12. آذر 1397 - 20:42   |   کد مطلب: 22037
بسیاری از مردم بدون تمایل به ورزش و رژیم غذایی مناسب، می‌خواهند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به وزن دلخواه خود برسند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از تسنیم

 این روزها بازار فروش داروها و دمنوشهای افزایش وزن و کاهش وزن بسیار داغ شده و بیشترین مشتریان این محصولات، افرادی هستند که میخواهند بدون زحمت و انجام ورزش و رژیم غذایی مناسب، در کوتاهترین مدت به وزن مورد نظر خود برسند.

این روزها شاهد تبلیغات گسترده داروها و دمنوش‌های چاقی و لاغری از طریق فضای مجازی و حتی صدا و سیما هستیم که هر یک به دنبال به کرسی نشاندن محصولات خود هستند و ادعا می کنند که این محصولات در کوتاهترین مدت تاثیر گذاشته و حتی بدون رژیم و ورزش فرد را به وزن ایده آل خود می‌رساند.

اما بیشتر این شرکت‌های دارویی به دنبال کسب درآمد و سود بوده و با تبلیغات اغراق آمیز مردم را فریب می‌دهند.

مردم بدون مشورت با پزشک اقدام به مصرف داروهای چاقی و لاغری نکنند

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: مردم بدون مشورت با پزشک و یا افراد متخصص، اقدام به مصرف دارو یا دمنوش‌های چاقی و لاغری نکنند.

دکتر مامک هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: متاسفانه به دنبال راحت‌ترین، سریع‌ترین و تنبلانه‌ترین راه‌های رسیدن به کاهش وزن و یا چاقی هستند.

وی تصریح کرد: نخست باید بگویم که بسیاری از مردم بدون توجه به وزن سلامتی خود، به دنبال رسیدن به وزن ایده آل ذهنی خود هستند که در بسیاری از موارد وزن سلامتی آن‌ها با ون ایده آل ذهنی شان در منافات است.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان ابراز کرد: به وزنی وزن سلامتی می‌گوییم که فرد در آن وزن احساس خوشایندی داشته باشد و اعمال طبیعی بدن هم به بهترین نحو انجام شود.

هاشمی افزود: به کرار افرادی به بنده مراجعه کرده‌اند که شاخص توده بدنی شان که نسبت قد به وزنشان است، نرمال است اما چون بر اساس تصور ذهنی شان چاق هستند، اصرار به دریافت داروهای لاغری هستند و یا برخی هم می‌خواهند که با استفاده از دارو، یک موضع از بدنشان را چاق کنند.

ترکیبات خطرناک و پرعارضه در داروهای فله‌ای و بی‌هویت

وی با بیان‌اینکه داروها و دمنوش‌های چاقی و لاغری در دو نوع مجوز دار و فله‌ای و بدون مجوز در بازار وجود دارد، ابراز کرد: محصولات فله ای و بدون مجوز که در برخی مراکز و یا باشگاه‌های ورزشی به فروش می‌رسند ممکن است ادعا شود که متعلق به کشورهای دیگر هستند اما این محصولات مجوز کشور ما را ندارند و امکان وجود ترکیبات آنفتامین و شیشه در آن‌ها وجود دارد.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: حتی در مجوزبرخی از داروهای بدون مجوز و فله ای که برای افزایش اشتها و چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است از کوتورتون‌ها استفاده شود که بدون شک عارضه‌ای نظیر چاقی مرضی را ایجاد می‌کند.

هاشمی تصریح کرد: اما درخصوص داروهای مجوز دار که در داروخانه‌ها به فروش می‌رود باید بگویم که این داروها دارای استانداردهای لازم هستند اما مجوز دار بودن به این معنا نیست که همه افراد بتوانند از آن محصول استفاده کنند.

وی افزود: مقدار مصرف با توجه به نوع افراد،نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه همه قرار بگیرد. به عنوان مثال، "آب" به عنوان یک نوشیدنی مفید اگر در طول روز بیش از حد مورد مصرف قرار بگیرد فرد مصرف کننده دچار مسمومیت با آب می‌شود بنابراین صرفا با این توجیه که محصول یا گیاهی بدون عارضه است نمی‌توان آن را بیش از حد مصرف کرد.

نوع مزاج افراد باید مورد توجه قرار بگیرد

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید بر اینکه نوع مزاج افراد در تجویز دارو باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: بر اساس تفاوت‌های مزاجی افراد داروهای مختلفی برای آن‌ها تجویز می‌شود و تجویز دارو بدون توجه به مزاج افراد، امری نادرست است و عوارضی را به دنبال دارد.

هاشمی گفت: اما شرکت‌های سودجو به این انتقاد آگاه هستند و برای دور زدن آن، افرادی را به عنوان مشاور روی کار آورند که به شکل تلفنی و با پرسیدن چند سوال از آن‌ها، محصولاتی را برای آنان تعریف می‌کنند.

وی ابراز کرد: اما مردم باید بدانند که فردی که پزشک نیست و به مسائل جمیع سلامتی انسان آگاه نیست نمی‌تواند او را به سمت وزن سلامتی و ایده‌آل هدایت کند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان تاکید کرد: هیچ مشاوری نمی‌تواند بدون دیدن فرد مزاج او را تعیین کند و داروهای متناسب با حال او را در اختیارش قرار دهد.

مردم گول تبلغیات فریب دهنده را نخورند

هاشمی گفت: چاقی و لاغری هر فرد به میزان فعالیت، خواب، ساعت هایی که به بستر می‌رود، نوع غذا و سبک زندگی او بستگی دارد اما متاسفانه مردم به دنبال سریعترین، راحت ترین و تنبلانه ترین راهکار برای افزایش و کاهش وزن خود هستند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دارو یا محصولی وجود ندارد که به شکل موضعی موجب چاقی و یا لاغری قسمتی از بدن شود، تصریح کرد: هر محصولی که چنین ادعایی دارد، ادعای او کذب و دروغ است.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی همدان از مردم خواست تا نسبت به سلامتی خود اگاهانه تر عمل کنند و فریب تبلیغات غیرواقعی را نخورند.

کاهش وزن در کوتاه مدت رخ نمی‌دهد

مدیر نظارت بر موادغذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هرگز کاهش وزن و یا افزایش وزن در مدت زمان کوتاه و سریع رخ نمی‌دهد.

دکتر محمد کاظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم در همدان، اظهار داشت: اضافه وزن و چاقی در یک شب ایجاد نشده که حال توقع داشته باشید در مدت زمانی کوتاه از شر چربی‌های اضافی خلاص شوید.

وی تصریح کرد: بهترین روش برای کاهش وزن انجام حرکت‌های ورزشی، رعایت تغذیه سالم، پرهیز از پرخوری و مصرف فست فود و غذاهای چرب است.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، ابراز کرد: برای رسیدن به تناسب اندام بهتر است هیچ یک از وعده‌های اصلی غذایی حذف نشود و حتی در کنار آن از میان وعده‌های سبک و مقوی نیز استفاده شود.

کاظم‌زاده تاکید کرد: اما نکته مهم در کاهش وزن است این است که حجم مواد غذایی مصرفی خود را کمتر کرده و آن را در تعداد وعده‌های بیشتری مصرف کنیم.

وی با بیان‌اینکه وعده صبحانه از وعده‌‍های مهمی است که هرگز نباید تصمیم به حذف آن بگیرید، تصریح کرد: خوردن یک صبحانه مفید در افزایش متابولیسم و در نتیجه کاهش وزن افراد تاثیر بسزایی دارد.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت:داشتن یک تغذیه کامل، متنوع و سالم، کاهش مصرف نمک، مواد قندی، انواع شیریجات و مرباها، نوشیدنی‌هایی نظیر نوشابه و دلستر و موجب کاهش کالری دریافتی و در نتیجه کاهش وزن می‌شود.

کاظم‌زاده از تاثیر چشمگیر ورزش در امر کاهش وزن یاد کرد و افزود: اگر فعالیت های فیزیکی وبدنی منظم را در طول هفته و در مدت زمان نیم ساعت الی 45 دقیقه در روز انجام دهید بدون شک به تدریج شاهد کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام خواهید بود.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگو به مصرف انواع داروهای چاقی و لاغری اشاره کرد و افزود: مصرف این داروها باید حتما زیر نظر پزشک متخصص انجام شود و از خرید داروهای بدون مجوز و فله ای به شدت خودداری کنید.

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در برخی از عطاری ها تبلیغاتی نظیر دمنوش های ارگانیک مشاهده می شود، درحالیکه شما هیچ وقت نمی توانید از سلامت این دمنوش‌ها مطمئن باشید.

کاظم‌زاده از مردم خواست تا به دنبال تبلیغات کذب نروند و بدانند که تنها راه رسیدن به تناسب اندام، انجام ورزش‌های منظم و رعایت رژیم غذایی سالم و کم چرب و کم کالری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، یکی از خانم‌هایی بارها برای رسیدن به تناسب اندام از انواع دمنوش‌ها استفاده کرده است به خبرنگار تسنیم گفت: متاسفانه سال‌ها بر این تصور بودم که برای کاهش وزن باید از یک دارو و یا دمنوشی استفاده کنم که در کوتاه‌ترین مدت مرا به وزن ایده‌آل برساند.

وی با بیان‌اینکه 20 کیلو اضافه وزن دارم، تصریح کرد: با دیدن تبلیغاتی که ما را به سمت لاغری آسان و زودبازده سوق میداد، سریع وسوسه میشدم و هزینه زیادی را هم برای آن پرداخت کردم.

این خانم جوان افزود: نزدیک به سه سال از انواع دارو و دمنوش‌های لاغری استفاده کردم اما هیچ یک حتی ذره‌ای تاثیربر کاهش وزن من نداشته است.

وی با بیان‌اینکه مشاوران دمنوش های لاغری به من گفتند که بدون ورزش و رعایت رژیم غذایی و تنها با خوردن این دمنوش ها می‌توانم به تناسب اندام برسم، ابراز کرد: متاسفانه همه این حرف‌ها یک فریب تبلیغاتی است.

این خانم گفت: اما از 6 ماه گذشته تا کنون بدون مصرف هرگونه دمنوش و دارویی برای لاغری، توانستم با انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب، پنج کیلو از وزنم را کاهش دهم.

وی با بیان‌اینکه دمنوش های لاغری و چاقی برای همه افراد مناسب نمی‌باشد و حتی ممکن است برای برخی از مصرف کنندگان مضر هم باشد، اظهار داشت: تجربه به من ثابت کرد که تنها راه کاهش وزن و تناسب اندام، انجام ورزش مرتب و دوری از پرخوری و غذاهای چرب است.

گزارش از فائزه محمدی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار