29. شهريور 1399 - 14:44   |   کد مطلب: 23746
در دوران دفاع مقدس تمام غرب و امکاناتش برای شکست ایران بسیج شد اما این ایران و انقلاب اسلامی بود که در نهایت پابرجا ماند.

به گزارش شبنم ها،به نقل از عصر همدان؛ دفاع مقدس را باید برهه ای درخشان و بعضاً با رخدادهایی کم و نظیر و بی نظیر در تاریخ قدرتهای گذشته ایران و حتی جهان بر شمرد.

در حالی که پس از دوران صنعتی شدن  و مدرنیزه شدن دنیای غرب سنت و روال طبیعی رخدادهای جهان،بر محوریت سلطه غربیها شکل گرفته بود جنگ هشت ساله ایران و عراق یک سنت شکنی در این میان به حساب می آید.

این سنت شکنی از این منظر که برای نخستین بار استکبار و دول غربی به رهبری آمریکا نتوانستند حرف خود را بر طرف مقابل دیکته کنند حائز اهمیت است.

غرب عادت کرده بود که هر چه دلش می خواهد انجام دهد و در نهایت نیز پیروز همه میدان‌ها باشد

البته این سنت شکنی در امتداد سنت شکنی انقلاب اسلامی است که می تواند رقم بخورد اما به لحاظ نوع رویارویی دارای ویژگی های برجسته تری است.

در خصوص علل شکل گیری این پیروزی و چگونگی تفسیر ایستادگی ملت ایران بر منطق مقاومت محمد حسین فرهادیان، کارشناس ارشد علوم سیاسی معتقد است منطق مقاومت قابلیت این پیروزی را ایجاد کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل گفت: مهمترین مسئله ای که در دفاع مقدس در ملت ایران وجود داشت  ایمان به خدا بود .

 فرهادیان اظهار کرد: روح انقلاب اسلامی بر اساس ایمانی که به خدا بود ایجاد شد و خودباوری در جامعه نیز بر همین اساس بوجود آمد.

وی با بیان اینکه این خودباوری هم موتور محرکه در جنگ بود و هم زمینه سازی برای رشد و تعالی را در ملت پدید آورد ادامه داد:موضوع خودباوری ابتدا خود را در انقلاب اسلامی نشان داد و در مراحل بعدی ابهت آمریکا را با تسخیر لانه جاسوسی شکست ،مهمترین نکته اینکه آمریکا کاری نتوانست بکند و این مایه شرمساری برای آمریکا و سربلندی برای منطق مقاومت شد.

پژوهشگر ارشد علوم سیاسی بازگشت مردم به صحنه در جنگ را  نیز مصداقی از اثرگذاری منطق مقاومت بر شمرد و افزود:این خودباوری با حضور مردم در نبرد و آزادسازی خرمشهر خودش را  نشان داد و ثابت کرد می شود بر اساس ایمان و عقیده خودباوری بر پای خود بابستیم و به هر چه می‌خواهیم برسیم.

وی اظهار کرد: تحریم‌ها هم نیز از طرفی این وضعیت را بیشتر نمایان کرد چون برای ما مسئله بقا مطرح بود.پس روحیه ما و تحریمها ما را ناگزیر کرد فقط به داخل متکی شویم و وقتی چنین نگاهی پیش آمد هم در جنگ و هم مراحل بعدی خودباوری را رشد کرد.

فرهادیان تصریح نمود:وقتی نگاه خودباوری به اوج خودش رسید،باعث شد مردم به اوج عقیده نگاه به درون و اطمینان از پیروزی  برسند.
وی شرایط امروز کشور را مشابه دوران دفاع مقدس بر شمرد و افزود:امروز در دهه پنجم مردم بیش از گذشته به این نتیجه رسیدند که با ایستادن بر پای خود می شود ایران را در جایگاه بهتری ببینند.

سردبیر سابق خبرگزاری ایسکانیوز با اشاره به اینکه در علم و صنایع نظامی و ما این رشد را ملموس میبینیم گفت:اما در اقتصاد به خاطر پیروی از الگوهای ناقص و غلط غربی به این خود باوری  نرسیدیم.

وی با بیان مثال ترکیه گفت: ترکیه در دورانی همه شروط را می‌پذیرفت تا عضو اروپا شود و در واقع این نمونه و مدل از وضعیت کنونی ما در اقتصاد است که هنوز نگاه به بیرون را داریم.

فرهادیان اظهار کرد: ترکیه پس از مدتی با کنار گذاشتن نگاه به بیرون امروز در نگاه اقتصادی به الگو تبدیل شده است و این نمونه ضعیف شده نگاه خودباورانه مردم ایران عزیز است .ترکیه که ضعیف ترین ارزش  پولها را داشت وقتی خود را مرکز عالم دید به سرعت رشد کرد.

این کارشناس ارشد مسائل سیاسی در حوزه روابط بین الملل انقلاب اسلامی در تراز بزرگترین انقلابهای جهان عنوان کرد و گفت:انقلاب اسلامی چون حرف و ایده دارد و وقتی ایده مرکزیت عالم را دارد ،این انقلاب خود را در تراز قدرتهای جهان می‌بینید و این نگاه خودباوری را بالا می برد

وی خاطرنشان کرد:دفاع مقدس بصورت کامل نمایشی است از اینکه نگاه به دشمن و بیرون مشکلی حل نخواهد کرد و نگاه به جهان  قطعا نمی تواند متضمن آسایش آینده حتی در سطح مادی باشد،دفاع مقدس این را کاملا اثبات کرد.

با توجه به سخنان کارشناسان مسائل سیاسی و اندیشمندان صاحب نظر این حوزه به نظر می رسد ایران اکنون با الگوگیری از منطق و گفتمان مقاومت فعال می تواند دست برتر را در مناقشات خود با دولتهای استعماری داشته باشد زیرا با استفاده از روحیه خودباوری و ایثار توانسته است بسیاری از تنگناها را همچون دوران دفاع مقدس پشت سر بگذارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار