31. فروردين 1398 - 9:06   |   کد مطلب: 22687
یک روانشناس گفت: از شیر گرفتن و از پوشک گرفتن کودک نباید هم زمان باشد، چرا که این کار از لحاظ روانی به او ضربه می‌زند.

به گزارش شبنم ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

رقیه نوری پور  روانشناس و مشاور خانواده د در خصوص نحوه گرفتن کودک از پوشک اظهار کرد:  شما می‌توانید هرگاه که کودک برای این کار آماده بود، شروع کنید و بهترین سن پایان سه سالگی است.

وی بیان کرد: معمولا کودکان از ۱۸ ماهگی می‌توانند ادرار خود را کنترل کنند، البته این سن تقریبی است و در همه کودکان یکسان نیست.

این مشاور خانواده ادامه داد: همچنین بهترین فصل برای از پوشک گرفتن کودک فصل بهار و تابستان است؛ کودک را تشویق کنید اگر ادرار یا مدفوع دارد، بگوید و چند ساعت در روز او را باز بگذارید.

این روانشناس با اشاره به اینکه برنامه ریزی کنید که دوران آموزش مصادف با سفر یا آمدن مهمانی که قرار است چند روز در منزل‌تان بماند، نباشد، تصریح کرد: نباید در این دوران چند آموزش را با هم به کودک تحمیل کنید و جدا کردن محل خواب کودک یا گرفتن او از شیر را برای زمان‌های دیگر بگذارید.

نوری پور افزود: از شیر گرفتن و از پوشک گرفتن کودک نباید هم زمان باشد، چرا که این کار از لحاظ روانی به او ضربه می‌زند و حداقل دو ماه بین این دو فاصله باشد.

وی گفت: برای این کار به هیچ وجه عجله نداشته باشید؛ در غیر این صورت زحمت خودتان برای شست و شوی خرابکاری‌های فرزندتان بیشتر کردید چراکه کودک در این مورد باید به آمادگی جسمی و روحی برسد.

این روانشناس افزود: برای کسب آمادگی کودک باید او را تشویق کنید؛ این تشویق حتما باید به صورت مادی باشد و به عنوان مثال برایش خوراکی‌هایی را که دوست دارد تهیه کنید و  تشویق‌ها باید در ابتدا پررنگ و به مرور کمرنگ و حذف شود.

نوری پور تصریح کرد: اگر کودک شروع به بهانه گیری کرد و از شما خواست دوباره او را پوشک کنید، خواسته اش را نادیده بگیرید و هنگامی که مشغول شستن محلی هستید که کودک در آنجا تخلیه‌ی ادرار یا مدفوع داشته است، با کودک بد رفتاری نکنید.

وی اظهار کرد: جایزه‌ها و پاداش‌ها را به تدریج قطع کنید و پس از آنکه کودک یاد گرفت فقط در توالت می‌تواند ادرار یا مدفوع کند و تعداد دفعاتی که در خارج از توالت خود را خیس می‌کرد، کاهش یافت به تدریج مشوق‌ها را حذف کنید.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار