29. خرداد 1396 - 11:55   |   کد مطلب: 17273
گزارش مسؤول واحد خواهران دفتر تحکیم وحدت از دیدار با رهبری؛
از بیان دغدغه‌ها و مسائل دختران تا واکنش جالب رهبر انقلاب
پیش از آن خیلی نگران بودم، هرچند با منظومه فکری ایشان در مورد نقش زن و حضور اجتماعی زنان آشنا هستم و می‌دانستم یکی از روشنفکرترین و آگاه‌ترین افرادی هستند که زنان را به حضور اجتماعی و فعالیت دعوت می‌کنند ولی فکر می‌کردم که اگر ایشان به این مسأله واکنش نشان ندهند یا راحت از کنار این موضوع بگذرند، برای ما سخت خواهد شد؛ چراکه تقریباً نیمی از متن ما به این موضوع اختصاص داشت و اگر واکنش خاصی دریافت نمی‌کردیم، دیگر نمی‌توانستیم بر روی آن اصرار داشته باشیم.
زنان,رهبر معظم انقلاب,دختران مذهبی,حضور اجتماعی زنان,دفتر تحکیم وحدت,زهرا سادات علوی رضوی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : «با توجه به تلاش جبهه مقابل برای ارائه الگوهای ناکارآمد از زنان، جهاد در این جبهه، نیازمند حضور اجتماعی-سیاسی و فرهنگی زنان انقلابی است و درد اینجاست که پس ذهن جریان ارزشی و انقلابی ما، هیچ لزومی برای حضور زنان در جامعه نیست! گویی در این زمینه، جامعه ارزشی ما را خوابی غفلت‌گونه فراگرفته است. آقاجان! ما را فرمان دادید که الگوی زن مسلمان ایرانی را به همگان معرفی کنیم. وقتی اکثر آقایان ارزشی جامعه چنین الگویی را باور ندارند و در مقابل تحقق آن ایستادگی می‌کنند، تکلیف ما چیست؟» اینها بخشی از صحبت‎هایی است که زهرا سادات علوی‌رضوی نماینده دفتر تحکیم وحدت در دیدار رهبر معظم انقلاب با دانشجویان مطرح کرد و رهبر انقلاب نیز در واکنش به این گله‌ها خطاب به جمعیت فرمودند: «واقعاً اگر ارزشی‌ها همین‌طور که این خانم گفتند فکر می‌کنند، یک تجدیدنظر بکنند!» برای شنیدن بیشتر صحبت‎های زهرا سادات علوی‌رضوی، این دختر فعال دانشجویی، به سراغ او رفته و از انتقادات و نکاتی که در این دیدار مطرح کرده و توصیه‌هایی که شنیده بود، پرسیدیم.

 دیدارهای رمضانی هرسال دانشجویان و رهبری، یکی از جذاب‌ترین دیدارها است؛ از نوع مراوده فرزند و پدری، که بگویی و گلایه کنی و مطالبه و بشنوی و نصحیت شوی و بیاموزی. زهرا سادات علوی‌رضوی نماینده دفتر تحکیم وحدت بود که در دیدار رمضانی امسال دانشجویان با رهبری صحبت کرد و خاتمه کلامش به آن تذکر رهبری انجامید.

رضوی کارشناس ارشد مهندسی هسته‌ای از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است؛ او در گفت‌وگو با خبرنگار مهرخانه، در خصوص محورهای صحبت‌های خود در این دیدار گفت: کلیت متن درمورد نقش مردم بود که نیمی از آن در رابطه با نقش جمهوریت و نیم دیگر زنان بود و این‌که در حال حاضر جبهه باطل به شدت در حوزه زنان ورود کرده و در حال نابود کردن خانواده و تفکرات زنان هستند و می‌دانند اگر تفکر زن را هدف بگیرند، می‌توانند کل ریشه‌های اعتقادی آن جامعه را از بین ببرند. 

او به عنوان یک دختر فعال اجتماعی، حضور اجتماعی زنان را لازم و در راستای خواست رهبری ‌دانسته و خاطرنشان کرد: ما از فضایی که بیشتر در میان جریان مذهبی وجود دارد گله داشتیم؛ جریانی که حضور اجتماعی زنان را نادیده می‌گیرد یا لازم نمی‌داند. درحالی‌که طرف مقابل تمام تلاشش را می‌کند که زن را موجودی نشان دهد که باید تنها به خود فکر کند و خودمحور باشد و ما بر طبق موازین اسلامی می‌گوییم که یک زن هم باید به خانواده برسد و هم در اجتماع باشد و هم فعالیت اقتصادی داشته باشد و این چیزی است که اسلام از ما خواسته است.

این فعال دانشجویی با تأکید بر این‌که برای رسیدن به این حد باید وارد جامعه شد تا بتوانیم حرفمان را به گوش بقیه برسانیم، به گلایه خود از مردان ارزشی و پاسخ رهبری اشاره کرد و گفت: ما با توجه به فعالیت‌های خودمان و آنچه که در جامعه جریان داشت، مقایسه‌ای کردیم و دیدیم که آقایان مذهبی بیشتر معتقدند که حضور اجتماعی زنان، چندان لازم نیست. از طرف دیگر در رسانه‌های انقلابی و ارزشی ما هم بحث زنان، بحث مهمی نیست. حتی وقتی ما فعالیتی را داریم، خیلی مورد استقبال رسانه‌ها قرار نمی‌گیرد. درحالی‌که رسانه‌هایی را می‌بینیم که دیدگاه‌های فمینیستی بیشتری را دارند، این رسانه‌ها به محض اینکه بحث عدالت جنسیتی مطرح می‌شود به آن می‌پردازند و روی آن کار می‌کنند در برابر، روزنامه‌های ارزشی خیلی توجهی ندارند و دغدغه‌ای ندارند که این موضوع و موضوع زنان به عنوان تربیت‌کننده نسل آینده تا چه حد می‌توانند مهم و سرنوشت‌ساز باشد.

نگران بودم آقا واکنشی نشان ندهند
رضوی درخصوص واکنش رهبر انقلاب به این جمله خود گفت: پیش از آن خیلی نگران بودم، هرچند با منظومه فکری ایشان در مورد نقش زن و حضور اجتماعی زنان آشنا هستم و می‌دانستم یکی از روشنفکرترین و آگاه‌ترین افرادی هستند که زنان را به حضور اجتماعی و فعالیت دعوت می‌کنند ولی فکر می‌کردم که اگر ایشان به این مسأله واکنش نشان ندهند یا راحت از کنار این موضوع بگذرند، برای ما سخت خواهد شد؛ چراکه تقریباً نیمی از متن ما به این موضوع اختصاص داشت و اگر واکنش خاصی دریافت نمی‌کردیم، دیگر نمی‌توانستیم بر روی آن اصرار داشته باشیم. اما شکر خدا ایشان هم بلافاصله بعد متن من واکنش نشان دادند و هم در پایان وقتی که توصیه به تشکل‌ها داشتند، گفتند که دختران دانشجو به بحث زن در غرب ورود کنند.

نماینده دفتر تحکیم وحدت درخصوص این انتقاد خود اظهار داشت: دختران مذهبی فعال دانشجویی این را می‌دانند که اولویت اول یک خانم، خانواده اوست. از سویی همه کسانی که فعال هم هستند، همسران همراهی دارند که درکشان می‌کنند. این نیازمند مدیریت و خودباروی و درک شرایط توسط همسر است که این اتفاق تاکنون افتاده است. برای خود ما و زیرمجموعه‌هایمان این مهم است که اولویت را خانواده بگذاریم؛ چون باور داریم تربیت آینده کشور دست ما است و می‌دانیم که اثرگذاری ما از سمت خانواده هم بسیار زیاد است و این مسأله نباید مغفول بماند و باید همت جدی در مورد آن صورت بگیرد. لازمه آن اجرایی‌شدن سیاست‌های خانواده است که مانند یک قانون کلی می‌تواند جامعه را نجات دهد.

رهبر انقلاب در پایان این دیدار خطاب به دانشجویان دختر فعال در تشکل‌ها نکاتی را ارائه می‌دهند و می‌فرمایند: «من سفارش می‌کنم یکی از نکاتی که دانشجویان خواهر در تشکّل‌ها دنبال کنند، مسئله زن در غرب باشد؛ ما کمتر به این مسئله می‌پردازیم. البته در یکی از جلسات سال‌های قبل، یکی از خواهران -یادم نیست که استاد بود یا دانشجو- اینجا صحبت مفصل خیلی خوبی در این زمینه انجام دادند امّا معتقدم باید کار کرد و میدان کار در این زمینه وجود دارد».

نتوانستیم الگوی زن مسلمان را درست نشان دهیم
رضوی در زمینه این توصیه‌های رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب در سال‌های گذشته تأکید داشتند که بر روی الگوی زن مسلمان ایرانی کار کنید. این‌که این بار می‌گویند در موضوع زن در غرب کار کنید به نظرم به این دلیل است که در آن زمینه ضعیف عمل کردیم و نتوانستیم الگوی زن مسلمان را درست نشان دهیم و درعوض یک عده مغرض با نگاه فمینیستی، زن در غرب را به شکل فردی موفق و مؤثر نشان دادند و تأکید فعلی ایشان برای از بین بردن این سرابی است که در ذهن جوانان در مورد آزادی و موفقیت زنان به‌وجود آمده است. 

او افزود: از آن‌جا که ما نتوانستیم الگوی مناسبی از زن مسلمان ایرانی به دخترانمان نشان دهیم، یک قدم به عقب برگشتیم و لازم است اول زن غربی را نشان دهیم تا ببینند چه جایگاه نادرستی دارد و بعد به سراغ زن مسلمان برویم.

آنچه گفته شد
به گزارش مهرخانه، گوشه‌ای از آنچه زهرا سادات علوی رضوی با موضوع زنان در این دیدار بیان کرد، در ذیل آمده است:

«...و اما موضوع مغفول‌مانده زنان؛
زنان نیمی از پیکره جامعه هستند و رسالت خطیری چون تربیت نسل آینده را به عهده دارند. اما متاسفانه پس از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی، نه بانوان دید کامل و دقیقی به جایگاه و نقش زن دارند و نه مردان جامعه ما!

اهمیت و لزوم توجه به این حوزه را در سه بخش خدمتتان ارائه می‌کنیم:

اول: تلاش جبهه باطل
جبهه باطل در زمینه زنان و خانواده با تمام قوا وارد میدان شده و به درستی دریافته است که برای از بین بردن باورها و ریشه‌های اعتقادی در جامعه، باید تفکرات زنان و مادران را هدف قرار دهد. بر این مبنا عده‌ای مغرض در داخل، بلندگوی غربگرایان شده‌اند و در سایه جمهوری اسلامی از برابری جنسیتی دم می‌زنند و نامش را عدالت جنسیتی می‌گذارند.

در این حال وظیفه ما اینست که با تفکرات غلطی که به کیان خانواده و آینده انقلاب اسلامی آسیب می‌زند مبارزه کنیم. در این راستا تنها نشریه دانشجویی ویژه دختران در سراسر کشور را با وجود کم‌لطفی‌های فراوان، به عنوان ابزاری برای مقابله با تفکرات غلط به کار گرفتیم.

دوم: خواب غفلت‌گونه آقایان ارزشی
با توجه به تلاش جبهه مقابل برای ارائه الگوهای ناکارآمد از زنان، جهاد در این جبهه، نیازمند حضور اجتماعی -سیاسی و فرهنگی زنان انقلابی است و درد اینجاست که پس ذهن جریان ارزشی و انقلابی ما، هیچ لزومی برای حضور زنان در جامعه نیست! گویی در این زمینه، جامعه ارزشی ما را خوابی غفلت‌گونه فراگرفته است.

آقاجان! ما را فرمان دادید که الگوی زن مسلمان ایرانی را به همگان معرفی کنیم. وقتی اکثر آقایان ارزشی جامعه چنین الگویی را باور ندارند و در مقابل تحقق آن ایستادگی می‌کنند، تکلیف ما چیست؟

و اگر دیر شود! اگر دیر شود و بانوان انقلابی به جایگاه‌های مهم تصمیم سازی در سطح کلان جامعه نرسند، فردا کسانی برای دختران و زنان و آینده کشورمان تصمیم خواهند گرفت که دیدگاه‌های ضدخانواده و فمنیستی بر ذهنشان حاکم است و به زودی همان‌ها، تبدیل به الگوی زن موفق در عرصه سیاسی و اجتماعی می‌شوند.

سوم: ضرورت توجه ویژه به جایگاه خانواده
از ضرورت حضور اجتماعی زنان گفتیم و باید بگوییم عمیقاً باور داریم که خانواده و نقش‌آفرینی زن در فضای خانه امری خطیر و واجب است. نزدیک به ۹ ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده توسط شما می‌گذرد. قطعا از دولتی که خود به بی‌اعتبار شدن خانواده دامن می‌زند و به دنبال مردواره کردن زنان است انتظار احیای ارزش‌های خانواده را نداریم. اما از نهادهای انقلابی و تحت نظارت شما توقع داریم اقاجان.

و سوالمان اینست که مجموعه‌ای نظیر سپاه پاسداران که حافظ ارزش‌های انقلاب و اسلام است در زمینه اجرایی نمودن سیاست‌های کلی خانواده چه کرده است؟ حوزه‌های علمیه، به ویژه حوزه خواهران برای عملیاتی کردن سیاست‌ها در این زمینه چه کرده‌اند؟ و یا صداوسیمای جمهوری اسلامی، را چگونه ارزیابی می‌کنید؟!»

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار