2. ارديبهشت 1398 - 9:49   |   کد مطلب: 22703
«ورکانه»، به عنوان یکی از روستای هدف گردشگری همدان که بافت سنگی آن چشم هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود خیره می‌کند، این روزها درگیر ساخت و سازهای خارج از بافت شده است.

به گزارش شبنم ها، به نقل از فارس

روستای ورکانه با 750 نفر جمعیت و 201 خانوار، یکی از روستاهای هدف گردشگری همدان است که بافت سنگی روستا این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین نقاط بکر و بومگردی گردشگری کرده است.

کاربرد سنگ در تمام قسمت‌های بناها و خانه‌ها دیده می‌شود و همین مسئله موجب بی‌نظیر شدن شکل و قالب روستا شده است به طوری که این روستا به عنوان منطقه ویژه گردشگری در کشور شناخته می‌شود.

کوچه پس کوچه‌های این روستا با جداره‌های سنگی، نمای زیبایی به روستای تاریخی ورکانه بخشیده و باعث شده تا اهالی این روستا نیز به گردشگری بودن آن واقف شده و برای جذب گردشگر تلاش‌ کنند.

اصطبل تاریخی این روستا که برگرفته از کل بناهای روستا بافت سنگی دارد، به لحاظ گردشگری جاذبه بالایی برای روستا ایجاد کرده و سرسبزی روستا نیز جلوه زیبایی به این خطه بخشیده است.

از همان روزهای نخست که ورکانه به عنوان روستای هدف گردشگری مطرح شد و بافت سنگی آن به ثبت ملی رسید، هدف، حفظ بافت و زیبایی روستا بود تا بتوان بوم‌گردی و طبیعت بکر را در این روستا به نماش گذاشت و اهالی روستا نیز خود را منوط به حفظ بافت روستا دانستند.

اما پس از گذشت سال‌ها از چندی قبل ساخت و سازهایی در این روستا آغاز شده که خارج از بافت سنگی روستاست و همین امر موجب به هم خوردن نظم آن شده و گلایه اهالی و شورا و دهیار روستا را در پی دارد.

برخورد شدید با ساخت‌و سازهای خارج از بافت روستا

بر همین اساس یکی از اعضای شورای روستای ورکانه در گفت‌وگو با فارس ضمن تأیید این مسئله که ساخت و ساز خارج از بافت روستا چندین مورد دیده شده است افزود: به دهیار فشار آوردیم که پروانه ساخت به هیچ کسی ندهد مگر اینکه خانه‌ها به سبک قدیم ورکانه ساخته شود.

علی کزازی با بیان اینکه با ساخت و ساز خارج از بافت روستا برخورد شدید صورت می‌گیرد بیان کرد: هیچ نوع امتیازی نیز به ساخت و سازهای این چنینی داده نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ساخت و سازهای خارج از بافت از سوی غیر بومی‌ها نبوده و کار اهالی بومی است ادامه داد: دهیار به چنین ساخت و سازهایی مجوز نمی‌دهد مگر اینکه مالک تعهد کتبی بدهد که اصول ساخت را رعایت خواهد کرد.

این عضو شورای روستای ورکانه با تأکید بر اینکه ابتدا باید سنگ‌های بیرونی (بافت روستا) خانه تازه‌ساز نصب شود و سپس کارهای داخلی ساختمان انجام شود افزود: به بنیاد مسکن هم اعلام کرده‌ایم که به ساخت و سازهای خارج از بافت روستا به هیچ وجه امتیاز آب و برق و گاز و... داده نشود.

 

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: ساخت و ساز خارج از بافت روستا از سال گذشته شروع شده بود که ما نیز پیگیر این موضوع بودیم.

علی خاکسار با اشاره به اینکه این موضوع از طریق دفتر امور روستایی استانداری و هم فرمانداری و بنیاد مسکن پیگیری کردیم که جلوی کار گرفته شود افزود: اگر چنین مسئله‌ای ادامه یابد باید برخورد لازم صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه بافت این روستا ثبت ملی شده و نباید چنین ساخت و سازهایی انجام شود تصریح کرد: معاونت میراث فرهنگی نیز پیگیر این موضوع است و باید حتماً بازدید میدانی داشته و مانع این کار شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان اضافه کرد: مرجع صدور مجوز دهیاری و بخشداری است و باید آنها خود از انجام چنین ساخت و سازهایی ممانعت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار