7. دى 1398 - 8:15   |   کد مطلب: 24123
یک روانشناس درباره علت بی اشتیاقی کودکان برای درس خواندن و راهکارهای مناسب رفع این مشکل توضیحاتی داد.

به گزارش شبنم ها،

هانیه لواف روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره عدم اشتیاق کودکان به درس خواندن اظهار کرد: عواملی مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود کودکان از درس خواندن سر باز زنند. 

وی با بیان اینکه یکی از عوامل اختلال یادگیری است، افزود: این اختلال باعث می‌شود که ناخودآگاه اعتماد به نفس کودک کاهش یابد و یک نوع دلزدگی تحصیلی در او به وجود آید.

این روانشناس ادامه داد: کودکان دارای اختلال یادگیری هر چه می‌خواهند تلاش کنند که درس بخوانند، نمی‌توانند یاد بگیرند و بازدهی مطلوبی ندارند، بنابراین از درس خواندن اجتناب می‌کنند.

لواف با اشاره به اینکه یکی دیگر از عوامل سر باز زدن کودکان از درس خواندن، سنگین بودن مطالب درسی است، اضافه کرد: باید کودک نحوه صحیح مطالعه را یاد بگیرد تا بتواند با شیوه قابل فهم تری درس را مطالعه کند.

وی با بیان اینکه برخی از کودکان محیط مدرسه، معلمان و همکلاسی‌های خود را دوست ندارند، گفت: هنگامی که کودک شروع به درس خواندن می‌کند یک تداعی بین نوشتن تکلیف و محیط آموزشی ایجاد می‌شود که این مسئله باعث اجتناب او از درس خواندن می‌شود.

این روانشناس تصریح کرد: گاهی کودکان با والدین خود لجبازی می‌کنند و درس نمی‌خوانند، چراکه والدین دائم در حال امر و نهی کردن به کودک خود برای درس خواندن هستند و توجه کامل آن‌ها تنها به درس فرزندشان است و در این میان کودک احساس می‌کند که پدر و مادرش او را مشروط دوست دارند، «زمانی دوستت داریم که درساتو بخونی».

لواف با اشاره به اینکه کودک نمی‌تواند در درس خواندن اولویت بندی کند، ادامه داد: آموزش برنامه ریزی و مدیریت زمان به کودک کمک می‌کند تا بتواند درسش را بخواند و زمانی که توانست از پس این زمانبندی برآید، والدین می‌توانند او را تشویق کنند.

وی بیان کرد: والدین برای تشویق کودک به درس خواندن می‌توانند به او بگویند: «هرموقع تکالیفت را انجام دادی، می‌توانی تلویزیون ببینی»؛ حتما والدین توجه کنند از واژه «اگر» استفاده نکنند، چراکه ممکن است کودک مقاومت کند.

این روانشناس  با تأکید بر اینکه والدین باید موانعی را که موجب اجتناب کودک از درس خواندن می‌شود، شناسایی کنند، گفت: گاهی اوقات والدین خود اهل مطالعه نیستند و کودک از آن‌ها یاد می‌گیرد به عنوان مثال؛ «والدین دائم در حال تماشای تلویزیون هستند، اما به کودک می‌گویند: «برو تو اتاقت و درس بخوان».

لواف با بیان اینکه والدین باید الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند، تصریح کرد: اگر پدر و مادر هر دو اهل مطالعه باشند، کودک به درس خواندن نیز تشویق می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار