10. آذر 1398 - 17:24   |   کد مطلب: 24012
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: امسال تاکنون ۱۰۰ بیمار ابتلا به آنفلوآنزای فصلی در همدان شناسایی شده است.

به گزارش شبنم ها،

منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش بار مراجعات ناشی از بیماری‌های تنفسی شامل سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مراکز بهداشتی ـ درمانی استان همدان خبر داد و گفت: دلیل کاهش بار مراجعات به دلیل اطلاع رسانی‌های مختلف بوده است.

او با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در خصوص نرفتن دانش‌آموزان به مدارس و افراد به محل کار در حین ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا موثر بوده است گفت: اقدامات پیچیده‌ای هم در بیمارستان‌ها از مدت‌ها قبل مانند ترایاژ و سطح بندی انجام شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه اامسال تاکنون بیش از ۱۰۰ مبتلا به آنفلوآنزای فصلی را شناسایی کرده‌ایم گفت: چهارشنبه هفته گذشته اعلام شد از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۴۸۶ مورد بیمار شدید تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری و تحت درمان‌های لازم قرار گرفته‌اند که نتایج آزمایشات مربوطه، ابتلای ۸۹ نفر از این تعداد بیمار را به آنفلوآنزای فصلی تایید می‌کرد.

کرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یا کمبود واکسن آنفلوآنزا در استان صحت دارد؟ گفت: واکسن آنفلوآنزا باید در ابتدای فصل پاییز زده شود و آن زمان به اندازه کافی وجود داشت تا افراد پرخطر استفاده کنند.

او افزود: افرادی مانند سالمندان، کودکان، زنان باردار و کسانی که مشکل ایمنی و بیماری زمینه‌ای نظیر مبتلا به ایدز و سرطان، باید در ابتدای فصل واکسن را تزریق کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه واکسن آنفلوآنزا در این فصل در مراکز بخش خصوصی وجود داشته و هرفردی که مایل بوده تهیه کرده و آن را استفاده کرده است افزود: در آن زمان آموزش‌های لازم نیز به آن‌ها ارائه شده است.

کرمی گفت: واکسن موجود در سیستم بهداشتی برای پرسنل ماست که در چنین مواقع بحرانی از قبل واکسینه شده باشند که در این خصوص هیچ مشکلی نبوده و اگر هم فردی استفاده نکرده اعلام کند تزریق می‌شود.

او با توصیه به رعایت اقدامات پیشگیرانه و آداب تنفسی و نیز اجتناب از حضور در محل کار و مدرسه در صورتی که علایم تنفسی دیده می‌شود گفت: افراد در ارتباط با تب بسیار بالا، خلط خونی و کم آوردن نفس هوشیار باشند و حتما به مرکز درمانی مراجعه کنند تا اینکه عوارض شدید بیماری را شاهد نباشیم، چون مراجعه دیرهنگام در صورت وجود این علایم بسیار خطرناک است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه آنفلوآنزا تنها در ۲ الی ۳ درصد موارد می‌تواند منجر به عوارض شود بیان کرد: اکثر موارد ابتلا به آنفلوآنزا با مراجعه به پزشک عمومی و درمان‌های ساده قابل علاج است، اما افرادی که دارای علائم پرخطر مانند تنگی نفس و خلط خونی هستند حتما و در اولین فرصت به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منطقه خود مراجعه کنند.

کرمی از آمادگی کامل تمام واحد‌های دانشگاه برای تامین، توزیع و مصرف دارو و سایر لوازم و تجهیزات در مورد این بیماری سخن گفت و افزود: هماهنگی لازم از ابتدای فصل پاییز مطابق روال هر ساله در سطح استان انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

انتهای پیام/ب

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار