10. مرداد 1398 - 10:32   |   کد مطلب: 23313
ویتامین K یکی از فاکتورهای مهم در حفظ سلامت بدن است که می‌توان آن را از طریق رژیم غذایی مناسب تأمین کرد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ویتامین‌ها از جمله فاکتور‌های اساسی در حفظ سلامت بدن هستند و هرکدام از انواع ویتامین‌ها نقشی در بدن ایفا می‌کنند ویتامین K یکی از این ویتامین‌ها است که تأثیر بسزایی در انعقاد خون دارد البته این ویتامین کارکرد‌های مهم دیگری هم داشته که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم.

 

 استخوان و گردش خون

ویتامین K ماده مغذی ضروری است که به انعقاد خون و رشد استخوان‌ها کمک می‌کند همچنین از بروز بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان جلوگیری کرده و می‌توان  با مصرف روزانه ۹۰ میکروگرم برای خانم‌ها و ۱۲۰ میکروگرم برای آقایان از خواص این ویتامین بهره گرفت.

 

استفاده از برگ سبز گیاهان

اسفناج منبع غنی از ویتامین K بوده است و به طور کلی این ویتامین را می‌توان در برگ سبز گیاهان یافت؛ نصف پیمانه کلم پخته هم حاوی ۵۳۱ میکروگرم از ویتامین K است.

 

مصرف میوه

میوه‌ها منبع غنی ویتامین K نیستند، اما کم و بیش در برخی از میوه‌ها می‌توان ردی از این ویتامین را دید؛ یک پیمانه آووکادو حاوی ۵۰ میکروگرم ویتامین K است همچنین نیم پیمانه بلوبری ۱۴ میکروگرم و نیم پیمانه انگور  ۱۱ میکروگرم از این ویتامین را دارا هستند علاوه بر آن یک سیب کوچک نیاز به حدود ۵ میکروگرم از ویتامین K در بدن را برطرف می‌کند.

 

آجیل

آجیل حاوی پروتئین، فیبر، چربی‌های سالم و دیگر مواد مغذی ضد التهاب است که به عملکرد هرچه بهتر قلب هم کمک می‌کند علاوه بر آن حاوی مقادیری ویتامین K بوده که بخشی از نیاز بدن به این ویتامین را رفع می‌کند.

 
ماهی

مصرف ماهی‌هایی همچون سالمون حداقل دو بار در هفته ضروری است چرا که حاوی اسید چرب،  پروتئین و مواد معدنی است که به مقابله با سکته‌های قلبی و مغزی کمک می‌کند.

میگو و ماهی سالمون مقدار کمی ویتامین K هم دارند که برای بدن مفید است.

 

 آبمیوه‌های طبیعی

سه چهارم پیمانه آب هویج حدود ۲۸ میکروگرم ویتامین K به بدن می‌رساند علاوه بر آن همین مقدار آب انار حدود ۱۹ میکروگرم ویتامین K دارد که به سرعت هم جذب بدن می‌شود.

 

مصرف بی‌رویه ویتامین K ممنوع!

هرچند ویتامین K بر سلامت بدن تأثیر مثبت دارد، اما باید نسبت به مصرف آن هم دقت داشت چرا که میزان بی رویه آن می‌تواند عوارض متعددی در بدن به دنبال داشته باشد یا با دارو‌های آنتی بیوتیک تداخل پیدا کند بنابراین در مصرف مکمل ویتامین K باید حتما با پزشک مشورت کرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار