13. مرداد 1398 - 8:37   |   کد مطلب: 23337
یک دکترای انگل شناسی درباره علل بروز تب کریمه کنگو و راه‌های پیشگیری از آن توضیح داد.

به گزارش شبنم ها، تب خونریزی کریمه-کنگو (CCHF) در اثر عفونت ویروس ناشی از کنه (Nairovirus) در خانواده Bunyaviridae ایجاد می‌شود؛این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه مشخص شد و نام آن تب هموراژیک کریمه بود.

این بیماری بعداً در سال ۱۹۶۹ بعنوان علت بیماری در کنگو شناخته شد و به این ترتیب نام فعلی این بیماری شد؛ تب هموراژیک کریمه-کنگو در اروپای شرقی، به ویژه در اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سراسر دریای مدیترانه، در شمال غربی چین، آسیای مرکزی، اروپای جنوبی، آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره هند یافت می‌شود.

 

تعداد زیادی حیوان وحشی و خانگی مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش به عنوان میزبان تقویت کننده ویروس عمل می‌کنند؛ میزان مرگ و میر در بیماران بستری از ۹ ٪ تا ۵۰ ٪ متغیر است، بر اساس اعلام وزارت بهداشت در سال جاری تا به امروز ۵۴ نفر به این بیماری مبتلا و درمان شده است، اما ۵ نفر به جان خود را از دست داده اند.

محمد حسین فیض حداد دکترای انگل شناسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بروز تب کریمه کنگو اظهار کرد: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار مشترک بین انسان و حیوان است که به وسیله کنه به انسان و دام منتقل می‌شود؛ این بیماری در آسیا، اروپا و آفریقا بیشتر از سایر مناطق است و متاسفانه در خاورمیانه نیز وجود دارد.

 

وی ادامه داد: اصولا عامل ایجاد کنده ویروس می‌تواند در دمای ۵۶ درجه سلسیوس از بین برود بنابراین پختن گوشت یا پاستوریزه کردن شیر که یکی از از عناصر انتقال است، می‌تواند باعث از بین رفتن این ویروس شود.

وی با تشریح چگونگی انتقال  بیماری تب کنگو  ادامه داد: اَشکال انتقال بیماری مستقیم، غیر مستقیم و تماس انسان با انسان است که در تماس انسان به انسان عواملی مانند ترشحات، خون، ادرار، مدفوع، استفراغ و بزاق عامل انتقال محسوب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید: علائم و راه‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو + اینفوگرافی

علائم بالینی بیماری تب کنگو

فیض حداد با بیان علائم بالینی بیماری تب کنگو بیان کرد: علائم بالینی به ۴ مرحله تقسیم می‌شود که در مرحله اول یعنی دوره نهفتگی  ویروس در بدن است، اما علائمی وجود ندارد البته اگر بیماری از طریق گزش وارد بدن شده باشد سه روز تا یک هفته ممکن است علائم بروز  زمان ببرد.

این دکترای انگل شناسی ادامه داد: مرحله بعد خونریزی است که حدود ۷ روز طول می‌کشد و  شخص دچار سر درد شدید، تب و لرز، درد‌های عضلانی در پشت و پاها، درد در ناحیه گردن، گیجی، درد چشم، ترس از نور، تهوع و استفراغ، گلو درد، درد شکمی، تورم و قرمزی سر و گردن، کاهش ضربان قلب و  کاهش گلبول سفید می‌شود.

وی افزود: در مرحله سوم که مرحله خونریزی است  بیمار معمولا دوره‌ای  ۳ تا ۵ روزه  با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند،  خونریزی در بدن به صورت پراکنده است؛ این افراد دچار خون مردگی، وجود خون در مدفوع، خون دماغ، خون در ادراری، لثه‌های خونی و  خلط خونی می‌شوند که احتیاج به تزریق خون دارند.

 

فیض حداد گفت: مرحله بعد معمولا از موقعی که خون مردگی‌ها شروع به کم رنگ شدن می‌کن، آغاز می‌شود و به معنی آن است که  این بیماری رو به بهبود می‌رود؛  فرد اصولا اگر ۲ الی ۳ هفته استراحت کند بهبود می‌یابد، اما گاهی در روند بیماری ضایعاتی داریم که فرد موی خود را از دست می‌دهد اماخوشبختانه ۴ الی ۵ ماه بعد ترمیم می‌شود.

 روش تشخیص تب کنگو کریمه

این دکترای انگل شناسی اظهار کرد: باید ویروس را از بعضی بافت‌ها مثل کلیه، کبد و غیره  جدا کنیم همچنین توسط آزمایش‌هایی مانند PCR تشخیص داده می‌شود.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از بیماری تب کنگو گفت: افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند باید قرنطینه شوند و بیمار مشکوک نباید با افراد درگیر در تماس باشد، اگر شخص بیمار در بیمارستان باشد تمام وسایل را باید بسوزانیم.

 

فیض حداد با اشاره به اینکه اگر احتمال حضور کنه‌ها در مکانی وجود دارد باید از آفت کش استفاده کنیم، افزود: همچنین از مواد گند زدا برای از بین بردن ویروس‌ها باید استفاده کنیم و باید توجه کرد که این بیماری در بیشتر دام‌ها وجود دارد بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به بیماری باید از مصرف گوشت تازه پرهیز کرد و در صورت  بروز علائم اقدامات درمانی سریعا انجام شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار