27. شهريور 1398 - 10:22   |   کد مطلب: 23662
مهر ماه همواره ماه پر شور برای دانش آموزان و دغدغه ای برای والدین می باشد و اکثر خانواده ها در واپسین روزهای شهریور در فکر تهیه اقلام مورد نیاز دانش آموزان برمی آیند.

به گزارش شبنم ها،به نقل از عصر همدان؛ لباس فرم دانش آموزان یکی از ضروریات حضور دانش آموزان در مدارس است که هر ساله بخشی از هزینه های تحصیلی را به خود اختصاص می دهد.

امسال آموزش و پرورش استان طبق مصوبه ای برای تهیه لباس فرم دانش آموزان قیمت های مشخصی مصوب کرده است؛ اما در بعضی موارد شاهد آن هستیم که این قیمت رعایت نمی شود و مبلغی بیشتر از آنچه که مصوب شده از والدین دریافت می شود و یا اینکه لباس هایی بیش از آنچه که مصوب آموزش و پرورش است برای دانش آموزان در نظر گرفته اند که مستلزم هزینه کرد بیشتر است.

شلوار ورزشی فرم هم به لباس فرم مدرسه اضافه کرده اند
احمدی مادر دو دانش آموز است. او در گفتگو با خبرنگار ما گفت: پسرم کلاس هشتم است و برای لباسش ۱۱۰ هزار تومان از من دریافت کرده اند دخترم هم کلاس پنجم است و برای لباس فرمش ۱۴۵ هزار تومان پرداخت کرده ام این در صورتی است که برای مدرسه هر کدام ۳۰۰ هزار موقع ثبت نام داده ایم و مبلغی هم برای خرید لوازم التحریر هزینه کرده ایم که سرجمع نزدیک یک میلیون تومان برای آغاز سال تحصیلی دو دانش آموز هزینه کرده ایم.

این مادر که از قیمت های مصوب اطلاعی نداشت گفت: وقتی برای دریافت لباس فرم مراجعه کردم یک شلوار ورزشی فرم هم به آن اضافه کردند و گفتند که باید این شوار ورزشی را هم بردارید و قیمت همان یک شلوار ورزشی ۴۵ هزار تومان شد در صورتی که در بازار آزاد این شلوار را به قیمت ۲۵ هزار تومان هم می توانم پیدا کنم.

لباس فرم را ۲۵ هزار تومان گرانتر از قیمت مصوب به من دادند
یکی دیگر از والدین هم با گلایه از نامتناسب بودن قیمت مصوب از قیمت تولیدی ها گفت: من به آن تولیدی که مدرسه معرفی کرده بود مراجعه کردم و قیمت مصوبی که در دست داشتم را به تولیدی نشان دادم اما این تولیدی قبول نکرد و قیمتی که به من گفت ۲۵ هرار تومان بالاتر از قیمت مصوب بود.

این پدر به وضعیت بد اقتصادی بعضی ازخانواده ها اشاره کرد و ادامه داد: وقتی برای گرفتن لباس فرزندم مراجعه کردم زنی را دیدم که برای گرفتن لباس فرم مراجعه کرده بود ، اما برای لباس پولی نداشت و فرزندش هم بسیار معصوم مادرش را در آغوش کشیده بود و نگاهش به مادر بود و به لباس های فرم و فروشنده نیز او را رد کرد و گفت که شما اولین نفری نیستید که با این وضعیت اینجا مراجعه کرده اید و من هم در توانم نیست لباس رایگان به شما بدهم.

وی ادامه داد: در این شرایط دولت باید تمهیدانی برای دانش آموزان و خانواده هایشان قرار دهد و حتی یارانه ای برای آنها قرار دهد. در چنین شرایطی تحصیل دانش آموزان برای خانواده های نیازمند سنگین است و خیلی ها از پس این هزینه ها بر نمی آیند.

با گران فروشان برخورد می کنیم
محمود هاشمی کارشناس ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش شهرستان بهار با اعلام این موضوع که تعرفه استانی برای لباس فرم مدارس مصوب شده گفت: با افراد متخلفی که بیشتر از این مبلغ دریافت کنند برخورد می کنیم.

وی ادامه داد: قیمت های اعلام شده از سوی اداره کل مصوب شده و مدارس ، خود تولیدی هایی که با آنها کار می کنند به ما معرفی می کنند و ما بر آنها نظارت داریم که قیمتی بالاتر از قیمت مصوب به دانش آموزان ندهند.

کارشناس ارزیابی عملکرد آموزش و پرورش شهرستان بهار ادامه داد: اداره اصناف به طور منظم از این تولیدی ها بازدید می کنند و قیمت ها بر اساس بزرگی و کوچکی لباس ها تغییر می کند و همچنین واحدهای عرضه و فروش موظف هستند که نرخنامه مصوب را در محلی قابل رویت مشتری نصب کرده و فاکتور فروش نیز صادر کنند.

هاشمی افزود: در صورتی که مورد متخلفی مشاهده شود با آن برخورد می کنیم و قراردادش را لغو می کنیم. شهروندان نیز در صورت مشاهده تخلف باید مورد را به آموزش و پرورش اطلاع دهند تا در سریعترین زمان به آن رسیدگی کنیم.

به گزارش خبرنگار عصر همدان، لباس فرم در یکدستی و هماهنگی دانش آموزان کمک زیادی می کند، اما هزینه بالای آن در بعضی مناطق و حتی مناطق روستایی باعث ایجاد مشکل برای خانواده ها شده که می توان با در نظر گرفتن تخفیفات ویژه برای دانش آموزان و حتی قرار دادن یارانه در این زمینه کمکی به خانواده ها شد و این نیازمند برنامه ریزی صحیح در این باره است. همچنین نظارت بر عملکرد تولیدی ها جهت جلوگیری از تخلف امری ضروری و همیشگی است که نباید از آن غافل شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار