14. مرداد 1398 - 8:31   |   کد مطلب: 23348
کتاب «لایک ممنوع» که تالیف مشترک سیدبشیر حسینی و طاها ساقیان است، تلاش می‌کند تا راه‌های شناخت و مقابله با زودباوری را به مخاطب نشان دهد.

به گزارش شبنم ها،خبری همین چند روز پیش در فضای مجازی دست به دست شد که به سرعت معلوم شد از اساس دروغ بوده، ولی کاربران شبکه‌های اجتماعی خیلی زود آن را باور کردند و تکذیبیه آن را باور نمی‌کردند. ماجرا مربوط به خبری است که حکایت از ممنوعیت خوردن بستنی توسط بانوان در مکان‌های عمومی داشت. خبری که شایعه و دروغ بود، ولی به سرعت دست به دست شد و کسی دنبال راستی‌آزمایی و کشف صحت و سقم آن نبود بلکه دنبال آن بودند تا از این فضا برای موج‌سواری استفاده کنند.

همانطور که می‌بینید شبکه‌های اجتماعی تبدیل به بستری شده‌اند تا افراد سودجود از این طریق، توجه جلب کنند و کاسبی مجازی کنند. بیماری «زودباوری» مسئله‌ای است که در فضای مجازی در حال گسترش است و کسی دنبال یافتن اصل یک اتفاق نیست. به عبارتی فضای مجازی مانند یک استادیوم است که یک بازیکن زیر توپ می‌زند و صدهزار نفر برای او هورا می‌شکند و تشویقش می‌کنند. کسی کاری ندارد این شوتی که زده شده چقدر اصولی بوده و به نتیجه رسیده، بلکه نفس هورا کشیدن مهم است که در استادیوم معنا پیدا می‌کند. در فضای مجازی هم چنین ساختاری حاکم است و کافی است یک حرفی زده شود تا دنبال‌کنندگان هورا بکشند و تشویق کنند و کسی به این فکر نمی‌کند که آیا این حرف درست است؟

حال باید «زودباوری» را به عنوان بخشی جدانشدنی از فرهنگ عمومی خود بدانیم؛ رفتاری که شکل دهنده بخشی از زندگی ماست و در خانواده‌ها نیز رواج دارد. به عبارتی برای اینکه زودباور نباشیم و هرچیزی که دیدیم و شنیدیم را به سادگی قبول نکنیم، نیاز به این دارد که روی خود کار کنیم و راحت از کنار پدیده‌ها رد نشویم. شیوه تفکر انتقادی و روش‌های حل مسئله از جمله اقداماتی است که کمک می‌کند تا بتوانیم با سندروم «زود باوری» مقابله کنیم. شاید باورمان نشود ولی باید تاکید کرد که این فرهنگ تاثیر زیادی در رفتارهای اجتماعی می‌گذارد و ناخودآگاه جمعی را شکل می‌دهد.

سیدبشیر حسینی و طاها ساقیان در یک همکاری مشترک کتابی با عنوان «لایک ممنوع» تالیف کرده‌اند. در این کتاب قرار است به زبان ساده موضوعاتی را به خواننده منتقل کنند که تحت تاثیر فضای مجازی، گرفتار زودباوری نشود. کتابی که در مدت کوتاهی مورد توجه خوانندگان قرار گرفته و به چاپ چهارم رسیده است.

این کتاب، ساخت جذابی دارد و بخش‌های متنوع آن خواننده را ترغیب می‌کند در نشست‌های کوتاه آن را بخواند. ساختی که برگرفته از فضای پیام‌رسان‌ها است و خواننده در هر صفحه خود را مشغول مطالعه یکی از کانال‌ها می‌بیند. مطالبی که ترکیبی از مثال‌ها و عبارات شیرین و ادبی است و نویسندگان کوشش کرده‌اند که با استفاده از بیانی جذاب و نرم خواننده را با مطالبی که قرار است در کتاب مطرح شود، همراه کنند.

سیدبشیر حسینی که او را به عنوان داور برنامه تلویزیونی «عصر جدید» می‌شناسند در این کتاب به عنوان مولف اصلی نقش بسیاری داشته است. او که در زمینه سواد رسانه‌ای فعالیت بسیاری دارد در این کتاب نیز می‌خواهد زمینه برخورد عقلانی مخاطب با محتوای منتشر شده در فضای مجازی را فراهم کند. برخوردی که می‌تواند مانع زودباوری شود، ولی این اتفاق تنها با خواست و اراده افراد شدنی است.

این کتاب در ۱۴ گام که هر گام حکم یک فصل از کتاب را دارد، تلاش می‌کند یکی از عوامل تشدید یا کاهش زودباوری را از بین ببرد و مخاطب را نسبت به اینکه چگونه برخورد کند و خود را از اینکه زودباور باشد دور کند.

در این کتاب مواردی مطرح می‌شود که برای هر سطح از مخاطبی ملموس باشد و مولفان از بیان کلمات قلنبه و سلبمه علمی برای بزرگ‌نمایی پرهیز کردند تا هر گروه مخاطبی با کتابشان ارتباط برقرار کنند. این کتاب با توجه به اینکه حجم زیادی هم ندارد، ولی مطالب کاربردی و قابل استفاده زیادی دارد که می‌تواند زمینه ارتباط بهتر خواننده با مطالب موجود در کتاب را فراهم کند.

هرچند اصلاح عادات و رفتارها کار راحتی نیست و نیاز به مرور زمان دارد، ولی این کتاب می‌تواند تاثیر زیادی در این اتفاق داشته باشد، زیرا تلنگرهایی که به خواننده می‌زند و او را نسبت به ماجرا روشن می‌کند، اساسی است و می‌تواند زمینه اندیشیدن به رفتارها و اصلاح آنها را فراهم کند.

این کتاب ۱۶۶ صفحه‌ای را کانون اندیشه جوان منتشر کرده و با قیمت ۲۲ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار