17. آذر 1397 - 14:25   |   کد مطلب: 22063
با افرایش جمعیت شهرها،کاهش امکان جذب نیرو‌های فعال یا بسته شدن واحد‌های تولیدی فعال، بساط‌گستری یا دستفروشی در معابر همدان نشان داد تا با وقوع این پدیده در معابر و کاهش عرض معابر شهری پیرامون میدان مرکزی شهر اعتراض و گلایه مردم همدان روی نشان دهد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

 اکنون دستفروشی و بساط‌گستری به معضلی عمومی در شهر‌های کشور بدل شده است که شهر همدان به عنوان مرکز استان از آن رهایی ندارد دستفروشان یا بساط گستران هم کسانی هستند که به هر دلیل راه کسب و کار قانونی آنها بسته شده است و برای کسب اندک روزی حلال سرمایه و در‌آمد خود را بر دوش گرفته‌اند  و در دست به مردم عرضه می‌کنند تا لقمه نانی برای خانه و خانواده فراهم کنند و از پس این در‌آمد محتاج نامردان روز‌گار نباشند.

 اما جای بسی تاسف است که  این کار برا آنان در‌آمد چندانی ندارد و به ناچار برای گذران زندگی این درد‌سر را به جان خریده‌اند تا شاید در رو‌ز‌های پیش‌رو راه گشایشی برایشان فراهم شود و شغلی دست و پا کنند که در‌آمد مکفی برای خانواده‌شان داشته باشند. وجهه دیگر این داستان شهری، هم شهروندانی هستند که هر روز برای خرید به بازار مرکزی شهری همدان مراجعه دارند و از بسته شدن راه رسیدن به بازار یا برگشت از آن توسط دستفروشان گلایه‌مند  بوده و از مسئولان می‌خواهند که برای این وضعیت نابسمان معابر شهر اقدام برنامه‌ریزی شده و فوری و موثری انجام دهند طوری که دستفروشان هم ساماندهی شوند و به کسب روزی حلال خود بدون مسدودن شدن معابر  برسند.

بیشتر بخوانید

«قاچاقچیان» برنده بازار سیگار ایران/ کارخانجات تولیدی در خطر تعطیلی؛ کارگران در معرض بیکاری

نرخ بیکاری در کشور به 12.1 رسید

چرا معیار یک ساعت کار برای تهیه آمار بیکاری؟

 یکی از دستفروشان بدون آنکه نام خود را بگوید به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: این شهر کار ندارد بیشتر هم مهاجر‌پذیر است و از شهر‌های کوچک یا استان‌های مجاور برای کار به همدان می‌آیند و چون کاری نمی‌توانند دست و پا کنند با کرایه و امانت گذراندن مدارک شناسایی خود پیش اهالی بازار و ضمانت برخی از آشنایان آنها کالایی را تهیه می‌کنند و بساطی پهن می‌کنند تا در‌آمدی کسب کنند. دستفروشی در‌آمدی ندارد و به ناچار مجبوریم اطراف میدان مرکزی شهر که پر‌رفت و آمد است بساط کنیم چون در جا‌‌های دیگر مشتری نداریم. قبلا که پیاده‌راه را نساخته بودند وضعیت بهتر بود چون در خیابان بوعلی تعداد مشتری بیشتری داشتیم اما حالا باید در کنار یکی از خیابان‌های منتهی به میدان مرکزی همدان بساط کنیم که البته برای آن هم زمانی مشخص تعیین کردند.

 مروارید حسنی که برای خرید به میدان مرکزی شهر همدان آمده است به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: دستفروشان هر زمان دلشان می‌خواهد بساط خود را پهن می‌کنند نمونه‌اش اول کوچه ذوالریاستین همیشه بساط دارند برخی هم روی دست اجناس خودشان را می‌فروشند و راه مردم را بند می‌آورند اطراف خیابان شریعتی را هم تا چند متر گلدان گذاشتند( هر 2طرف) و وقتی بساطی‌ها در پیاده‌رو این معبر جمع می‌شوند راهی برای عبور مردم نیست و خانواده‌ها اذیت می‌شوند.

فربود افروز هم به خبرنگار تسنیم اظهار داشت: شهرداری از عوارض این مردم برای گردشگری شدن کل میدان مرکزی شهر و پیاده‌راه بیش از 17 میلیارد تومان هزینه کرده است تا این مسیر جلوه‌ای برای جذب گردشگر داشته باشد و رونقی به بازار شهر بدهد تا دیگر دستفروشان در این معابر حضور نداشته باشند اما شب‌ها پیاده‌راه خیابان بوعلی را قرق می‌کنند و مردم با زحمت عبور می‌کنند البته در خیابان اکباتان هم این وضع آشفته همیشگی است و تغییری نکرده است.

شهرداری سال قبل یک طرح ساماندهی را نیم‌بند برای فعالیت دستفروشان همدان  اجرا کرد تا با وضع شکیل و مناسبی در جا‌هایی مشخص شده دستفروشی کنند که چون طرح از همان ابتدا ایراد داشت و خوب طراحی نشده بود با وزش باد شدید همه پیشخوان‌های طراحی شده را بهم زد و جا‌هایی که برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته بودند خالی از دستفروشان شد و شب عید کل میدان و خیابان‌های ششگانه و پیاده‌راه را دستفروشان تصرف کردند و راهی برای عبور مردم نبود و بعد از پایان بساط گستری چهره‌ خیلی بدی در این محدوده از شهر به جا گذاشت  و انگاری که گردشگران به شهر‌ی آشوب‌زده و پر آشغال وارد شده باشند. مسئولان شهر همدان باید برای ساماندهی این قشر برنامه مدون و مشخص داشته باشند.

حسین مردانی سرپرست مدیریت پیشگیری و رفع تخلف‌های شهری شهرداری همدان اظهار داشت: ساماندهی جدید را در روز‌های گذشته در معابر شهری آغاز کردیم و در ساعتی مشخص همه همکاران سد معبر در اطراف میدان مرکزی شهر همدان و پیاده‌راه حضور مستمر دارند و اجازه نمی‌دهند فردی در این محدوده از شهر همدان بساط گستری کند در ساعت‌هایی که همکاران ما در حال استراحت هستند این افراد بساط خود را پهن می‌کنند و شاید گلایه و اعتراض مردم هم مربوط به این ساعت‌ها باشد.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، با همه اوصاف مشکل اصلی ایجاد شده توسط بساط‌گستران در معابر شهر را همه کارشناسان و فعالان حوزه اشتغال، ناشی از نبود شغل می‌دانند و با اتفاق نظر بر اینکه بخش عمده دستفروشان با بساط گستران بیسواد هستند یا به حرفه و فنی تسلط ندارند رد می‌کنند و آن را ناشی از بی‌توجهی مسئولان به صورت مسئله اصلی یعنی نبود شغل می‌دانند.

 چرا که در بین بساط‌گستران هستند افرادی که بعد از تعطیلی واحد تولیدی بیکار شدند و اکنون به ناچار دستفروشی می‌کنند یا سرمایه اندک خود را در کارگاهشان از دست داده‌اند و این شغل را انتخاب کرده‌اند. تا معاش حلالی داشته باشند. طبق آمار رسمی مسئولان بیش از 700 نفر دستفروش در همدان فعالیت دارند که اکثریت هم غیر‌بومی هستند و یا برای مغازه‌داران شهر منبع در‌آمدی دیگری را ایجاد کردند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار