3. ارديبهشت 1398 - 8:15   |   کد مطلب: 22704
رونق تولید، مستلزم تامین مجموعه‌ای از پیش نیاز‌هاست که در این میان نقش آفرینی بانوان در فراهم سازی و تسریع روند تحقق آن، بسیار برجسته است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

تحقق شعار سال، مستلزم تامین و مهیا سازی مجموعه ای از اقدامات به هم پیوسته، به موازات یکدیگر است و در فقدان و خلاء ضروریات مقتضی برای رونق تولید،تحقق این امر، با پیچیدگی‌ها و موانع جدی و متعددی مواجه خواهد شد.

در این میان، بانوان به عنوان نیمی از جمعیت 80 میلیون نفری ایران، به انحای گوناگون نقش بسزایی در افزایش هر چه بیشتر رونق در حوزه تولیدی کشور ایفاء می‌کنند.

در ذیل این گزارش تلاش می شود این تاثیرگذاری در ابعاد گوناگون مورد بحث و واکاوی قرار گیرد.

بانوان رونق بخش تولید و نقش آفرین در دو عرصه آموزشی و فرهنگی

یکی از عرصه های اثربخشی بانوان، در تقویت رونق تولید را می توان در نقش آنها به عنوان خانه دار و والده فرزندان جستجو کرد، نقشی که در قامت آن تا حدود بسیاری در انتخاب و خرید اقلام مورد نیاز منزل بسیار برجسته است و از دیگر سو در آموزش و تربیت فرزندان نیز به عنوان یکی از عناصر بسیار مهم در خانواده، تاثیرگذار است.

به تعبیر دیگر بانوان در جامعه به عنوان دو عنصر مصرف‌کننده از یکسو و فرهنگ ساز از حیث تربیت و پرورش فرزندان خانوار ، قابل تامل و بررسی به نظر می رسد.

به تدریج با بروز تحولات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی حضور زنان در بطن جامعه پررنگ تر شد و این نقش در یکصد سال اخیر و بخصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی به انحای گوناگون با نِمودِ پر رنگ تری همراه شد.

افزایش تعداد دانشجوهای دختر در مراکز علمی و دانشگاهی و به دنبال آن رشد قابل توجه میزان فارغ التحصیلان دانشگاهی و افزایش هر چه بیشتر میزان فعالیت بانوان در حوزه های تحقیقاتی، پژوهشی، علمی، آموزشی و گاهی صنعتی و تولیدی، مصادق باری است که  هر یک به نوبه خود بصورت مستقیم و غیر مستقیم در افزایش رونق تولیدی کشور موثر خواهد بود.

 

چندی پیش، مهدی تقوی،کارشناس اقتصادی در گفت و گویی با رسانه‌ها در خصوص افزایش میزان تاثیرگذاری زنان در تحولات اقتصادی، اجتماعی و...کشور اظهار کرد: زنان ایران به نسبت نیم قرن گذشته با حضور فزاینده تری در جامعه نقش آفرینی کرده‌اند و در سایه این امر، دستاوردهای بسیاری نیز برای جامعه حاصل شده است.

وی در ادامه می افزاید: زنان امروزی در حوزه رقابتی با مردان کمبود و کاستی ندارند و حتی در عرصه های صنعتی و تولیدی نیز نمی توان نقش بانوان کشور را نادیده انگاشت و بدون تردید به تدریج این نقش آفرینی و اثرگذاری با ارتقاء و رشد هر چه بیشتری نیز همراه خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی می‌گوید: اساسا نگاه جوامع توسعه یافته به زنان نیز با تغییراتی جدی همراه شده زیرا این واقعیت به اثبات رسیده که پیمایش سریع و شتابان مسیر توسعه و پیشی گرفتن از رقبا، بدون در نظر گرفتن نقش زنان امکان پذیر نیست.

تقوی معتقد است؛ با ارتقای توانمند سازی بانوان از طریق آموزش و یادگیری و توانایی‌های فنی حضور بانوان در جامعه با توفیقات افزون تری همراه می شود و تجربه نیز ثابت کرده این حضور با انتظام بخشی و کاهش فساد عجین می شود و نتیجه این توفیقات در بالا رفتن میزان کارآیی بروز پیدا می‌کند.

فریبا صولتی، یکی از فعالان حوزه تولیدی در غرب استان تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی، با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر به نقش زنان در حصول توسعه اقتصادی و رونق بخشی تولید و شکوفایی صنعتی کشور اظهار کرد: نادیده گرفتن زنان در حوزه های اشاره شده به معنای غفلت از نیمی از پتانسیل های بالقوه موجود در جامعه است و خوشبختانه به برکت پیروزی انقلاب اسلامی این نقش آفرینی و حضور به معنای واقعی کلمه ارتقاء پیدا کرده است که البته همچنان برای دستیابی به پیشرفت های هر چه بیشتر ضرورت بکارگیری بانوان متخصص در حوزه های گوناگون، احساس می شود و به تعبیر دیگر باید این رویکرد و روند با سرعت، شتاب و شدت هر چه بیشتری استمرار پیدا کند.

وی افزود: یکی از ضروریات تحقق شعار سال (رونق تولید) را باید در فرهنگ سازی و نهادینه ساختن ضروریات این امر در اذهان و افکار عمومی جامعه جستجو کرد، مقوله ای که می توان از آن تحت عنوان سبک زندگی یاد کرد.

صولتی گفت: نقش بانوان و زنان در سبک زندگی در بخش الگوهای مصرفی نیز بسیار برجسته است و با آموزش صحیح می توان روند تحقق شعار سال را بصورت فزاینده ای تسهیل و تسریع کرد.

این فعال در عرصه تولید مواد غذایی در ادامه بیان کرد: اگرچه درون مایه شعار سال در قالب اقتصادی قابل تعریف است اما تحقق آن بدون در نظر گرفتن پشتوانه های فرهنگی و الزامات و اقتضائات رفتاری جامعه در قبال کالای ایرانی و حمایت از آن ممکن نیست و قطعا نقش زنان و بانوان جامعه در تعمیق نهادینه سازی فرهنگ حمایت از تولید ملی و به تبع آن رونق تولید، بسیار تعیین کننده به نظر می رسد.

مهارت افزایی بانوان ، جامعه مصرف گرا را به مُوَلِد و تولید محور مبدل می سازد

این فعال عرصه تولیدی در ادامه این گفت و گو از منظر جمعیت شناختی به نقش آفرینی بانوان و زنان در تقویت بنیه تولیدی کشور می پردازد.

وی معتقد است؛ جامعه مصرف گرا که نقشی در تولید ندارد اقتصاد را به سمت ویرانی سوق خواهد داد و در نقطه مقابل در صورتیکه به موازات مصرف شاهد نقش آفرینی نیروهای انسانی فعال در جامعه در عرصه های تولیدی باشیم، حرکت جامعه به سمت و سوی توسعه اقتصادی تقویت خواهد شد که با در نظرگرفتن این واقعیت که نیمی از بافت جمعیتی جامعه از حیث جنسیتی از بانوان تشکیل شده، بیش از پیش به اهمیت نقش آفرینی بانوان در نظام اقتصادی و تولیدی کشور پی خواهیم برد.

صولتی در ادامه بیان کرد: در این میان، نباید این واقعیت نادیده گرفته شود که ارتقای سطح نقش آفرینی زنان تنها با انتصاب این قشر در فلان پست مدیریتی مُیسر نمی‌گردد، بلکه قاعده اصلی باید در افزایش مهارت افزایی و مهارت آموزی زنان استوار گردد.

این فعال حوزه تولیدی و صنعتی گفت: از حیث فرهنگی، زنان جامعه به عنوان عناصری موثر در مدیریت اقتصادی خانوار، نقشی موثر در ترویج الگوی خرید کالای ایرانی و بالتبع آن حمایت از تولید ملی ایفاء می‌کنند و این نقش به عنوان الگویی در خانواده، ترویج دهنده فرهنگ سازنده مذکور در میان فرزندان و دیگر اعضای خانوار به حساب می آید.

نقش برجسته زنان در مشاغل خانگی/لزوم خودباوری هر چه بیشتر بانوان

[نکات کلیدی نقش زنان در تحقق رونق تولید/ توسعه مشاغل خانگی اولین گام برای رسیدن شعار سال] یکی از تجلی‌گاه های نقش آفرینی زنان در عرصه تولیدی،در مشاغل خانگی نمود و بروز پیدا می‌کند. به واقع مشاغل خانگی، ظرفیت و فرصتی ویژه برای توسعه فرصت های شغلی و کاهش ضریب بیکاری محسوب می شود و به موازات آن بخشی از تولید کشور نیز در سایه فعالیت در مشاغل خانگی محقق و تامین می شود.

در این میان، نقش زنان در مشاغل خانگی بسیار محوری است و در صورت آموزش صحیح و اصولی بسیاری از بانوان جامعه به موازات ایفای نقش در منزل به عنوان زن خانه دار، قادر به نقش آفرینی در حوزه تولیدی نیز خواهند بود و در سایه چنین فعالیت هایی نظام تولیدی کشور از قوام افزون تری برخوردار خواهد شد.

در این میان، فراهم ساختن بستری مناسب برای عرضه تولیدات خانگی از ضروریات تقویت و توسعه مشاغل خانگی و حفظ ظرفیت های بالقوه موجود در آن به شمار می رود.

بدون تردید، لازمه تحقق چنین امری، اتخاذ تدابیر هوشمندانه و برنامه ریزی هدفمند و اصولی خواهد بود و با خود باوری زنان و امتزاج آموزش و مهارت افزایی هر چه بیشتر می توان به توفیقات بسیاری در حوزه اقتصادی نائل شد.

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند؛ معرفی زنان کارآفرین و رسانه ایکردن توفیقات آنها، نقش موثری در خودباوری هر چه بیشتر بانوان جامعه ایفاء می‌کند و این امر باعث می شود زنان ایرانی بیش از پیش در جستجوی توانمندی های خود کوشا باشند و در راستای بارورسازی و ارتقای سطح توانایی های خویش تلاش کنند.

استعدادیابی و استعداد سنجی بانوان از دیگر مولفه های مهم و تاثیرگذار به شمار می رود و قطعا با تحقق این امر بصورت اصولی و هدایت این قشر در عرصه فعالیت های تولیدی و صنعتی، رونق تولید در کشور به نحو شایسته و مطلوب تری میسر شده و بسیاری از مشکلات اقتصادی نیز مرتفع می‌شود و در نهایت مقاوم سازی اقتصاد این مرز و بوم (به عنوان یکی از الزامات و نیازهای فعلی نظام اقتصادی کشور در کشاکش فشارها و تحریم های اقصادی) با تقویت افزون تری همراه خواهد شد.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار