9. دى 1398 - 8:48   |   کد مطلب: 24131
یک روانشناس درباره چگونگی رفتار با همسری که اجازه کار و تحصیل نمی‌دهد، توضیحاتی داد.

به گزارش شبنم ها،

زهرا زین الدینی روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چگونگی رفتار با همسری که اجازه کار و تحصیل نمی‌دهد، اظهار کرد: گاهی اوقات افراد قبل از ازدواج، روشن و صریح راجع به خواسته‌ها و ایده‌آل‌هایشان صحبت نمی‌کنند چراکه درگیر احساسات هستند.

وی افزود: گاهی افراد به اندازه کافی خودآگاهی ندارند و یا نمی‌توانند جراتمندانه راجع به آن‌ها صحبت کنند، مسائلی از قبیل اجازه کار و اجازه تحصیل، بهتر است حتما قبل از ازدواج راجع به آن‌ها صحبت  و ثبت شود.

این روانشناس بیان کرد: اگر بعد از ازدواج فردی تمایل به کار کردن و یا ادامه تحصیل داشته باشد و همسرش مخالفت کند، بهتر است که حتما به دور از هرگونه خشم و عصبانیت و غرزدن در یک فضای کاملا دوستانه راجع به آن صحبت و دلیل مخالفت همسر بررسی شود و خانم سعی کند، نگرانی‌های همسر را در رابطه با آن موارد برطرف کند.

زین الدینی گفت: هر فردی زمانی که ازدواج می‌کند، یکی از مسائلی که همواره باید در نظر داشته باشد این است که خواسته‌ام چه کمکی به بهبود رابطه‌مان می‌کند؛ حق هر انسانی است که بتواند کار کند و یا ادامه تحصیل بدهد، اما نمی‌توان یک نسخه کلی برای تمام ازدواج‌ها ارائه داد.

وی با بیان اینکه عواملی مانند کمبود اعتماد به نفس، احساس ناامنی کردن در رابطه با پیشرفت همسر، لجبازی، نگاه سنتی فرد، بدبینی افراطی، نشان دادن منبع قدرت بودن از جمله دلایل مخالفت کار یا تحصیل همسر هستند.

زین الدینی تصریح کرد: توصیه من به خانم‌ها این است که بدون مخالفت کردن و گارد گرفتن، سعی کنند همدلانه به صحبت‌های همسر گوش کنند، او را کاملا درک کنند و سپس در یک فضای آرام بدون ایراد گرفتن، غرزدن، سرزنش کردن، مقایسه کردن و تهدید کردن، مواردی که باعث شده است تصمیم به ادامه تحصیل و یا کار بگیرند را به همراه فوایدی که این مسئله می‌تواند برای ازدواجشان داشته باشد را برای همسر خود با یک لحن آرام بیان کنند و اضطراب و یا خشم خودشان را در صورت مخالفت همسر کنترل کنند.

وی اضافه کرد: اگر علی رغم توضیحات، همسرشان به مخالفت خودش ادامه داد، سپس در یک زمان دیگر راجع به این موضوع با همسر خود صحبت کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: توصیه من به آقایان این است که مخالفت با همسر برای ادامه تحصیل دادن و یا سرکار رفتن هیچ کمکی به بهتر شدن رابطه و یا محافظت خانواده نخواهد کرد و کما اینکه ممکن است باعث نتایج معکوسی شود، چون این مسئله می‌تواند باعث احساس سرخوردگی، ناامیدی و افسردگی در همسر شود و همچنین می‌تواند باعث دور شدن زوجین از همدیگر شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار