28. فروردين 1397 - 21:53   |   کد مطلب: 21575
حجاب یکی از دستورات اسلام است که در دیگر ادیان الهی نیز چنین دستوری وجود داشته و بر لزوم رعایت کردن آن تأکید شده است. حجاب و پوشش زن به حدی اهمیت دارد که در قرآن مجید و بسیاری از روایات، وجوب آن بیان شده است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تبیان : مسئله‌ی حجاب امروزه به یکی از مسائل مهم در جامعه‌ی ما تبدیل شده است. چه در حوزه‌ی عملکرد نهادهای نظارتی، چه در حوزه‌ی مباحث عمومی و در میان افراد جامعه با وجود آنکه حقیقت عفاف در سایه‌ حجاب مورد تأکید همه‌ی ادیان الهی بوده و حتی علوم تجربی نیز به تأثیرات عمیق آن پی برده است ولی همواره مغرضان با نگاهی همراه با شک و شبهه به آن نگریسته‌اند. یکی از شبهاتی که آن را به شیوه‌های گوناگون مطرح می‌سازند، شبهه‌ی حجاب اجباری است. «درحالی که تمام ادیان آسمانی، حجاب و پوشش زن را واجب و لازم شمرده اند، زیرا لزوم پوشش، به طور طبیعی در فطرت زنان به ودیعت نهاده شده و احکام و دستورهای ادیان الهی، هم آهنگ و هم سو با فطرت انسانی تشریع شده است. پس مسئله‌ی حجاب اختصاص به دین اسلام ندارد و در تمام ادیان الهی از جمله زرتشت، یهود و مسیحیت، به لزوم رعایت آن تأکید شده است.»

پس همان طور که همه ادیان الهی در پاسخ به ندای درونی فطرت، حجاب را بر زنان واجب دانسته اند، اسلام که آخرین آیین الهی و بالطبع کاملترین آنها است نیز، وجوب پوشش زنان را به جامعه بشری ارزانی داشته است. حجاب به معنای پوشاندن بدن زن در برابر نامحرم از احکام ضروری دین اسلام است و در آیات قرآن و روایاتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) و معصومین (علیهم السلام) به وجوب و کیفیت آن تصریح شده است. پس بر اساس آیات و احادیث حجاب واجب است و برای منع از ترک واجبات به صورت مطلق لازم است امر به معروف و نهی از منکر صورت بگیرد و امر به معروف هم مراتبی دارد. خداوند در قرآن می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ [نور/۳۱] و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاک‌دامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند، مگر آن‌چه که طبعا از آن پیداست.»

مسئله حجاب در حقیقت یک قانون اجتماعی است و عدم رعایت حجاب همانند عبور از چراق قرمز و به طور کلی عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی است که مجازات خاص خود را دارد؛ زیرا در این صورت حق افراد جامعه سلب شده و هراس و وحشت جامعه را فرا خواهد گرفت. بر اساس این مثال حتی اگر شهروندان، اعتقادی به حجاب نداشته باشند، می بایست به قوانین مصوب احترام گذاشته و آن را اجرا کنند، زیرا قانون فراگیر است و همگان باید آن را رعایت نمایند. با توجه به ویژگی اسلامیت جامعه و ضمانت قانونی، ضرورت رعایت حجاب در جامعه مشخص می شود.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار