8. ارديبهشت 1396 - 9:38   |   کد مطلب: 16456
امور زنان و خانواده باید از چنبره سیاست‌زدگی بیرون بیاید و تحت نظر دانشگاهیان و حوزویان دستگاه نظارت را تقویت کنیم. خانم مولاوردی به جای پاسخ به مطالبات زنان، خود مطالبه‌گر مطالبات زنان شده است. معاونت امور زنان باید لایحه به مجلس ببرد چون ما نیاز به اصلاح قوانین و رفع خلأهای قانونی داریم. برای ما خانواده اولویت اول را دارد و وقتی از خشونت علیه زنان حرف می‌زنیم، باید توجه داشته باشیم که ترویج بی‌حجابی ترویج نگرشی بدون کرامت به زن است و منجر به خشونت علیه زنان می‌شود.
زنان,سیاست,انتخابات,انتخابات ریاست جمهوری,کمسته زنان جمنا,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : در ابتدای این نشست طاهره رحیمی؛ دبیرکل جامعه فاطمیون طی سخنانی اظهار داشت:  برخی از زنان خودسرپرست هستند، برخی هم بدسرپرست هستند که باید نگهداری از فرزندان را هم برعهده داشته باشند. برخی از دختران هم باید از پدر و مادرانشان سرپرستی کنند. این در حالی است که در کشور ما برای اشتغال این زنان پیش‌بینی‌های لازم نشده است. در حالی‌که اشتغال این زنان واجب‌تر از مردان است. مسأله دیگری که وجود دارد برده‌داری مدرن است. زنانی هستند که در فروشگاه‌ها از ساعت 9 صبح تا 10 شب کار می‌کنند اما چون زن هستند، حداقل حقوق هم به آنها داده نمی‌شود یا زنانی هستند که در هتل‌ها و شرکت‌ها ساعات کار بالا و درآمد بسیار پایین دارند و حداقل‌های زندگی آنها هم تأمین نمی‌شود اما از روی ناچاری این شغل‌ها را می‌پذیرند. 

او خاطرنشان کرد: مردانی که جانباز هستند، بهترین زنان ایثار کردند و با آنها ازدواج کردند اما زنان جانباز نتوانستند ازدواج کنند و امتیازی برای آنها در نظر گرفته نشده است. بعضاً حتی اگر با مردی با شرایط بسیار پایین‌تر از خودشان هم ازدواج کردند، امتیازاتی که برای همسران مردان جانباز وجود دارد، برای زنان جانباز نیست. اگر زن شاغلی بخواهد فرزندش را بیمه کند، پول بیمه‌ای که می‌گیرند بسیار بیشتر از پول بیمه‌ای است که از مردان کسر می‌شود. حتی در رده مدیریتی امکاناتی که برای مردان مدیر وجود دارد، برای زنان مدیر وجود ندارد. مردان کارمند در مقابل زنان کارمند حقوق و تسهیلات بیشتری دریافت می‌کنند؛ در حالی‌که زنان مسئولیت‌پذیرتر هستند. به جای این امتیازات باید تقلیل ساعت کار به زنان داده شود؛ چون زنان در منزل هم وظایفی برعهده دارند. 

بیمه زنان خانه‌دار و بیمه تکمیلی زنان باید توسط دولت بعد پیگیری شود
رحیمی گفت: در شرع ما آمده هزینه‌های بیماری‌های صعب‌العلاج که بالاست، به‌عهده مرد نیست. پس چه کسی باید خرج این زن را بدهد؟ برخی از مردان برای مرگ زنان بیمارشان لحظه‌شماری کرده و آنها را رها می‌کنند. چه کسی باید این زنان را تأمین کند؟ بیمه زنان خانه‌دار و بیمه تکمیلی برای زنان بیمار بسیار اهمیت دارد و باید توسط دولت بعد پیگیری شود. همچنین دولت باید نظارت کافی و درستی بر شرایط زنان کارگر داشته باشد و برای آنها تمهیداتی دیده شود. اگر به جای حق تأهل و مسکن و اولاد که به مرد می‌دهند، تقلیل ساعت کار زنان را داشته باشیم، می‌توانیم شاخص اشتغال زنان را تا دو برابر افزایش دهیم. 

گاهی مسایلی که راهبرد عملیاتی ندارد، تبدیل به مطالبه اجتماعی می‌شود
در ادامه این نشست معصومه آباد به بیان سخنانی پرداخت. او با اشاره به این‌که در سال‌های پس از انقلاب موضوع زن پاشنه آشیل نظام بود، عنوان داشت: در برخی از مقاطع این موضوع بعد سیاسی هم پیدا کرده است. بخشی از این اتفاق متوجه خود ماست که عموماً مسایلی که راهبرد عملیاتی ندارد به‌عنوان چالش مطرح می‌شود و از آن عبور می‌کنیم و تبدیل به یک مطالبه اجتماعی می‌شود. یعنی خودمان برای جامعه زنان مطالبه‌ای ایجاد می‌کنیم و بعد می‌گوییم چگونه آن را حل کنیم. تعریف زن و وظایف اجتماعی و خانوادگی او در دین و کلام امام و مقام معظم رهبری و بزرگان همه در حد ایده‌آل و متعالی است اما وقتی به مرحله اجرا می‌رسد، با چالش‌های عدیده‌ای مواجه هستیم و بیشتر زن جنبه ویترینی دارد و از ظرفیت‌های او استفاده نمی‌شود. برخی از قوانینی هم که مصوب می‌شوند، باعث فروپاشی انضباط خانوادگی می‌شوند. 

برنامه‌هایی که تدوین می‌شود، عملیاتی باشد نه شعاری
او تصریح کرد: اگر می‌خواهیم برنامه‌ای تدوین کنیم، باید عملیاتی باشد نه شعاری. مثلاً اگر اشتغال زنان را مطرح می‌کنیم باید نظام پرداخت حقوق دقیقاً مشخص باشد چون ارزشمندی کار را براساس نوع پرداخت حقوق تعیین می‌کنیم. قوانینی که داریم موجب تبعیض می‌شود و این نابرابری‌ها ایجاد فساد می‌کند. نکته دیگر این است که در حال حاضر با بحران طلاق مواجه هستیم و به همین دلیل تعداد زنان سرپرست خانوار افزایش یافته است. 

فعالیت‌های شهرداری برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
آباد با اشاره به توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرداری اظهار داشت: در شهرداری تهران این پروسه آغاز شد و شامل 12 هزار زن می‌شد که این زنان بیمه دریافت می‌کنند. البته، این زنان بعد از توانمندسازی از پروسه خارج می‌شوند و افراد دیگری جایگزین آنها می‌شوند.این مدل بسیار خوب است. اگر این کار اتفاق نیفتاده بود، این 12 هزار نفر چه می‌کردند؟ در بحث توانمندسازی زنان حتماً باید به حفظ شأن آنها توجه شود و برای تحقق این موضوع باید کار انجام دهند و مزد دریافت کنند. 

نهادهای حمایتی، باید توانمندسازی را مدنظر قرار دهند
او افزود: برخی از زنان هم هستند که تحت پوشش هیچ‌یک از نهادهای حمایتی نیستند. اشکال نهادهای حمایتی این است که ماهانه مبلغی را به‌عنوان مستمری به این افراد می‌دهند اما باید توانمندسازی را مدنظر داشته باشند. برخی از اقدامات هم تبلیغی است مانند این‌که شب عید امسال حقوق 3 ماه را به صورت یک‌جا برای آنها واریز کردند که این اقدامات مقطعی و برای زنان انتخابات است. زنانی هستند که راهی جز پرداخت مستمری به آنها وجود ندارد اما پرداخت مستمری نباید به گونه‌ای باشد که منزلت آنها خدشه‌دار شود. 

آباد خاطرنشان کرد: مسأله دیگری که باید به آن توجه کرد این است که رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی باید متوجه یک سازمان باشد تا بتوانیم در این زمینه به نتیجه مطلوبی برسیم. نکته دیگر این است که برخی از دانشگاه‌ها در حوزه مطالعات زنان کارهای علمی انجام داده‌‌اند که لازم است از این داده‌های علمی و کارشناسی در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری استفاده شود. 

پیشنهاد تأسیس مرکز رصدنمای ملی در حوزه زنان
در ادامه، خانم امامی از اعضای کمیته بانوان جمنا طی سخنانی گفت: پیشنهاد من تأسیس مرکز رصدنمای ملی در حوزه زنان است. علی‌رغم نهادهای فراوانی که کار تهیه آمار و اطلاعات را برعهده دارند، یک نهاد منسجم در این زمینه نداریم. اما این مرکز با فعالیت‌ در حوزه‌های مختلف و جمع‌آوری اطلاعات و آمار می‌تواند کمک مناسبی به پژوهش و برنامه‌ریزی کند. 

خانم احمدی؛ کارشناس فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه تهران و از اعضای کمیته بانوان جمنا نیز طی سخنانی بیان داشت: باید به مشاغل غیردولتی توجه داشت مثلاً آرایشگاه‌ها تأثیرات بسیار بدی روی زنان دارند. ورود به بحث اعتیاد نیز بسیار اهمیت دارد. تا چند سال گذشته ورود زنان به موضوع اعتیاد به ندرت بود اما الان آمار زنان مبتلا به اعتیاد در حال نزدیک شدن به مردان مبتلاست. 

آسیب‌های خانواده با تصویب قوانینی در حوزه اشتغال زنان
او با اشاره به اهمیت آموزش و پرورش گفت: دختران دبستانی مادران آینده هستند اما در بسیاری از مدارس به دلیل کمبود نیروی انسانی از کادر اداری برای تدریس استفاده می‌کنند. در برخی از مدارس نیز موسیقی می‌گذارند و دختران را تشویق به رقص می‌کنند و به آنها جایزه می‌دهند. در خصوص اشتغال زنان نیز با قوانینی که تصویب شده آسیب‌های زیادی در خانواده متوجه زنان شده است. تکریم نقش مادری و همسری یکی از راهکارها در ادارات دولتی است که به برجسته کردن نقش زنان در خانه کمک می‌کند. 

مشکلات و مطالبات زنان در تمام این سال‌ها روی زمین مانده است
به گزارش مهرخانه، توران ولی‌مراد، فعال زن و مسؤول سایت ایران زنان از دیگر زنانی بود که در این نشست به ارایه دیدگاه‌های خود پرداخت. او با اشاره به حرکت امور زنان در کشور گفت: مطالبه اصلی ما پاسخگویی به مطالبات است. من سال 84 یک بسته در همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... برای کل کشور نوشتم اما به جایی نرسید. برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری زیاد است اما مشکلات و مطالبات زنان در تمام این سال‌ها روی زمین مانده و از شکلی به شکل دیگر تغییر کرده اما رفع نشده است. در دهه 60 زنان همراه مردان بودند و مهریه‌های بسیار پایین و زندگی ساده‌ای داشتند اما کارهای آنها دیده نشد و حقوقشان داده نشد اما در دهه 70 و 80 مهریه‌ها بالا رفت و تجمل‌گرایی در زندگی افزایش یافت. تا قبل از آن مردان به خشونت فیزیکی شناخته می‌شدند اما در این دوره خشونت روانی، عاطفی و جنسی نیز از سوی زنان اضافه شد. 

امور زنان و خانواده در سه دهه اخیر در چنبره سیاست‌زدگی گرفتار شده است/ رانت سیاسی برخی مسؤولان زن
او با اشاره به این‌که امور زنان و خانواده در سه دهه اخیر در چنبره سیاست‌زدگی گرفتار شده است عنوان داشت: چارچوب حرکت از بالا به پایین تعریف شده و درصد زیادی از زنان به دلیل ارتباطات خود بالا می‌آیند و سابقه چندانی هم ندارند. البته، اشکالی هم ندارد که مثلاً خانم‌ رییس‌جمهور یا بستگان مسؤولان در صحنه باشند و پست بگیرند اما مسأله این است که باز هم اتفاقی برای زنان نمی‌افتد و به مطالبات آنها پاسخ داده نمی‌شود. برخی از زنان هم رانت‌های سیاسی دارند مثلاً خانم مولاوردی گفتند رانت نگرفته‌اند اما رانت که فقط اقتصادی نیست، ایشان از رانت سیاسی استفاده کرده است. 

اهمیت توجه به افزایش امنیت و آرامش در خانواده
ولی‌مراد خاطرنشان کرد: سال 84 به اهمیت خانواده در کنار واژه زن اشاره کردیم و واژه خانواده به مرکز امور زنان اضافه شد و اهمیت پیدا کرد. دو جریان فکری در حوزه امور زنان در کشور وجود دارد. جریان طرف مقابل حاضر است خانواده قربانی شود اما زنان مشارکت سیاسی و اقتصادی داشته باشند. آن جریان با سکولارها و جنبش زنانی‌ها پیوند قطعی دارد و مطالباتی مانند حضور زنان در ورزشگاه‌ها که مطرح می‌کند مطالبات فرعی است. در حالی‌که وقتی مطالبات روی زمین می‌ماند، این مطالبات افزایش پیدا می‌کند. ما باید ابتدا راجع به افزایش امنیت و آرامش در خانواده کار کنیم نه این‌که تعداد خانه‌های امن را اضافه کنیم. 

مولاوردی به جای پاسخ به مطالبات زنان، خود مطالبه‌گر مطالبات زنان شده است
او افزود: امور زنان و خانواده باید از چنبره سیاست‌زدگی بیرون بیاید و تحت نظر دانشگاهیان و حوزویان دستگاه نظارت را تقویت کنیم. خانم مولاوردی به جای پاسخ به مطالبات زنان، خود مطالبه‌گر مطالبات زنان شده است. معاونت امور زنان باید لایحه به مجلس ببرد چون ما نیاز به اصلاح قوانین و رفع خلأهای قانونی داریم. برای ما خانواده اولویت اول را دارد و وقتی از خشونت علیه زنان حرف می‌زنیم، باید توجه داشته باشیم که ترویج بی‌حجابی ترویج نگرشی بدون کرامت به زن است و منجر به خشونت علیه زنان می‌شود. 

ساختار حوزه زنان نیاز به اصلاح دارد
ولی‌مراد با اشاره به این‌که علاوه بر نگاه ابزاری و سوءاستفاده سیاسی از زنان، مشکل اصلی به ساختار برمی‌گردد، تصریح کرد: ساختار باید بازسازی شود. رییس‌جمهور، معاون دارد و این خانم وقتی در معاونت قرار می‌گیرد، خانم‌های هم‌باند خود را به دستگاه می‌آورد و کارهای بی‌عقبه‌ای انجام می‌گیرد. این ساختار باید اصلاح شود و همه وزارت‌خانه‌ها باید در راستای حل مشکلات زنان فعال شوند. اگر در دولت باشیم امکانات را به دست می‌آوریم و می‌توانیم در این زمینه اقداماتی را به انجام برسانیم اما اگر هم در دولت نباشیم باید نظارت کنیم. نیروهای مختلف باید در کل کشور سازماندهی شوند تا در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند. 

او اظهار داشت: ما در حوزه بین‌الملل حتماً باید برنامه داشته باشیم. انقلاب ایران به‌عنوان پرچمدار زنان منطقه، جهان اسلام و سایر زنان دنیا باید نقش خود را به درستی ایفا کند. 

به گزارش مهرخانه، در ادامه این نشست، خانم ساکت، مسؤول ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام در بخش خواهران گفت: حجاب از زیرشاخه‌های عفاف است و باید ببینیم برنامه رییس‌جمهور آینده برای عفاف چیست. عفاف مورد هجمه دشمن است اما هر دولتی آمد درباره حجاب حرف‌هایی زد. یک دولت گشت ارشاد را راه‌اندازی کرد و دولت دیگر آن را تعطیل کرد که همه این رویکردها به بحث حجاب و عفاف آسیب زد. 

شورای عالی خانواده مورد بی‌مهری قرار گرفته است
خانم مصلحی از دیگر زنانی بود که دیدگاه‌های خود را در این نشست مطرح کرد. او با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در رابطه با نگاه به درون تأکیداتی داشته‌اند، عنوان داشت: در حوزه زنان نگاه ما هنوز درونی نشده و همین نگاه آسیب‌های زیادی به خانواده زده است. شورای عالی خانواده مورد بی‌مهری قرار گرفته؛ در حالی‌که در این 4 سال لازم بود خانم مولاوردی به این مسأله توجه جدی داشته باشد. اگر این شورا تشکیل می‌شد، چه بسا آسیب‌های خانواده کاهش پیدا می‌کرد. 

مطالبات حوزه زنان باید اولویت‌بندی شود
او افزود: در این دولت نگاه بیرون در حوزه زنان به‌صورت جدی پیگیری شد. امضای تفاهم‌نامه با دولت سوئد برای تقویت خانواده، نشانه فقر فکری و اهانت به جامعه زنان و فرهنگ ناب اسلامی است. برخی از مطالباتی که در این دوره به عنوان مطالبات زنان مطرح شد، جدی نبود و این‌که این مطالبات به‌عنوان مطالبات زنان در دستور کار قرار گیرد، جای تأسف دارد. مطالبات حوزه زنان باید اولویت‌بندی شود. ما می‌خواهیم شورای عالی خانواده در دولت آینده به‌صورت جدی پیگیری شود. 

مصلحی خاطرنشان کرد: باید بحث جایگاه زنان به‌عنوان جایگاه مصوب سازمان مدیریت به‌عنوان منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد. متأسفانه دیدگاه اشرافی حاکم شده و خاصیت دید اشرافی این است که زن را جنس دوم می‌بیند. امیدواریم جایگاه زنان در ادارات ترفیع پیدا کند و نگاه به درون و مقاومت فرهنگی به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. مقام معظم رهبری فرمودند باید از دولت‌های غربی مطالبه کنیم که چرا حقوق زنان را رعایت نکردند اما شاهدیم که در دولت فعلی از دولت‌های غربی در زمینه زنان کمک گرفتند. 

به گزارش مهرخانه، خانم سلیحی از دیگر زنانی بود که در این نشست به ارایه دیدگاه‌های خود پرداخت. او با اشاره به این‌که در همه جای دنیا جایگاه زنان حالت تشریفاتی دارد، بیان داشت: ما می‌توانیم بخشی از مسایل زنان را به‌صورت جنسیتی تفکیک کنیم. ساختار امور زنان دستگاه‌ها بیشتر معطوف به زنان کارمند است؛ در صورتی‌که تعداد زنان کارمند نسبت به سایر زنان بسیار کم است. باید مرکزیتی ایجاد کنیم که نگاه کلان داشته باشد. 

او عنوان داشت: نظام جمهوری اسلامی ایران اقدامات ارزشمندی برای زنان انجام داده است اما باید به دولتمردان کمک کنیم تا بخشی از مسایل زنان را در یک سیستم ساختاری ببریم. این‌که مقام معظم رهبری گفتند در حوزه زنان یک ساختار فرابخشی داشته باشیم، حرف بسیار درستی بود که هنوز جامعه عمل نپوشیده است. مرکز امور زنان تبدیل معاونت شد اما با کمبود بودجه و امکانات محدود، نتوانسته پاسخگو باشد. باید به دولتمردان راه‌حل‌ها و برنامه‌های کاربردی و عملیاتی ارایه بدهیم که ضمانت اجرا داشته باشد. 

در ادامه، خانم پاپیان؛ کارشناس رسانه اظهار داشت: متأسفانه دیدگاه اصول‌گرایان به زنان جامع نبوده و در حالی‌که اصلاح‌طلبان ظرفیت‌سازی‌های مهمی در بخش زنان داشتند اما در بین اصول‌گرایان این اتفاق نیفتاده است. زنان باید در حوزه‌های قانون‌گذاری و مدیریتی تجربیاتی کسب کنند اما این مسأله رخ نداده است. ستادهای زنان کاندیداهایی که معرفی کردیم باید اقداماتی انجام دهند. افرادی هم که معرفی می‌شوند نسبت سببی یا نسبی با مسؤولان دارند. حتماً باید ظرفیت‌های بالقوه را شناسایی کنیم و افراد معتقد، توانا و متخصص را مشارکت دهیم. 

او افزود: در سطح تخصصی، زنان نسبت به مردان، تحصیل‌کرده‌تر و متخصص‌تر شده‌اند. این افراد ظرفیت‌های کشور هستند که باید آنها را به‌کار بگیریم. پیشنهاد من این است که این افراد باید در سطوح اجرایی کمک کنند اما روش‌های جدیدی برای کمک گرفتن از آنها وجود دارد و می‌توانیم تسهیلاتی مانند دورکاری یا ساعات کاری شناور را در نظر بگیریم تا هم زنان مشارکت اجتماعی داشته باشند، هم بتوانند وظایف خانوادگی خود را انجام دهند. خانم مدیری که اختلاس کرده باشد یا روابط غیراخلاقی داشته باشد، بسیار کم پیدا می‌شود؛ در حالی‌که این مشکلات در میان مردان مدیر زیاد است. با این شرایط چه اشکالی دارد از توانایی‌های زنان استفاده کنیم؟ باید شرایط لازم برای کار مدیران زن فراهم شود اما مدیران مرد جلسات خود را شب‌ها تشکیل می‌دهند و در نظر نمی‌گیرند که یک خانم مدیر زندگی خانوادگی دارد و باید به همسر و فرزندانش رسیدگی کند. 

ضرورت فراهم‌سازی تسهیلات برای زنان آسیب‌پذیر
پاپیان با اشاره به ضرورت فراهم‌سازی تسهیلات برای زنان آسیب‌پذیر گفت: زنانی که همسرشان زندانی است یا همسران معتاد دارند در شرایط عسر و حرج به سر می‌برند و کسی به آنها رسیدگی نمی‌کند؛ در حالی‌که ممکن است به دلیل فقر مالی دچار آسیب‌های بیشتری شوند. در دولت آینده کمک به این افراد باید در قانون پیش‌بینی شود.

او در خصوص حجاب و عفاف بیان داشت: از عفاف به حجاب می‌رسیم؛ در حالی‌که از ابتدای انقلاب تمام هم و غم خود را روی چادر قرار دادیم و تنها چادر را حجاب می‌دانیم؛ در صورتی‌که باید به سمت تعادل برویم چون زنانی هم هستند که با پوشش مانتو همه شعائر اسلامی را رعایت می‌کنند. در کشور ما باید درباره حجاب و عفاف کار فرهنگی و قانونی شود. 

هم اصلا‌ح‌طلبان هم اصولگرایان از زنان استفاده ابزاری می‌کنند
پاپیان خاطرنشان کرد: هم اصلا‌ح‌طلبان هم اصولگرایان از زنان استفاده ابزاری می‌کنند و زمانی که به مشارکت زنان در انتخابات و راهپیمایی نیاز دارند، زنان را دعوت به حضور می‌کنند و آنها نیز حاضر می‌شوند اما در عرصه سیاست‌گذاری و اجرایی به زنان اجازه حضور نمی‌دهند. نکته دیگر این است که ما نیاز داریم که یکی از دروس دوره دبیرستان به آموزش حقوق خانواده به دخترها و پسرها اختصاص پیدا کند. مسأله دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، نظارت بر بخش خصوصی است. در بخش دولتی کمابیش نظارت‌هایی وجود دارد اما در بخش خصوصی هیچ نظارتی نیست؛ به‌طوری که بسیاری از اوقات در بخش خصوصی از زنان می‌خواهند روابط خاص داشته باشند و اقشار زیادی که فقیر هستند در دام این شرکت‌ها می‌افتند. 

او عنوان داشت: در خصوص ارث نیز باید لایحه‌ای در قوانین پیش‌بینی شود. در شرایط فعلی که زنان در بسیاری از هزینه‌های خانه مشارکت دارند، باید از طریق حوزه بررسی شود که امکان دارد تغییری در این زمینه صورت گیرد یا خیر. چون زنانی هستند که همه حقوق خود را به خانه می‌آورند و ملک و... با پول آنها خریداری می‌شود اما سند آن به نام مرد است و زن به دلیل محبتی که به مرد داشته، حرفی از تقسیم اموال نزده است اما وقتی مرد فوت می‌شود، تنها یک هشتم از ارث مرد به او می‌رسد؛ در حالی‌که زن در اموال مرد سهیم است. باید در این زمینه چاره‌ای اندیشیده شود. 

رییس‌جمهور باید صدای زنان را بشنود
به گزارش مهرخانه، در ادامه این نشست خانم یزدی اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که رییس‌جمهور آینده باید به آن بپردازد، مسأله زنان مطلقه و فرزندان آنهاست که از نظر اقتصادی مشکلات جدی دارند. هویت یافتن زن و خانواده در سطح ملی نیز از دیگر مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از دستاوردهای انقلاب این است که زنان در سطوح مختلف ارتقا پیدا کرده‌اند اما هویت یافتن آنها در جایگاه‌های متفاوت باید عملی شود. همچنین رییس‌جمهور باید صدای زنان را بشنود و بلندگوی اعلام خواسته‌های زنان باشد. 

ضرورت توجه به امنیت روانی در خانواده‌ها
او با اشاره به این‌که آسیب جدی جامعه ما مسأله عفاف است خاطرنشان کرد: دوری گزیدن از قیودات اخلاقی و بی‌حیایی در میان بخشی از زنان جامعه ما وجود دارد و باید روی عفاف بیشتر کار کرد. مسأله دیگر این است که خانواده‌ها گرفتار نگرانی‌های زیادی هستند و رییس‌جمهور باید تلاش کند امنیت روانی را در خانواده‌ها به وجود بیاورد. نکته دیگر این است که زنان باید باور داشته باشند که باید از خود شروع کنند و این خود زنان هستند که می‌توانند آسیب‌های حوزه زنان را برطرف کنند. با توجه به توانمندی‌های زنان و نگاه اسلام به نقش زن در خانواده و تربیت فرزند، اشتغال و دورکاری زنان نیز باید مدنظر باشد. 

خانم خانزادی نیز اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های مهم زنان شاغل، مرخصی زایمان است و این مسأله باید در دولت آینده حتماً پیگیری شود. 

به گزارش مهرخانه، خانم میرباقری یکی دیگر از زنان حاضر در نشست بود. او طی سخنانی گفت: زنانی که در سن بالا از همسران خود جدا می‌شوند، اصلاً دیده نمی‌شوند؛ در حالی‌که این قشر بیشتر باعث خیانت مردان می‌شوند. این زنان که عموماً هم در سنین کم شرایط تحصیل نداشتند، با داشتن چند فرزند از همسر خود جدا می‌شوند و باید به آنها پرداخت و آنها را در اشتغال خانگی به کار گرفت. نکته دیگر این است که در شهرستان‌های کوچک از فقر مالی و فرهنگی زنان در انتخابات شوراها استفاده می‌شود اما باید نگاه فرامنطقه‌ای داشت و تنها در زمان انتخابات در مورد مسایل زنان صحبت نکرد. 

در ادامه، لاله افتخاری؛ نماینده مجلس نهم طی سخنانی گفت: رصد نیازمندی‌های زنان در دو قالب صورت می‌گیرد. رهبر معظم انقلاب فرمودند در غرب به زنان ظلم شده چون خود را به صورت تنها و خارج از خانواده دیدند. ما وقتی در سازمان ملل و مجامع بین‌المللی دیدگاه‌های خود را مطرح کردیم، بسیار استقبال کردند و این مسأله نشان می‌دهد باید به داشته‌های خودمان توجه داشته باشیم. همه فعالیت‌های دولت‌ها باید براساس اسلام باشد؛ این در حالی است که سند 2030 را سال 94 امضا کردیم که این سند برجام واقعی است و هویت و کرامت را از زنان می‌گیرد. ما باید بررسی کنیم و بگوییم شما چرا این تعهد را دادید؟ 

این دولت شعارهای زیادی داده اما لایحه کارگشایی ارایه نداده است
او افزود: مسأله دیگر عقیم‌سازی زنان کارتن‌خواب است که مطرح کردن این بحث ظلم و اهانت به این زنان بود. جلساتی نیز در مورد توانمندسازی در امارات برگزار شد که باید ببینیم چرا این اتفاق افتاده است. نکته دیگر عدم اجرای مواد 227 و 230 برنامه پنجم توسعه است. لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت هم ارایه نشده است. این دولت شعارهای زیادی داده اما لایحه کارگشایی ارایه نداده است. 

افتخاری بیان داشت: ما بیمه زنان خانه‌دار را ارایه کردیم تا خانه‌داری شغل باشد اما شورای نگهبان به دلیل بار مالی آن را رد کرد. به دولت گفتیم اگر شما به شورای نگهبان بگویید آن را رد نمی‌کند اما این کار انجام نشد. دورکاری هم کمک زیادی به حل مشکلات زنان شاغل می‌کند اما این کار هم انجام نشده است. در سال 94 یا 95 گفتند میزان شغلی که برای زنان ایجاد شده، دو برابر مردان است اما باید در نظر داشته باشیم که دختری که درآمد داشته باشد، با یک بیکار ازدواج نمی‌کند. الان این مشکل وجود دارد که ازدواج صورت نمی‌گیرد. قانون تسهیل ازدواج جوانان نیز انجام نشده است. 

او با اشاره به برخی از اقدامات اهانت‌آمیز عنوان داشت: چند بار در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به خانمی رأی دادند اما رییس دولت بدون مجوز قانونی این رأی را وتو کرد و بعد هم حکم با تأخیر ابلاغ شد که این اقدام اهانت‌آمیز است. 

 

هیچ دولتی به زنان نگاه خاصی نداشته و کار خاصی برای زنان انجام نداده است

به گزارش مهرخانه، در پایان این نشست خانم نوبخت اظهار داشت: نگاه منتقدانه به معنای ندیدن نقاط قوت نیست. الان وضعیت زنان ایران قابل مقایسه با بسیاری از نقاط دنیا نیست و ما امتیازات بسیار خوبی داریم. ما منتقدانه صحبت کردیم چون فصل تشکیل دولتی جدید است و با عبرت از گذشته باید برای آینده تصمیم بگیریم. نقد دولت‌های قبل تنها مربوط به مسأله زنان نمی‌شود و تمام موارد را در برمی‌گیرد که به حوزه زنان هم آسیب می‌زند. مثلاً دولتی که قانون‌مند نیست و مصوبات را اجرایی نمی‌کند، در حوزه زنان هم دچار مشکل می‌شود. دولت آینده نباید این ضعف‌ها را داشته باشد. 

او افزود: هیچ دولتی به زنان نگاه خاصی نداشته و کار خاصی برای زنان انجام نداده است. برخی از زنان استفاده ابزاری و تبلیغاتی در انتخابات کرده‌اند و مسأله زنان برای آنها در اولویت نبوده است. معاونت زنان هم اصلاً اجرا نشده و تنها نام آن را معاونت گذاشته‌اند. ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به این مسأله رسیدیم که اگر بخواهیم اقدامات اجرایی شود، نیاز به یک رکن قوی داریم. معاونت به صورت اسمی تشکیل شد نه ساختاری و تشکیلاتی، پس چه چیزی را نقد می‌کنیم؟ ستاد ملی زن و خانواده هم تشکیل نشده و تصمیماتی که گرفته‌اند اجرایی نشده است. 

دولت‌ها باید از سیاست‌زدگی نجات یابند
نوبخت خاطرنشان کرد: دولت‌ها باید از سیاست‌زدگی نجات یابند و تنها براساس سلایق خود عمل نکنند. ما دولتی می‌خواهیم که سیاست‌زده و سلیقه‌محور نباشد و براساس روابط عمل نکند. تصمیمات خوبی در خصوص زنان و خانواده گرفته شده که این تصمیمات اجرایی نشده‌اند. دولت فقط مسؤولیت کارمندان دولت را برعهده ندارد و مسؤول همه زنان است. ساختاری که در وزارت‌خانه‌ها پیش‌بینی کردیم اگر اجرایی می‌شد نتیجه می‌گرفتیم اما اقدامات مقطعی و سلیقه‌ای است. با اولویت مقام معظم رهبری برای اقتصاد باید به دنبال ارتباط بین اقتصاد، اشتغال، تولید و زنان و خانواده باشیم. 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار