دیگری پیدا میکند. البتّه همه‌ی نیرو‌های مسلّح ما از ارتش، سپاه، بسیج زیربنای فکری‌شان هدف‌های الهی است، بدون تردید. امروز در کشور ما مسئله این است. زیربنای فکری همه‌ی نیرو‌های مسلّح ما، همین اهداف الهی و بلند است. سپاه قدس یک نیرویی است که با سعه‌ی صدر به همه جا و همه کس نگاه میکند. رزمندگان بدون مرزند؛ رزمندگان بدون مرز. رزمندگانی که هرجا نیاز باشد، آن‌ها در آنجا حضور پیدا میکنند؛ کرامت مستضعفان را حفظ میکنند، خود را بلاگردان مقدّسات و حریم‌های مقدّس میکنند. سپاه قدس را به این چشم نگاه بکنیم، آن وقت، همینها، همین کسانی که با جان خودشان، با همه‌ی توان خودشان به کمک ملّتهای دیگر و ضُعَفای اطراف منطقه که در دسترس آن‌ها است میروند، همین‌ها سایه‌ی جنگ و ترور و تخریب را از کشور خودمان هم دور میکنند و دفع میکنند. میهن عزیز ما یک بخش مهمّی از امنیّتش محصول کار همین جوانان مؤمنی است که در زیر فرماندهی سردار شهید عزیزمان سال‌ها کار کردند، تلاش کردند؛ این‌ها امنیّت‌آورند، برای کشور هم این‌ها امنیّت می‌آورند؛ بله، به کمک فلسطین و غزّه و دیگر مناطقی که به وجود آن‌ها نیاز هست میروند، امّا برای کشور خودمان امنیّت ایجاد میکنند. آن دشمنی که آمریکا او را تجهیز کرده است، نه برای عراق و سوریه، بلکه در نهایت برای ایران، ایران عزیز؛ داعش را درست کردند، نه برای اینکه فقط در عراق مسلّط بشود، هدف اصلی و نهایی ایران بود. آن‌ها میخواستند از این طریق، امنیّت ما را، مرز‌های ما را، شهر‌های ما را، خانواده‌های ما را دچار ناامنی و تشویش بکنند؛ این‌ها متوقّف شدند به کمک همین جوانان مؤمن و عزیزی که رفتند و این تلاش بزرگ را انجام دادند.»

۱۳۹۸/۱۰/۲۷

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار