6. فروردين 1396 - 20:07   |   کد مطلب: 15959
خودشناسي کار چندان سختي نيست،فقط بايد عوامل آن را بشناسيد.اگر بتوانيم عوامل خودشناسي را بشناسيم،مسير زندگي برايمان بازتر خواهد شد و در تحصيل،شادي و شغل به موفقيت هاي چشمگيري ميرسيم.
روانشناسی,خودشناسی,شناخت نقاط ضعف و قوت,شناخت ارزش ها,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

شش عامل اصلي و کليدي، براي خودشناسي 

 

خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از میزان : آشنايي با خُلق و خو و روحيات شخصي، اولين و شايد مهم‌ترين گام در مسير خودشناسي است. در اين مقاله شش عامل اصلي و کليدي، براي خودشناسي معرفي مي‌شود که سقراط آنها را براي خودشناسي معرفي کرده است. اما سؤال اينجاست: «چه زمان مي‌توان گفت که به خودشناسي رسيده‌ايم؟» با ما همراه باشيد تا پاسخ اين سؤال و سؤال‌هاي مشابه را پيدا کنيد و با عمل کردن و توجه به همين نکات ساده و شايد پيش‌پا افتاده، بتوانيد گام‌هاي مؤثر و مهمي در مسير خودشناسي برداريد.

۱. شادي بيشتر
وقتي بتوانيد همان‌طور که هستيد خودتان را نشان بدهيد، احساس شادي بيشتري مي‌کنيد. شناخت خود يعني گام برداشتن در مسير تحقق آرزوهايتان. هر چه بيشتر خود را بشناسيد تصوير روشن‌تري از آرزوهايتان به دست مي‌آوريد.

۲. چالش‌هاي دروني کمتر
وقتي واکنش‌هاي بيروني شما با احساسات، ارزش‌ها و باورهاي شما تطابق داشته باشند، با تضاد و چالش کمتري مواجه خواهيد شد.

۳. تصميم‌گيري بهتر
وقتي خودتان را بهتر بشناسيد، انتخاب‌هاي بهتري در زندگي خواهيد داشت، از انتخاب‌هاي کوچک و شايد بي‌اهميتي مثل خريد فلان مدل لباس تا تصميمات بزرگ زندگي مثل انتخاب شريک زندگي. وقتي خودتان را بشناسيد، چارچوب‌هايي براي زندگي خود مشخص مي‌کنيد که مي‌توانند در حل مشکلات مهم زندگي راه‌گشا باشند.

۴. خودکنترلي
وقتي خودتان را بشناسيد، مي‌توانيد رفتارهايي را که در شما انگيزه ايجاد مي‌کنند، شناسايي کنيد و بر عادت‌هاي بد خود غلبه و رفتارها و عادات خوب‌تان را تقويت کنيد. در واقع خودشناسي موجب مي‌شود تا ارزش‌ها و اهدافي که نيروي اراده‌ي شما را تقويت مي‌کنند، بهتر بشناسيد.

۵. مقاومت در برابر فشارهاي اجتماعي
هنگامي که شما ارزش‌ها و اولويت‌هاي خود را در زندگي مشخص کنيد، کمتر تحت تأثير فشارهاي اجتماعي قرار مي‌گيريد و کمتر مجبور به انجام کاري مي‌شويد که از پذيرش يا انجام آن اکراه داريد.

۶. تحمل و درک ديگران
آشنايي با نقاط ضعف و قوت خودتان موجب مي‌شود راحت‌تر با ديگران همدردي کنيد.

۷. شور و نشاط زندگي
شناخت عميق فرد از خود باعث مي‌شود فرد احساس شادي و سرزندگي بيشتري داشته باشد و لذت بيشتري از زندگي خود ببرد.
در ادامه مواردي معرفي مي‌شوند که براي رسيدن به خودشناسي به شما بسيار کمک مي‌کنند.
براي خودشناسي به چه چيزهايي بايد توجه کرد؟
شش کليدواژه‌ي شناخت ارزش‌ها، علايق، فطرت، ريتم زندگي، اهداف و مهارت‌‌ها به شما کمک مي‌کنند تا در کوتاه‌ترين زمان به خودشناسي برسيد:

۱. ارزش‌ها
ارزش‌هايي مانند کمک کردن به ديگران، خلاق بودن، سلامتي، امنيت مالي و موارد مشابه، راهنماي ما در تصميم‌گيري و ايجاد انگيزه براي حرکت در مسير اهداف‌مان هستند. تحقيقات نشان مي‌دهد که فقط فکر کردن و نوشتن ارزش‌ها باعث مي‌شود گام‌هاي بهتر و درست‌تري در زندگي خود برداريد. همان‌طور که پژوهش‌هاي روان‌شناسي نيز نشان مي‌دهند باور داشتن به يک‌سري اصول و ارزش‌ها به شما انرژي مضاعفي مي‌دهد تا علي‌رغم سختي‌ها و خستگي‌ها، با قدرت بيشتري به سوي اهداف خود در زندگي حرکت کنيد. پس اگر مي‌خواهيد در زندگي انگيزه داشته باشيد،‌ ارزش‌هايي را که براي‌تان مهم‌اند، شناسايي و اولويت‌بندي کنيد.

۲. علايق
علايق به احساسات، سرگرمي‌ها و چيزهاي گفته مي‌شود که در يک بازه‌ي زماني خاصي توجه شما را به خود جلب کنند. براي شناخت بهتر علايق خود، بهتر است اين سؤالات را از خودتان بپرسيد:
چه چيزي توجه من را به خود جلب مي‌کند؟
در مورد چه موضوعاتي کنجکاو هستم؟
چه چيزهايي باعث نگراني من مي‌شود؟
پاسخ اين سؤالات و تمرکز شما بر آنها، مسير زندگي شما را ترسيم مي‌کند. مسيري که موجب افزايش رضايتمندي شما از زندگي مي‌شود.
مردم بيشتر در حوزه‌اي فعاليت مي‌کنند که به آن علاقه‌ي ‌بيشتري دارند. برخي اتفاقات که گاهي ممکن است در ابتدا تلخ و ناراحت‌کننده باشند، در زندگي باعث مي‌شوند شناخت بيشتري از خودمان پيدا کنيم. براي مثال، پاي يکي از دوستانم در ۱۱ سالگي شکست. هرچند حادثه‌ي بدي بود اما همين اتفاق باعث شد او متوجه‌ي علاقه‌ي خود به پزشکي شود و تصميم گرفت پزشک بخش اورژانس شود.

۳. فطرت
با ويژگي‌ها و خصوصيات فردي خود آشنا شويد.
فردي درون‌گرا هستيد يا برون‌گرا؟
راهبر هستيد يا دنباله‌رو؟
تصميمات زندگي شما بيشتر احساسي است يا منطقي؟
جزئيات يک ايده بيشتر براي‌تان اهميت دارد يا دريافت ايده‌ي کلي آن کفايت مي‌کند؟
پاسخ اين سؤالات شما را به سمت شکوفايي بيشتر استعدادها و توانايي‌هايتان سوق مي‌دهد. در دهه‌ي ۶۰، خودانگيختگي بيشتر از برنامه‌ريزي داراي اهميت بود. من سعي کردم تا خودم را با اين اصل وفق بدهم، اما به نظر مي‌رسد که فقط وقتم را تلف کرده‌ام. وادار کردن خودم به انجام کاري که اصلا با روحيات من سازگاري نداشت باعث شد کار پر استرسي را قبول کنم که اصلا ارزشش را نداشت.

۴. ريتم زندگي
ريتم زندگي شما چگونه است؟ براي مثال شما از آن دسته افرادي هستيد که صبح زود از خواب بيدار مي‌شوند يا از آن گروه آدم‌هايي که معمولا شب‌ها دير به رختخواب مي‌روند؟ در چه ساعتي از روز انرژي بيشتري داريد؟ بهتر است براي خود يک برنامه‌ي زماني بگذاريد و مشخص کنيد در چه ساعتي از روز انرژي بيشتري داريد. مثلا من از بدو تولد آدم سحرخيزي بوده‌ام و هميشه از خوابيدن تا لنگ ظهر متنفر بودم.
يکي از خوشي‌هاي زندگي من در دوران نوجواني پيدا کردن دوستي بود که ريتم زندگي‌اش مشابه ريتم زندگي من باشد تا با هم درس بخوانيم و تفريح کنيم. هميشه به ياد داشته باشيد که اين شما هستيد که بايد تصميم بگيريد چگونه از زندگي خود لذت ببريد، پس انرژي و وقت خود را در مسيري هزينه کنيد که از آن لذت مي‌بريد.

۵. اهداف و مأموريت شما در زندگي
«کدام اتفاق زندگي شما از همه پرمعناتر بوده است؟» اين سؤالي است که من هميشه دوست دارم از دانشجويانم بپرسم. يکي از دانشجويانم که حدود ۴۰ سال داشت، در هنگام پاسخ به اين سؤال اشک در چشمانش جمع شد و گفت: «مراقبت از پدر پيرم در بستر بيماري حس خوبي به من مي‌داد، خوشحالم که هنگام مرگ پدرم در کنارش بودم و او در حالي فوت کرد که دستانش در دستم بود.» بودن در کنار پدر در روزهاي آخر عمرش باعث شد تا او احساس کند مي‌تواند پرستار خوبي باشد، احساسي که به او انگيزه داد و تصميم گرفت در کلاس‌هاي پرستاري ثبت نام کند، تصميمي که همه‌ي زندگي‌اش را تحت تأثير قرار داد.
اين سؤال را نيز از خودتان بپرسيد: «چه اتفاقي بيشترين تأثير را بر زندگي شما گذاشته است؟» اين سؤال باعث مي‌شود به بخش‌هايي از شخصيت و هويت دروني خودتان پي ببريد که تا به حال کمتر به آن توجه کرده‌ايد، يافتن پاسخ درست مي‌تواند رضايتمندي شما از زندگي را افزايش بدهد.

۶. نقاط قوت
نقاط قوت تنها محدود به توانايي‌ها، مهارت‌ها و استعدادهاي شما نمي‌شود، بلکه ويژگي‌هايي چون وفاداري، احترام به ديگران، شوق يادگيري، هوش هيجاني و عدالت نيز مي‌تواند از نقاط قوت شخصيت شما محسوب شود. شناخت نقاط قوت يکي از پايه‌هاي اصلي اعتماد به نفس است، اگر نتوانيد اين نقاط قوت شخصيت‌تان را درست بشناسيد، عزت نفس‌تان پايين مي‌آيد. به تعريف و تمجيد ديگران از خودتان و استعدادهايتان توجه بيشتري کنيد و ياد بگيريد چگونه به اين تعريف‌ها پاسخ مناسب بدهيد. براي مثال اگر يکي از دوستان‌تان از صداي خوب و رساي شما تعريف کند، شما چگونه از تعريف وي قدرداني مي‌کنيد؟ از طرف ديگر شناخت نقاط ضعف‌ نيز به شما کمک مي‌کند با خودتان صادق و روراست باشيد و تصميماتي براي از بين بردن يا کم‌رنگ کردن اين نقاط ضعف برداريد.

با خودتان صادق باشيد
حتي اگر شما با اين نشانه‌هاي مهم و حياتي آشنا باشيد، به سختي مي‌توانيد با خودتان صادق باشيد، زيرا باورها و اعتقادات شما و جامعه، مدام در حال تغيير است و ممکن است با چالش‌هايي روبه‌رو شويد.
اينکه سعي کنيم خودمان باشيم و خودمان را بهتر بشناسيم، حس بهتري به زندگي‌مان مي‌دهد. عمل کردن به مواردي که در اين مقاله معرفي شد، مسير زندگي شما را با تغييرات اساسي مواجه خواهد کرد، احساس آزادي و قدرت بيشتري مي‌کنيد و دقيق‌تر مي‌توانيد براي آينده برنامه‌ريزي کنيد.

انتهای پیام/ص

 خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی خودشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی روانشناسی شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها شناخت ارزش ها 

دیدگاه شما

آخرین اخبار