15. دى 1398 - 11:39   |   کد مطلب: 24134
یک روانشناس درباره رفتار‌های مغایر با جنسیت در کودکان توضیحاتی داد.

به گزارش شبنم ها،

سمانه بهزادپور روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی با‌شگاه خبرنگاران جوان، درباره رفتار‌های مغایر با جنسیت در کودکان اظهار کرد کودکان همانطور که بزرگ می‌شوند اطلاعاتی درباره نقش‌های جنسیتی از طرف خانواده به دست می‌آورد.

این روانشناس بیان کرد: باید بدانیم که هویت جنسیتی با ابراز جنسیتی متفاوت است هویت جنسیتی به معنی آن است که فرد چه میزان از جنسیت خود راضی است و ابراز جنسیتی به معنی رفتار‌هایی آن است که فرد متناسب با جنسیت از خود نشان می‌دهد.

وی گفت: گاهی اوقات شاهد هستیم که دختران با ماشین بازی می‌کنند و یا پسران با لوازم مثل قابلمه، عروسک و... بازی می‌کند این مسئله هیچ مشکلی ندارد چرا که روند نرمال رشد هویت جنسیتی کودک است میخواهد نقش‌های مختلف جنسیتی را تجربه کند.

بهزادپور تصریح کرد: ترجیحات جنسیتی یک روند رشد نرمال است که والدین با سخت گیری‌های افراطی نباید مانع این روند شوند به عنوان مثال؛  هنگامی که والدین می‌بینند دخترشان با ماشین بازی می‌کنند نگویند: "دختر که با ماشین بازی نمیکنه".

این روانشناس ادامه داد: گاهی والدینی وجود دارند که برعکس عمل می‌کند و دختران خود را شبیه پسران و یا پسران شان را شبیه دختران می‌کند این افراط و تفریط روند رشد جنسیتی کودک را با مشکل مواجه می‌کند.

بهزادپور با بیان اینکه زمانی که والدین در چنین موقعیتی قرار گرفتند باید فرزندشان را پیش فرد متخصص ببرند، اضافه کرد: فرد متخصص پیگیری‌های درمانی را انجام می‌دهد.

این روانشناس خاطرنشان کرد: والدین باید الگوی جنسیتی خوبی برای فرزندشان باشد مادران یک الگوی زنانه خوب برای دخترشان و پدران یک الگوی مردانه خوب برای پسرشان باشند .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار