6. فروردين 1397 - 16:36   |   کد مطلب: 21295
زردی یک بیماری صفراوی و نشان‌دهنده غلبه گرمی و خشکی در بدن است، مادران و نوزادانی که مبتلا به زردی هستند با مصرف برخی مواد غذایی می‌توانند به رفع این عارضه کمک کنند.
طب سنتی,درمان زردی نوزاد,تخم شربتی,خاکشیر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها;

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : زردی نوزاد یک وضعیت زودگذر است؛ اگر بیلی‌روبین خون زیر هشت باشد، خوب است و چنانچه بیلی‌روبین بین هشت تا ۱۱ باشد زردی طبیعی است و معمولاً بدون نیاز به دارو برطرف می‌شود، ولی باز نظر پزشک مهم است، اما اگر بیلی‌روبین بین ۱۲ تا ۱۷ و حتی بالاتر باشد، زردی خطرناک است و نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف دارو وجود دارد.

زردی در پسر‌ها بیشتر از دختر‌ها مشاهده می‌شود، زیرا پسر‌ها طبع گرم دارند؛ زردی یک بیماری صفراوی و نشان‌دهنده غلبه گرمی و خشکی در بدن است؛ بیش از ۷۵ درصد نوزادان در روز‌های نخست پس از تولد دچار زردی می‌شوند و این عارضه کم‌کم از بین می‌رود؛ زردی بیشتر در پوست سر، صورت و چشم‌ها دیده می‌شود، ولی در برخی نوزادان ممکن است قفسه سینه و حتی ران‌ها را هم درگیر کند.

برخی عواملی که موجب زردی نوزادان می‌شوند عبارتند از: مصرف غذا‌های گرم و خشک و ادویه‌جات تند، استرس‌ها، مشکلات تیروئیدی و دیابت مادر هم نقش موثری در ایجاد زردی نوزاد دارند؛ استفاده زیاد از کُندُر در دوران بارداری هم علاوه بر زردی نوزاد سبب بیش‌فعالی کودک هم می‌شود.

از عوارض درمان نشدن زردی خیلی شدید می‌توان به فلج مغزی، عقب‌ماندگی ذهنی، حملات صرعی، اشکال در تعادل و ایستادن و ناهنجاری‌های کلامی، شنوایی و دندانی اشاره کرد.

برای بررسی اینکه چه مواد غذایی سبب بهبود زردی نوزاد می‌شوند با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

پرهیزات غذایی برای مادرانی که نوزادشان دچار زردی است

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ درباره پرهیزات غذایی برای مادرانی که نوزادشان دچار زردی است، اظهار کرد: مادرانی که نوزادشان مبتلا به زردی است باید از مصرف غذا‌های گرم و خشک پرهیز و بیشتر از غذا‌های سرد و تر استفاده کنند؛ البته در مصرف غذا‌های سرد و‌ تر هم باید اعتدال رعایت شود، به این صورت که مادران باید ۷۵ درصد از برنامه غذایی روزانه خود را به غذا‌هایی با طبع سرد و ۲۵ درصد را به مواد غذایی با طبع گرم اختصاص دهند.

مواد غذایی مفید برای مادرانی که نوزادشان به زردی مبتلا است

وی درباره مواد غذایی مفید برای مادرانی که نوزادشان به زردی مبتلاست، بیان کرد: این افراد باید از انواع آش‌ها، سوپ جو و سبزیجاتی مانند خرفه و گشنیز در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند؛ مصرف میوه‌هایی مانند خیار، هندوانه، سیب، پرتقال، نارنگی و لیموشیرین برای این اشخاص مفید است.

ترکیب عرقیجات مفید برای مادرانی که نوزادشان به زردی مبتلا است

این محقق و پژوهشگر طب سنتی استفاده از آب زرشک سیاه (زرشک آبگیری) و آب انار طبیعی را برای مادرانی که نوزادشان به زردی دچار است مفید دانست و افزود: مادرانی که نوزادشان به زردی مبتلا است باید عرق شاه‌تره و کاسنی را به نسبت مساوی با هم ترکیب سپس به ازای هر استکان از مخلوط عرق شاه‌تره و کاسنی یک تا ۲ قاشق مرباخوری سکنجبین اضافه و میل کنند؛ ترکیب عرق شاه‌تره و کاسنی باید روزانه سه استکان مصرف شود.

شربتی مفید برای مادرانی که نوزادشان دچار زردی است

عظمایی درباره طرز تهیه شربتی مفید برای مادرانی که نوزادشان دچار زردی است، تاکید کرد: این افراد برای رفع مشکل نوزادشان باید خاکشیر و تخم‌شربتی را به نسبت سه به یک با هم مخلوط سپس به ازای هر استکان از ترکیب خاکشیر و تخم‌شربتی یک قاشق مرباخوری عسل یا سکنجبین اضافه و میل کنند؛ شربت خاکشیر و تخم‌شربتی باید روزانه ۲ استکان مصرف شود.

وی تصریح کرد: مادران پس از مصرف غذا‌ها و نوشیدنی‌های سرد و حتی آب سرد نباید بلافاصله به نوزادشان شیر بدهند، زیرا این کار موجب دل‌درد در نوزادان می‌شود.

ترکیبی موثر برای رفع زردی نوزاد

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیبی موثر برای رفع زردی نوزاد گفت: مادران برای برطرف شدن زردی نوزادشان باید یک قاشق چای‌خوری شیرخشت را به همراه نصف قاشق چای‌خوری ترنجبین در یک استکان آب جوش حل کنند و این محلول را پس از سرد شدن روزانه سه تا چهار بار به نوزادشان بدهند.

عظمایی با بیان اینکه با افزایش ادرار نوزاد زردی از طریق ادرار دفع می‌شود، اظهار کرد: نوزادانی که علاوه بر زردی دچار یبوست هم هستند برای برطرف شدن یبوستشان باید از ترکیب فلوس با ترنجبین استفاده کنند، برای تهیه این مخلوط، مادران باید یک قاشق مرباخوری فلوس را به همراه یک قاشق چای‌خوری ترنجبین در یک استکان آب جوش حل کنند و این محلول را پس از سرد شدن در طول روز به نوزادشان بدهند.

وی بیان کرد: پاشیدن آرد جو الک شده بر روی پوست بدن نوزادی که مبتلا به زردی است به جز صورت و اطراف ناف به رفع زردی کمک شایانی می‌کند.

اقدامات موثر برای برطرف شدن زردی نوزاد

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره اقدامات موثر برای برطرف شدن زردی نوزاد افزود: قرار دادن نوزاد مبتلا به زردی زیر نور لامپ‌های مهتابی سبب بهبود این عارضه می‌شود.

عرقیجات مناسب برای رفع زردی نوزاد

عظمایی درباره عرقیجات مناسب برای رفع زردی نوزاد گفت: افراد برای برطرف شدن زردی نوزاد باید دستمالی را به عرق کاسنی یا بید آغشته کنند سپس این دستمال را روی قسمت‌های تحتانی بدن نوزاد بگذارند.

سریع‌ترین راه درمان زردی نوزاد

وی حجامت لاله، پوست گوش و حجامت عام (بین ۲ کتف) نوزاد را سریع‌ترین راه درمان زردی نوزاد دانست و تاکید کرد: در این حجامت اصلاً نباید بادکش کرد و تنها باید چند خراش کوچک ایجاد کرد تا چند قطره خون خارج شود؛ این کار باید زیر نظر متخصص طب سنتی انجام شود.

مناسب‌ترین رنگ‌ها برای مادر و نوزاد مبتلا به زردی

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مناسب‌ترین رنگ‌ها برای مادر و نوزاد مبتلا به زردی تصریح کرد: لباس‌ها و ملحفه‌های نوزاد مبتلا به زردی و مادرش نباید قرمز و نارنجی باشد، زیرا این رنگ‌ها موجب تشدید زردی نوزاد می‌شوند بنابراین بهتر است مادر و نوزاد مبتلا به زردی لباس‌های با رنگ سفید یا آبی را بپوشند.

دمنوشی مفید برای مادرانی که نوزادشان به زردی مبتلاست

عظمایی درباره طرز تهیه دمنوشی مفید برای مادرانی که نوزادشان به زردی مبتلاست، یادآور شد: افراد برای تهیه این دمنوش باید هر یک از گیاهان عناب، گل‌بنفشه، گل‌ختمی و گل‌پنیرک را به نسبت مساوی با هم ترکیب سپس این مخلوط را نیم‌کوب کنند؛ اشخاص باید یک قاشق غذاخوری از این پودر نیم‌کوب شده را به همراه چهار لیوان آب در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ این دمنوش باید پس از سرد شدن با کمی عسل یا سکنجبین در طول روز میل شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار