25. شهريور 1396 - 9:22   |   کد مطلب: 18631
همه اهل ادب از ارادت ویژه استاد شهریار به امام علی (ع) آگاه هستند و می دانند به حق شعرهای استاد در مدح مولا شاهکار هستند. شعر «علی ای همای رحمت» شاخص ترین این اشعار است که مورد توجه خاص رهبر قرار گرفته است.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, شهریار

به گزارش شبنم ها،

در آستانه روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی قرار داریم. سید حسین بهجت تبریزی شاعر نامدار ایرانی است که با تخلص شهریار شعر می سرود.

در مورد شهریار گفتگویی با مرجانه ابراهیمی یکی از استادان ادبیات دانشگاه علمی و کاربردی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

ابراهیمی در مورد آثار شهریار گفت: آثار وی به زبان فارسی و ترکی آذربایجانی است که اشعار ترکی وی از نظر فنی و احساسی بسیار برجسته هستند . مهم ترین اثر این شاعر بزرگ مجموعه «حیدربابایه سلام» است که به زبان ترکی سروده شده است و از شاهکارهای ادبیات ترکی آذربایجانی است و اشعار این مجموعه زیبایی های روستا را به تصویر می کشد.

وی افزود: شاهکار شهریار نه تنها در ادب فارسی و ادب ترکی آذربایجانی زبانزد خاص و عام است بلکه به هشتاد زبان زنده دنیا ترجمه شده است. اشعار شهریار آینه ای از زندگی و روزگار شاعر است و در تار و پود این اشعار می توان افسانه زندگی و عشق شاعر را مشاهده کرد.

  «شهریارا گو دل از ما مهربانان نشکنید         ورنه قاضی در قضا نامهربانی می کند»

 

این استاد ادبیات در خصوص زندگی شهریار بیان کرد: در زندگی شهریار عشقی آتشین و افسانه ای وجود دارد که مربوط به دوران جوانی استاد است و موجب به وجود امدن بسیاری از غزلهای عاشقانه وی است. این شاعر بزرگ در جوانی دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه تهران بود و در همان ایام عاشق دختر صاحبخانه می شود و تصمیم میگیرند پس از اتمام درس شهریار ازدواج کنند اما هنوز درس شهریار تمام نشده است که پدر دختر اورا به ازدواج یک سرهنگ درمی آورد و شهریار با شنیدن این خبر دچار بحران روحی می شود و دوران غزلهای ناب و پر احساس وی پس از این  حادثه آغاز می شود.

   « از تو بگذشتم و بگذاشتمت با دگران        رفتم  از کوی تو لیکن عقب سر نگران

   « ما گذشتیم و گذشت آنچه تو با ما کردی     تو بمان و دگران وای به حال دگران»

 

ابراهیمی خاطرنشان کرد: همه اهل ادب از ارادت ویژه استاد شهریار به امام علی (ع) آگاه هستند و می دانند به حق شعرهای استاد در مدح مولا شاهکار هستند. شعر «علی ای همای رحمت» شاخص ترین این اشعار است.

اشعار استاد شهریار چنان مقدس است که بی درنگ گوش جان ان را می شوند و بر دل خواننده می نشیند.

 «پیرم و گاهی دلم یاد جوانی می کند          بلبل طبعم هوای نغمه خوانی می کند

  همتم تا می رود ساز غزل گیرد به دست       طاقتم اظهار عجز و ناتوانی می کند

می رسد قرنی به پایاین و سپر بایگان          دفتر دوران ما هم بایگانی می کند»

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار