21. فروردين 1396 - 20:15   |   کد مطلب: 16175
ادله ای برای اثبات وجوب شرکت در انتخابات؛
شرکت در انتخابات واجبی شرعی، عقلی و ملی است
اعتلای کلمه الله یکی از ثمرات شرکت در انتخابات است، بدین معنا که شرکت در انتخابات تایید حکومتی خواهد بود که قصد آن اجرای احکام الهی است.
شرکت در انتخابات,واجب شرعی,امنیت ملی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : در فقه اسلامی برای اثبات هر حکمی باید از کتاب خدا، قول معصوم و عقل دلیل داشت؛ برای اثبات واجب شرعی بودن شرکت در انتخابات هم می توان به ادله زیر استناد کرد.

* کتاب خدا؛ قرآن کریم
در آیه ۱۱ سوره رعد آمده است: «ان الله لا یغییر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم» خداوند وقتی سرنوشت قومی را تغییر می دهد که آن قوم و ملت در خود تغییر ایجاد کنند.

با استاند به این آیه وقتی افراد به سرنوشت خود و اینکه چه کسی اداره کشور را بر عهده می گیرد، بی تفاوت باشند نباید انتظار داشت با دعا کردن به تنهایی بتوان برای جوانان و مردم اشتغال، مسکن، رفاه اجتماعی، بهبود شرایط فرهنگی و … را به ارمغان آورد که مثل معروف «از تو حرکت، از خدا برکت» نیز بیانگر این مطلب است.

* قول معصوم 
پیامبر اکرم «صلوات الله علیه و آله» فرموده اند: «من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین لیس بمسلم» کسی که صبح کند و به امور مسلمین توجهی نداشته باشد مسلمان نیست.

با استناد به این روایت می توان نتیجه گرفت که انتخابات یکی از مهمترین امور مسلمین است، لذا طبق این حدیث نبوی کسی که اهمیت ندهد برای چهار سال اداره و برنامه ریزی امور مسلمین در دست چه کسانی قرار خواهد گرفت مسلمان نیست.

* عقل 
در انتخابات به همه افراد فرصتی داده می شود تا با شرکت و حضور خود در انتخابات نظر خود را در مورد عملکرد مسئولین قبلی، فعلی و بعدی را ابراز کرده و همچنین سلیقه خود در روش اداره حکومت را نیز بیان کنند؛ هر چند شخص مورد نظرشان رای نیاورد اما باید توجه کرد شخصی که در راس مسئولیت قرار می گیرد نیز باید بداند که برنامه های او چه مقدار مخالف دارد و در برنامه ریزی ها به آن توجه داشته باشد.

بنابراین عقل به شخص حکم می کند که از این فرصت یعنی انتخابات استفاده کرده و در تعیین سرنوشت خود نقش آفرینی کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، تعیین افرادی که باید اداره حکومت را بر عهده بگیرند دارای ثمرات دیگر می باشد نظیر:

– تایید نظام حاکم _حکومت دینی _ و آن چیزی که انقلاب و حکومت مردمی ایران به جهان ارائه داده و تمام دشمنی استکبار با کشور اسلامی ما در این مسئله است.

– اعتلای کلمه الله بدین معنا که شرکت در انتخابات تایید حکومتی خواهد بود که قصد آن اجرای احکام الهی است و این امر باعث اعتلای کلمه الله در جهان خواهد شد.

– همانگونه که امام خامنه ای نیز فرمودند مردم با نظام مشکل ندارند بلکه با مدیریت اشتباه مسئولین مشکل دارند و لذا مسئولینی که با رای زیاد اداره امور را در دست می گیرند در مجامع بین المللی پشتوانه محکمی برای اعاده و اثبات حق مردم خواهند داشت.

– وقتی مردم در صحنه حضور دارند، جهانیان خواهند دانست که نظام اسلامی ما از پشتوانه مردمی برخودار است و اگر تمام گزینه ها روی میز باشد جرأت استفاده از گزینه نظامی را پیدا نخواهند کرد و بنابراین شرکت در انتخابات تضمینی برای امنیت ملی ما است.

با این تفاسیر شرکت در انتخابات واجب شرعی، عقلی و ملی است و همه کسانی که به وطن خود علاقه مند هستند لازم است در پای صندوق های رای برای تعیین سرنوشت خود و جامعه خود حضور پیدا کنند و به کاندیدای اصلح خود رای دهند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار