24. دى 1399 - 8:20   |   کد مطلب: 20866
به مناسبت سالروز شهادت حضرت زهرا (س)
حضرت فاطمه (س) الگوی کامل زنان و مردان
یک کارشناس الهیات و تاریخ و تمدن اسلامی اظهار داشت :حضرت زهرا (س) الگوی برتر برای زنان و مردان جامعه هستند. مردان و زنان مومن می توانند با استفاده از دانش دین و قرآن و احکام الهی به سمت کمال و ترقی رشد پیدا کنند و باعث رشد روز افزون خود و جامعه اسلامی شوند .

به گزارش شبنم همدان این روزها همه شهر ها و محله ها حال و هوای غم و عزا دارند. در ایام فاطمیه دل شیعیان حزین و ماتم زده است. فردا سالروز شهادت بانوی دو عالم است و اشک در چشمان شیعیان موج می زند.

خبرنگار شبنم همدان به مناسبت فرا رسیدن شهادت جانگداز حضرت زهرا (س)  با مستانه احمد نیا کارشناس الهیات و تاریخ و تمدن اسلامی در ارتباط با ابعاد  شخصیت حضرت زهرا و  زندگی ایشان گفتگو کرده است.

 

سیاست در منزل و سیاست در اجتماع از ویژگی های حصرت فاطمه (س) بود

احمد نیا در مورد شخصیت این بانوی برجسته اسلام اظهار داشت :حضرت زهرا (س) به عنوان یک بانوی فرهیخته در اسلام مشهور بودند. سیاست در منزل و سیاست ایشان در اجتماع جزء لاینفک شخصیت ایشان بود .حضرت زهرای مرضیه (س) در منزل برای بانوان جلسه درس داشتند ,مسائل مذهبی و تفسیر قرآن و مسائل سیایی روز را برای بانوان مطرح می کردند .

 

پرورش یافته معلمی مانند پیامبر (ص)

احمد نیا تصریح داشت :حضرت زهرا (س) تنها یک شخصیت تک بعدی نبودند،  بلکه  ایشان در تمامی زمینه هایی که افراد برای دستیابی به کمال و حقیقیت انسانیت و بندگی به ان نیازمند هستند خبره و آگاه بودند. شاید شخصی بگوید این سخن به گزاف است و بپرسد  چگونه ممکن است یک زن که در منزل حضور دارد از همه مسائل جامعه آگاه باشد. باید در پاسخ آنها گفت حضرت زهرا (س) خانه نشین نبودند ایشان معلمی همچون پیامبر اکرم (ص)داشتند.

 

فاطمه به معنای بریده شده از گناهان

وی افزود: حضرت زهرا (س) دارای صفات کمالیه  هستند که در وجودشان شکوفا شده است . فاطمه به معنای بریده شده از گناهان است ,زهرا به معنای در خشنده و نورانی همان گونه که ستارگان اسمان برای اهالی زمین درخشان و نورانی هستند حضرت زهرا (س)در زمین درخشنده و نورانی بودند .

 

کارشناس الهیات ادامه داد :حضرت زهرا (س) اِشراف و اگاهی کامل نسبت به مسائل اجتماعی و زندگی و علم روز  داشتند. روایت شده است که خانمی به نزد حضرت زهرا (س) آمد و از ایشان سوالات  متعددی پرسید ,در پایان به دلیل پرسش متعدد  سوالات عذر خواهی کرد. حضرت فاطمه (س) در پاسخ فرمودند ":اگر فردی شما را اجیر کند که باری را در یک مسیر طولانی به بالای تپه ببرید و در پایان به شما مقداری طلا بدهند چه می کنید ."زن پاسخ داد :بسیار خوشحال می شوم. حضرت فاطمه (س) فرمودند اجر من بسیار بالاتر از طلا و جواهری است که مد نظر شما می باشد .

 

الگوی کامل زنان و مردان

کارشناس تاریخ و تمدن اسلامی خاطر نشان کرد :حضرت زهرا (س) الگوی برتر برای زنان و مردان جامعه هستند. مردان و زنان مومن می توانند با استفاده از دانش دین و قرآن و احکام الهی به سمت کمال و ترقی رشد پیدا کنند و باعث رشد روز افزون خود و جامعه اسلامی شوند .

 

مطالبه فدک حق حضرت زهرا (س) بود

احمد نیا به بعد سیاسی حضرت زهرا (س)اشاره داشت و گفت :حضرت صدیقه طاهره (س) همانند همسر بزرگوارشان به  دنبال ایجاد تنش در جامعه اسلامی نبودند اما هنگامی که متوجه شدند حق ایشان در ارتباط با مساله فدک نادیده گرفته شده است ,حق خود را در مسجد مطالبه کردند. ایشان با تانی با مردم سخن گفتند و از کلام الله مجید استفاده کردند و از مردم خشمگین شدند که چرا بصیرت ندارید و اظهار بیزاری از دنیای انان کردند.

وی افزود: مردم که  روح  ولایت پذیری خود را از دست داده بودند سکوت کردند. مردم تبعیت محض از پیامبر اکرم (ص) نداشتند چون اگر تبعیت محض از ولی خداوند داشتند در مساله امامت و تعیین جانشین پیرو دستور حضرت محمد (ص)بودند, تفرقه و شکاف ایجاد نمی شد و باعث نمی شد عده ای در کربلا مقابل امام حسین (ع)بایستند .در قران خداوند متعال فرموده است :"از خدا و پیامبر خدا سبقت نگیرید ".حضرت زهرا خطبه معروف فدک را در مسجد قرائت فرمودند و گفتند :"شما نخواستید که همراه ولایت امیر المومنین (ع)باشید تیغ شما نابرنده است حرف می زنید و پای سخن خود نمی ایستید شما در غدیر با حضرت علی (ع)بیعت کردید چگونه از سخن خود باز می گردید ".

 

سند تاریخی فدک

احمد نیا ابراز داشت :ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه می گوید :از علی بن فارقی مدرس مدرسه غربی بغداد پرسیدم :"ایا فاطمه در ادعایش از فدک راست می گفت ؟

فارقی پاسخ داد :"بلی "

پرسیدم چرا ابو بکر فدک را واگذار نکرد ؟

فارقی گفت:"اگر روز اول به مجرد ادعای فاطمه (س) فدک را باز می گرداند فاطمه ادعای خلافت همسرش را مطرح می ساخت و می بایست ابوبکر از خلافت کناره گیری می کرد و در این مورد  عذر زمامدار خلافت پذیرفته نبود چرا که  با عمل نخستینش اقرار به صداقت و راست گویی دختر پیامبر کرده بود و پس از ان باید بدون نیاز به بینه و شهود هر گونه ادعایی را قبول می کرد .(عقیقی بخشایشی کتاب صدیقه طاهره )

 

وصیت نامه حضرت زهرا (س)

مستانه احمد نیا به وصیت نامه حضرت زهرا(س) و علامت سوالی که باقی می ماند  اشاره داشت و بیان کرد :چرا حضرت زهرا (س) در شهر مدینه النی اجازه نمی دهد بر جنازه اش نماز بخوانند و می خواهند که  شبانه دفنش کنند. امام صادق (ع) فرمود که حضرت فاطمه (س) در لحظه های اخر زندگی خطاب به حضرت علی (ع) فرمود :"وقتی وفات کردم به هیچ کس اطلاع نده جز اینکه از زنان به ام سلمه و ام ایمن و فضه و از مردان به دو فرزندم حسن (ع) و حسین (ع) وعباس و سلمان و مقداد و عمار و خذیفه خبر ده مرا دفن نکن مگر در شب و قبر مرا به هیچ کس اطلاع نده تا مخفی بماند ".(دلائل امامه طبری صفحه 44 بحار الانوار جلد 78 صفحه 310) دشمن من و رسول خدا را اگاه مکن همچنین فرمود :"تو را وصیت می کنم هیچ یک از انان که به من ظلم روا داشتند و حق مرا غصب کردند نباید در تشییع جنازه من شرکت کنند زیرا انها دشمنان منوو دشمنان رسول خدا هستند و اجازه نده که فردی از انها و میروانشان بر من نماز بگزارد مرا شبانه دفن کن ."

 

در پایان احمد نیا تاکید داشت :حضرت زهرا (س) خطبه فدکیه را قرائت فرمودند و اهمیت داشتن بصیرت الهی را برای مردم بازگو نمودند و گفتند افکار درونی مردم بر اعمالشان ظاهر می شود .دفاع از امر ولایت و حقانیت یکی از ابعاد سیاسی اجتماعی حضرت زهرا (س)بود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار