4. ارديبهشت 1398 - 7:59   |   کد مطلب: 22714
علیرغم اشاره رئیس‌جمهور بر ضرورت بکارگیری ۳۰درصد بانوان در مدیریت مناصب دولتی، سهم آنها بسیار ناچیز است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

 حضور بانوان در منصب‌های مدیریتی اهمیت بسزایی دارد و همانطور که مقام معظم رهبری بار‌ها اشاره داشته‌اند بانوان می‌توانند در بخش‌های مدیریتی حضور داشته باشند و نقش فعالی را از خود نشان دهند؛ نقش و عملکری که بانوان از خود نشان داده‌اند بسیار چشمگیر بوده است و بارها در میادین مختلف و در تمام حوزه‌ها خود را نشان دادند.

به تازگی رئیس جمهور طی لایحه‌ای مقرر کرد که بانوان باید در ۳۰ درصد منصب‌های مدیریتی حضور داشته باشند و عملکرد درخشانی را از خود نشان دهند.

به طور قطع همه ما می‌دانیم که نقش بانوان و حضور آنان در جامعه تا چه اندازه می‌تواند مؤثر باشد و از سوی دیگر آنها نشان دادند در منصب‌های مدیریتی و اجرایی هیچ چیزی کمتر از مردان ندارند و حتی در بسیاری از بخش‌ها می‌توانند از آنان موفق‌تر باشند و به گواه آمار و اطلاعات ارائه شده می‌توان به راحتی متوجه شد که پس از انقلاب اسلامی تاکنون بانوان چه اندازه موفق بوده‌اند.

نقش فعال بانوان و حرکت آنها در کنار آقایان

هر ساله هنگامی که آمار و اطلاعات کنکور از سوی سازمان سنجش و آموزش منتشر می‌شود به راحتی متوجه می‌شویم که بانوان دوشادوش آقایان در مارتن‌های علمی شرکت می‌کنند و حتی در بسیاری از رشته‌ها پررنگ‌تر حضور دارند، اما متأسفانه هنوز کشور ما از بانوان بهره کافی نمی‌برد و جای خالی مدیران خانم روی صندلی‌های ریاست خالی است.

با وجود آنکه بانوانی فرهیخته، دانشمند، فناور و صاحب سبک ایرانی کم نیستند، اما با این حال هنوز هم در بسیاری از منصب‌های مدیریتی آقایان دیده می‌شوند و رد پا‌ی بانوان دیده نمی‌شود.

 

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بسیاری از منصب‌های دیگر در کشور وجود دارند که همگی می‌توانند از حضور بانوان دانشمند بهره‌مند شوند، اما متاسفانه آنها به جای بکارگیری بانوان مردان سکاندار مدیریتی بخش‌های مختلف را بر عهده گرفته‌اند.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در همایش زن و علم که به مناسبت یاد مرحوم مریم میرزاخانی برگزار شد در باره عملکرد بانوان در حوزه‌های علمی بیان کرد بانوان ایرانی نقش گسترده و پررنگی را در جوامع علمی داشته‌اند؛ در حال حاضر نیمی از بانوان ما تحصیلکرده هستند و ۲۷ درصد اعضای هیئت علمی را زنان تشکیل می‌دهند.

نقش کمرنگ بانوان در مدیریت دانشگاه‌های کشور

با وجود آنکه زنان ما توانسته‌اند در هیئت علمی حضور داشته باشند اساتید گرانقدری شوند، اما هنوز تعداد اکثر رؤسای دانشگاه‌های ما را مردان تشکیل می‌دهند و جای خالی زنان به شدت مشخص است.

البته دانشگاه آزاد مدیریت ۲ دانشگاه خود را به بانوان سپرده است و معاونتی تحت عنوان زنان و خانواده را ایجاد کرده البته معاونتی که چندان نقش مؤثری برای حضور پررنگ بانوان ایجاد نمی‌کند و در حاشیه قرار گرفته است.

 

حوزه علمی کمترین بهره را از بانوان برده است

معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره نقش مدیریتی بانوان اظهار کرد: با وجود آنکه حضور بانوان هنوز هم کمرنگ است اما نسبت به سال‌های گذشته تعداد بانوان در پست‌های مدیریتی افزایش داشته است.

معاون رئيس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: متاسفانه حوزه علمی کمترین بهره را از بانوان برده است و تعداد کمی از مدیران علمی را بانوان تشکیل می‌دهند.

ابتکار درباره بخش‌هایی که باید بیش از دیگر دستگاه‌ها از حضور بانوان بره مند شوند بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت باید همگی پای کار بیایند و با انتصاب معاون زنان به حضور بیش از پیش بانوان کمک کنند.

 

مدیریت ۴۰۰ شرکت دانش بنیان بر عهده بانوان است

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم تنها معاونتی را تحت عنوان امور زنان ایجاد کرده است؛ معاونتی که برنامه‌های چندانی برای بانوان ندارد و نقش خود را به خوبی ایجاد نمی‌کند، درحال حاضر حدود ۴۰۰ شرکت دانش بنیان توسط بانوان اداره می‌شوند و این گواه عملکرد درخشانی است که آنان در حوزه‌های علمی دارند و به طور قطع عملکردی درخشان تر هم خواهند داشت اما برای موفقیت باید بسترهای مناسب ایجاد شوند.

اما وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان عالی‌ترین سازمان آموزشی کشور باید فکری به حال حضور بانوان در دستگاه‌ها و دانشگاه ها کند؛ در حال حاضر تنها تعداد انگشت شماری از رؤسای حوزه‌های علمی و دانشگاهی را بانوان تشکیل می‌دهند .

حال که دولت تمام دستگاه‌های کشور را مکلف به بهره مندی از بانوان در مناصب مدیریتی خود کرده است باید دید که در بخش علمی که بانوان در قله‌های رفیع آن قرار گرفته‌اند وضعیت چگونه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار