به گزارش شبنم ها،
چقدر از این بازیهایی که سرگرمی کودکان و نوجوانان شده بومی است
و چه تعداد از آنها سوغات فرنگ است و در راستای جنگ نرم رسانهای،نسل جدید را هدف قرار داده است؟
چه تعداد از بازیسازهای ایرانی به بعد تربیتی در طراحی بازیها فکر میکنند و چه تعداد از آنها تنها با هدف کسب درآمد به این فضا وارد میشوند؟
فاطمه دهقان که متولد سال ۵۸ و فارغالتحصیل رشته اقتصاد از دانشگاه تهران است،
در گفتوگو با خبرنگار فارس درباره شروع کار خود گفت:
من سال ۸۰ از دانشگاه فارغ التحصیل شدم اما علاقه به کارهای کامپیوتری و برنامه نویسی باعث شد تا از طریق نرم افزارهای آموزشی ساخت بازی را یاد بگیرم،
سال ۹۳ کار آغاز کردم و اولین کاری که تولید کردم نرمافزار دختران بهشتی بود که حجاب را برای دختربچهها توضیح میداد.
از صدای دخترانم در بازی دختران بهشتی استفاده کردم
با توجه به اینکه هیچ گونه امکاناتی نداشتیم و از جایی هم به صورت مالی حمایت نمی شدیم،
مجبور بودم تا تمام کارها را خودم انجام دهم آن زمان من دو دختر سه و هفت ساله داشتم که برای صدای بچه ها در بازی دختران بهشتی از آنها استفاده کردم
و کل کار از صدابرداری و تدوین صدا فتوشاپ تصاویر رنگ و جملات همگی کار خودم بود.
و در این زمینه اطرافیان مثل همسر و برادرم نیز به من خیلی کمک کردند.
بازی مذهبی
در نسخه اولیه دختران بهشتی که به صورت سی دی ارائه میشد،
علاوه بر اینکه از صدای بچههای خودم استفاده کرده بودم،
تصاویر هم از اینترنت بود بنابراین من هزینهای پرداخت نکردم
و تنها هزینه صرف شده برای تولید بازی همان سی دی آموزشی بود که برای یادگیری شیوه کار تهیه کرده بودم،
تبلیغات در کار اولیه ضعیف بود و ما سعی می کردیم با پخش محصول بین ارگانها و مراکز آموزشی آن را معرفی کنیم.
بازی «دختران بهشتی» با استقبال مواجه شد
نسخه جدیدی که از دختران بهشتی ارائه شد به شکل نرم افزار موبایلی بود که مورد توجه خانوادهها قرار گرفت؛
و خوشبختانه بازخوردهای خوبی هم از آن دریافت کردم،
مثلاً یکی از مادرها تعریف کرده بود که وقتی سوار تاکسی شده،
دخترش قسمتهایی از نرم افزار را که به نحوه نشستن در تاکسی و نزدیک نشدن به نامحرم ارتباط داشته را بیان کرده است.
بازی اسلامی
البته این بازی فقط مربوط به دخترها نیست و پسرها هم آن را دیدهاند،
مادری تعریف کرده بود که یک بار پسرش او را با ناخنهای لاک زده دیده و گفته مادر چرا به ناخن هایت لاک زدی؟
اگر نامحرم آنها را ببیند گناه میکنی مادر هم برایش توضیح داده که افراد در خانه همگی محرم هستند.
وی در ادامه گفت: بعد از مدتی تصاویر زمینه مناسبتی برای گوشی و کامپیوتر تهیه کردم،
که این تصاویر به مناسبتهای مختلف مذهبی تغییر میکرد که آن هم با استقبال خوبی مواجه شد.
جامعه هدف ما در بازیها بچههایی هستند که اصلاً با مفهوم حجاب آشنایی ندارد
البته در مسیر تولید این محصولات گاهی انتقادات و پیشنهاداتی هم دریافت میکردیم که سعی کردیم به آنها ترتیب اثر بدهیم،
مثلاً یک بار از حوزه علمیه تماس گرفتند و انتقاد این بود که در نقاشیهای استفاده شده حجاب رعایت نشده،
و یا معتقد بودند نباید خیلی از رنگهای روشن مثل قرمز استفاده کرد.
اما ما آنها را متقاعد کردیم که جامعه هدف در این بازیها بچههایی هستند که اصلاً با مفهوم حجاب آشنایی ندارد
و باید خیلی آهسته و به شیوه ساده این مفاهیم را به آنها منتقل کنیم.
بازی ایرانی اسلامی
دهقان به بازی «حجاب زیبای من» اشاره کرد و گفت:
یکی دیگر از بازی هایی که طراحی کردم الهام گرفته از یک بازی خارجی به نام «dress up» بود .
که بچه ها را تشویق می کرد تا پوشش نامناسبی را که با حرف ما سازگاری نداشت برای شخصیت موجود در بازی انتخاب کنند.
اما من بازی خود را به گونهای طراحی کردم که کودک لباس مناسب را به تن شخصیت بازی کرده و لاک آن را پاک کند.
متأسفانه در اپهای مذهبی خلاء زیادی وجود دارد
وی با بیان اینکه متأسفانه در اپهای مذهبی خلاء زیادی وجود دارد، گفت:
ساخت بازیهای مذهبی جای کار زیادی دارد متاسفانه در مورد حجاب اصلاً کار نشده بود.
و دوست داشتم من اولین کسی باشم که در این زمینه فعالیت میکنم.
تمام تلاشم این بود که به جای یک بازی خشک و بیروح،
محیط رنگارنگ و جذابی را در بازی ایجاد کرده و با استفاده از جملات ساده و تأثیرگذار بچهها را با مفهوم حجاب آشنا کنم.
دهقان دغدغه خود برای انتقال مفاهیم مذهبی به دخترهایش را مبنای ایده طراحی این بازیها عنوان کرد و افزود:
بیشترین بازخوردهایی که داشتم مربوط به بازی دختران بهشتی بوده،
کارهای جدید دیگری هم مثل «جوجه رنگی»، «جغد عروسکی» و «هدیهای برای مادر» داریم که مهارتهای رفتاری را در قالب بازی به کودکان آموزش میدهند.
ما یک پسر کوچک هم داریم که خیلی زود عصبانی میشد برای اینکه بتوانیم به او یاد بدهیم که هنگام عصبانیت چه کار کند بازی «جوجه رنگی» را درست کردیم،
همچنین پسرم با مشکل ترس از خواب مواجه بود و همین دغدغهای شد تا بازی «جغد عروسکی» را طراحی کنم،
در این نرم افزار به کودک بازی با سایهها آموزش دادم و و اینکه وقتی بچه میخواهد بخوابد حتماً «قل هو الله احد» را بخواند.
برای هر بازی تقریبا ۳ تا ۴ ماه زمان اختصاص میدهیم
وی درباره زمان ساخت این بازیها گفت: ما برای هر بازی تقریبا ۳ تا ۴ ماه زمان اختصاص میدهیم،
برای بازیهای جدید صداپیشه استخدام کردم،
یک گرافیست که کار طراحی را انجام میدهد و یک نویسنده که داستان را مینویسد،
برای اینها حداقل ۱۰ میلیون تومان هزینه شده است.
به دنبال کسب درآمد نیستم/ دانلود اپلیکیشنها رایگان است
اپلیکیشنهایی که ما به جهت دانلود گذاشتهایم رایگان است به همین جهت تاکنون درآمد خاصی نداشتم.
سعی کردم از طریق تبلیغات درآمد داشته باشم چون معتقدم اگر این اپلیکیشنها فروشی شود استقبال از آنها و تعداد دانلودها کاهش مییابد،
هدف من کسب درآمد نیست بلکه میخواهم بچه ها در قالب بازی،مهارتهای رفتاری و نکات مذهبی را یاد بگیرند،
به همین جهت با همفکری همسرم به این نتیجه رسیدیم که نرمافزار «دختران بهشتی» را که خیلی از آن استفاده شده به زبان انگلیسی و عربی هم منتشر کنیم.
وی ادامه داد: خوشبختانه استقبال از این بازیها به اندازهای بوده که بارها از آلمان، دانمارک و سایر کشورها با ما تماس گرفتند و تشکر کردند.
اما متأسفانه ما هنوز به اندازه کافی شناخته شده نیستیم،
دوست داشتم تبلیغ تلویزیونی داشته باشیم چرا که رسانه ملی مخاطب زیادی دارد.
اما هزینه تبلیغ تلویزیونی آن قدر بالا و عجیب بود که ما توان تأمین هزینه آن را نداشتیم.
طراحی بازی «بهشت کوچک من» با هدف آشنایی کودکان با مفهوم عاشورا
این بازیساز ایرانی عمده ضعف کار خود را در نحوه معرفی این اپلیکیشنها دانست و افزود:
ای کاش مجموعههایی که شناخته شده هستند نسبت به معرفی کار ما اقدام کنند،
ما بیشتر به دنبال حمایت معنوی هستیم تا حمایت مادی.
اخیراً مجموعه سراج یک سری دورهمی را ترتیب داده تا بازی سازها دور هم جمع شوند و با همدیگر مشارکت داشته باشند
که البته من در این مسیر هنوز به جایی نرسیدهام.
بازی بهشت کوچک من
در خانه کنار و کنار سه فرزندم بازیها را میسازم
این بازیها برای بچههای ۸ سال به بالا است، هدف من انتقال مفاهیم مذهبی و تربیتی است که تاکنون برای بچهها کار نشده بود،
چون خودم مادر بودم و درگیر یک سری مسائل شدهام به خوبی میتوانم نیاز خانوادهها را در این زمینه درک کنم،
متأسفانه یکی از مسائلی که خیلی اوقات نادیده گرفته میشود بودن در کنار بچههاست،
من دوست نداشتم بیرون از خانه کار کنم الان هم میز کار من در اتاق پذیرایی
مهر تأیید معلمها بر نرمافزار «کلاس اولیها»
دهقان بازی «کلاس اولیها» را یکی دیگر از تولیدات اثربخش خود معرفی کرد و گفت:
یکی دیگر از کارهایی که انجام دادم برنامه «کلاس اولیها» است،
پارسال پسر من کلاس اول بود و متأسفانه نسبت به درس و مدرسه هیچ علاقهای از خود نشان نمیداد.
بازی کلاس اولی ها
ما تا آذرماه ما این مشکل را داشتیم و من به دنبال نرم افزاری بودم که بتواند در رابطه با درس و مدرسه بچه را تشویق کند اما چیزی پیدا نکردم،
به همین دلیل خودم دست به کار شدم و پنج ماه طول کشید تا نرم افزار «کلاس اولیها» را تولید کنم،
خوشبختانه این نرمافزار از طرف معلمها مورد تایید قرار گرفت،
در واقع این نرم افزار در قالب بازی تمرینهای کتاب را به بچهها آموزش میدهد.
منبع: خبرگزاری فارس
دیدگاه شما