19. خرداد 1399 - 8:34   |   کد مطلب: 23160
در عصر حاضر، ما با پدیده مهمی به نام حیا زدایی در جامعه اسلامی مواجه هستیم. در تمام جوامع حقوق زن جزو چالشهای پر طرفدار است ,افرادی که به دنبال اختیاری کردن حجاب و نه به حجاب هستند نه تنها به دنبال ایجاد یک نافرمانی مدنی هستند بلکه سعی می کنند با پیچیده نشان دادن موضوع حجاب ان را یک موضوع سیاسی جلوه دهند.

به گزارش شبنم ها،

، حجاب به عنوان یک مسئله مهم فرهنگی در جوامع مذهبی با حیا و حریم خانواده ارتباطی تنگا تنگ دارد. در سالهای اخیر هجمه هایی که از طریق شبکه های اجتماعی و جریانهای سیاسی مخالف بر حجاب و عفاف صورت گرفته است به یکی از چالش برانگیزترین بحث های اجتماعی در حوزه زنان تبدیل شده است. به عقیده کارشناسان دینی  حجاب حق الله است و  هیچ زنی نمی تواند به بهانه اینکه خودم ، همسرم ، پدرم و برادرم هیچ مشکلی با بی حجاب بودن من در جامعه ندارند بدون رعایت قانون و شئون اجتماعی در جامعه حضور پیدا کند .

 

حجاب به  پوشش موی سر و بدن خلاصه نمی شود و تنها زنان جامعه را نیز در بر نمی گیرد

به مناسبت  سالروز  قیام خونین مسجد گوهر شاد مشهد علیه کشف حجاب در سال  که در ۱۳۱۴ ، ۲۱  تیرماه روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. خبرنگار حوزه اجتماعی عصر همدان با کارشناسان حوزه های مختلف در مورد مسئله حجاب گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید.

 

جامعه شناس: ضعف در سرمایه درونی افراد عاملی برای بدحجابی آنان است

مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی  و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث در گفتگو با عصر همدان گفت: حجاب به معنای ساتر و پوشاننده است و یا به معنای برزخ ,پرده  و حائل است. حجاب در دین اسلام و بین  مسلمانان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است . در اسلام حجاب به پوششی گفته می شود که  زنان  مسلمان و غیر مسلمان خود را به وسیله آن می پوشانند. حجاب به  پوشش موی سر و بدن خلاصه نمی شود و تنها زنان جامعه را نیز در بر نمی گیرد بلکه مردان جامعه را هم شامل می شود. در ادیان الهی مساله حجاب به طور کامل تبیین شده است و در طی تاریخ و تمدن ها پوشش در اشکال گوناگون وجود داشته است .پوشش انسان  سابقه ای به اندازه حیات بشر  دارد .

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث  با بیان اینکه حجاب برتر حجابی است که بتواند ۳ ویژگی داشته باشدگفت: زن و مرد را در برابر سرما و گرما محافظت کند، شرم و حیای فرد را نگه دارد و آراستگی ,زیبایی,وقار خاصی را برای فرد به همراه آورد.

وی افزود: قرآن جامع تر سخن گفته و به تبیین حجاب پرداخته است در قران کریم به دو بعد ایجابی و سلبی حجاب اشاره شده است. در بعد ایجابی وجوه پوشش و در بعد سلبی خود نمایی به نامحرم مطرح می شود.

 

حجاب برتر علاوه بر ظاهر با حفظ عفت درونی همراه است

سرکانی ادامه داد: در قران کریم خداوند متعال تنها به بعد پوشش حجاب اکتفا نکرده است بلکه به حجاب ذهن , روح , فکر نیز اشاره نموده است. خداوند متعال در سوره نور ایه ۳۰ و ۳۱ به مردان و زنان می فرماید ” چشم ها را از نگاه به ناروا بپوشانند” و در آیه  ۳۲سوره  احزاب به نحوه سخن گفتن زنان با مردان نامحرم اشاره می کند و می فرماید “زنان نازک و نرم با مردان سخن نگویند ” در ایه ۳۱ سوره  نور به حجاب رفتاری اشاره می کند و می فرماید “زنان آنگونه پای بر زمین نکوبند که خلخال پاهایشان معلوم شود”. حجاب و عفت از یکدیگر تفکیک شده اند. حجاب یک امر ظاهری است اما عفت یک حالت درونی است که رفتار ,کلام ,نحوه سخن گفتن و نگاه کردن را در بر می گیرد و حجاب برتر حجابی است که علاوه بر رعایت ظاهر حجاب همراه با حفظ عفت و حیای درونی باشد .

وی با بیان اینکه از نظر روانشناختی و جامعه شناختی عوامل متعددی بر روی بد حجابی تاثیر دارد افزود: این عوامل شامل موارد همچون جو زدگی که افراد در برابر جو غالب تحت تاثیر رفتارهای دیگران قرار می گیرند، ضعف سرمایه های درونی که انسان ها ارزش های درونی متفاوتی برای خود قائل هستند از درون احساس تهی بودن می کنند ناگزیر به ظاهر آرایی روی می آورند, از درون احساس خلع می کنند و فقدان هویت است که هویت امری است که باعث می شود افراد تقلید کور کورانه نداشته باشند .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم وحدیث ادامه داد: مور دیگر رشد فمنیست و فمنیست گرایی است که مکتب فمنیست گرایی در جامعه رواج پیدا کرده است و یکی از تبعات فمنیست گرایی استقلال زن است، زن در شغل و انتخاب پوشش مستقل عمل می کند  و دیگری ضعف مدیریت مرد است که مردانی می باشند که دچار استحاله های غیر اخلاقی قرار دارند .

وی به بیان راهکارهایی در  برای مقابله با بد حجابی در جامعه پرداخت و گفت: تبیین و ترویج اسلام ,آموزش خانواده با محوریت حجاب, گسترش و تبیین ادبیات حجاب, بحث گسترش جشن تکلیف در مدارس دخترانه و پسرانه , ابزارهای هنری در جهت ترویج حجاب به کار گرفته شوند، پرهیز از خرافه پرستی و بازنگری در برنامه های صدا و سیما, فرهنگ جامعه در جهت ترویج جایگاه حجاب و عفاف و حفظ حریم خانواده جهت گیری شود .

 

دبیر انجمن های دانش آموزی همدان: کشف حجاب از مظاهر  حیا زدایی در جامعه است

طاهره فامیل خلیلی، دبیر انجمن های دانش آموزی همدان به لزوم اهمیت حجاب در عصر حاضر پرداخت و گفت:  دشمن تمام تلاش خود را به کار گرفته است که با مظاهر حجاب و سبک زندگی اسلامی مبارزه کند. در زمان حاضر، ما با پدیده مهمی به نام حیا زدایی در جامعه اسلامی مواجه هستیم .یکی از مصداق های مهم جامعه اسلامی زن و حیاء است .  جوامع غربی و دولت های استعمارگر به انحاء مختلف تلاش می کنند تا در جامعه تفرقه بیاندازند موضوع حجاب یک موضوع و مشکل چالش برانگیز است.

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که به دنبال غرض ورزی با جامعه اسلامی  هستند سعی می کنند با استفاده از نقاط ضعف جامعه به سود خود جریان های مخالف را رهبری و هدایت  کنند. در تمام جوامع حقوق زن جزو چالشهای پر طرفدار است. افرادی که به دنبال اختیاری کردن حجاب و نه به حجاب هستند نه تنها به دنبال ایجاد یک نافرمانی مدنی هستند بلکه سعی می کنند با پیچیده نشان دادن موضوع حجاب ان را یک موضوع سیاسی جلوه دهند. حفظ حجاب و عفاف و حریم خانواده در جامعه اسلامی ما از اهمیت بسیاری برخوردار است کشف حجاب از مظاهر  حیا زدایی در جامعه است .

دبیر انجمن های دانش آموزی به تشریح رابطه غیرت مردان و حجاب بانوان پردخاخت و گفت:  غیرت یک خصیصه اجتماعی و دینی  در مردان برای حفظ حر یم خانواده است. اگر مردی نسبت تناسبات خانوادگی و اجتماعی اهمیت دهد بسیار مطلوب است. غیرت مرد موجب استحکام خانواده می شود و مرد ابتدا باید تناسبات اجتماعی و شخصیتی خود را کنترل نماید انگاه به رفتار اعضای خانواده بپردازد. اما مردان جامعه نسبت به حفظ  حریم خانواده   دچار افراط و تفریط می شوند .

وی به بیان اثرات  بی حجابی در جامعه  و  بر بلوغ زود رس  پرداخت و گفت: امروزه شبکه های اجتماعی جنبه هایی از مسائل جنسی ,عاطفی ,عاشقانه را مطرح می کند که مخالف عرف جامعه است یکی از تبعات حیا زدایی در جامعه بلوغ زود رس نوجوانان است.

فامیل خلیلی با اشاره به نقش مهم حجاب در حفظ آرامش گفت: چادر یک حریم امن برای زن ایجاد می کند که بتواند در محیط اجتماعی راحت تر حضور داشته  باشد. انتخاب حجاب چادر باید اگاهانه باشد. چادر با توجه به همه محدودیت هایی که در زمان رانندگی ,خرید و…برای زن دارد به زن  احساس آرامش و اراستگی  می دهد .

 

دانشجوی محجبه: حجاب نشان دهنده قدرت و اعتماد به نفس زن

زهرا ظهرابی دانشجوی محجبه هم در گفتگو با خبرنگار عصر همدان به اهمیت حجاب در جامعه امروز پرداخت و گفت:  حجاب به عنوان یکی از احکام و اوامر الهی همواره مطرح بوده است. حجاب منطبق بر فطرت و شرایط روانی انسان است و مختص دین خاصی نیست که بگوییم تنها در اسلام نهادینه شده است. در همه ادیان الهی حجاب و حیا و عفاف به مردان و زنان سفارش شده است برای انکه بتوانیم جامعه را از آسیب های اجتماعی محفوظ نگه داریم باید فرهنگ عفاف و حجاب را برای عموم جامعه بیان کنیم و ابتدا در جامعه زیر ساخت فرهنگی رعایت حجاب را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه ایا رعایت حجاب هیچ گونه محدودیتی ایجاد نمی کند گفت:  به دلیل زیبایی خاصی که در آفرینش زنان وجود دارد رعایت حجاب به زنان بیشتر سفارش شده است. زنان باید سعی کنند لباس مهیج نپوشند و آرایش کمتری داشته باشند. از نظر بنده حجاب نشان دهنده قدرت و اعتماد به نفس زن است.

این دانشجوی محجبه در پایان گفت: رعایت حجاب و استفاده از چادر موجب شده است موقعیت شغلی را از دست بدهم اما حفظ حجاب برای من مهمتر از آن موقعیت شغلی بوده است و با چشم پوشی از یک موقعیتی که حجابم را زیر سوال میبرد توانستم موقعیت های  بهتری کسب کنم . قطعا یکی از مشوق های اصلی من در خصوص حجاب مادرم بوده است .

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار