20. اسفند 1395 - 21:15   |   کد مطلب: 15739
بانوی پیشکسوت محیط زیست عنوان کرد:
نقش حیاتی زنان در حفاظت محیط زیست
«مه‌لقا ملاح» بانوی پیشکسوت محیط زیست، در مراسم زادروز یکصدسالگی خود، زنان را مهمترین عامل حفاظت از محیط زیست دانست.
زنان,محیط زیست,بانوی محیط زیست ایران,مه لقا ملاح,روز جهانی زن,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

نقش حیاتی زنان در حفاظت محیط زیست

 

نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : مه‌لقا ملاح که به مناسبت روز جهانی زن و هفته درختکاری، در جمع تعدادی از فعالان  گردشگری و محیط زیست سخن می گفت بر ضرورت آموزش برای پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی تاکید کرد. وی زنان را مهمترین عامل برای آموزش های کلامی و رفتاری در شکل گیری نوع ارتباط سالم و سازنده با محیط زیست و طبیعت نامید.

مه لقا ملاح در این فضای دوستانه ضمن برشمردن خصلت های زنانه در حفاظت محیط زیست، از زنان به عنوان شمشیر دولبه ای یاد کرد که اگر درست رفتار کنند موجب حفظ طبیعت و اگر اشتباه رفتار کنند، سبب نابودی آن خواهند شد.

وی با بیان خاطراتی از کودکی خود و آموزش هایی که از مادر و دایه خودآموخته است بر اهمیت نوع گفتار و بکار بردن کلمات و نیروی جادویی کلمات در تربیت کودکان یاد کرد و گفت که نوع ارتباط با کودک و بکاربردن کلمه توسط مادر می تواند سرنوشت یک انسان و نوع ارتباط او را با محیط زیست رقم بزند.

مه لقا ملاح همچنین گفت: زباله در خانه توسط خانم خانه تولید می شود نه آقایان. مسئولیت یک مرد انتقال زباله تولید شده توسط خانم خانه به بیرون خانه است و مدیریت اصلی زباله، تفکیک آن و نوع برخورد با آن نشان می دهد که این زنان هستند که می توانند در کنترل آلودگی های زیست محیطی نقش داشته باشند.

وی عامل دیگری را در این زمینه پررنگ دانست و آن هم، نوع نگاه زن به خودش و نقش آن در حفظ طبیعت است.

ملاح خاطرنشان کرد: زنان با دامن زدن به پدیده ای به نام خرید و اشتیاق بی رویه به خرید چیزهایی که اصلا ضروری نیست سبب می شوند که منابع زیست محیطی تحلیل رود و به آلودگی محیط زیست محیطی دامن زده شود.

این بانوی شیرین سخن و بذله گو که با وجود کهولت سن، بسیار دقیق و شمرده و دلنشین سخن می گفت در بخشی از صحبت های خود خطاب به بانوان حاضر در این دیدار گفت: شما از ابتدا با پدیده ای به نام زاد و ولد، نقش اصلی آلودگی های زیست محیطی را بر عهده گرفتید.

وی تاکید کرد: خدا انسان را از خاک آفرید و وقتی تصمیم به خلقت انسان گرفت، زمین به گریه افتاد. خداوند پرسید چرا گریه می کنی؟ زمین پاسخ داد که می دانم که این موجودی که از من خلق می شود چه بلایی بر سر من خواهد آورد.

مه لقا ملاح، خطاب به مهمانانش و پس از آنکه با تک تک آنها به صحبت پرداخت و خواست که خودشان را معرفی کنند به آنان گفت: برای خودتان هدف داشته باشید، هدف همان چیزی است که در وجود انسان به صورت مقدس نهادینه شده و انسان را به جلو می برد.

بانوی پیش‌کسوت محیط زیست تاکید کرد: وقتی من می گویم که محیط زیست برای من هدف است، یعنی تمامی آنچه که به زندگی و حیات و طبیعت مربوط است برای من با ارزش است.

وی افزود: در پی هر گامی، گامی دیگر به جلو بردارید. هرگز عقب نشینی نکنید اما اگر عقب افتادید از آن درس بگیرید. در هرقدمی با اطلاعات و دانش جلو بروید و برای انجام هر کاری به ظرفیت های موجود آن فکر کنید.

ملاح اشاره کرد: بزرگترین مشکل آدمی عدم توجه به طرفیت های لازم انسانی در توسعه منابع است.

این دیدار که به صورت صمیمانه و در آستانه یکصدسالگی این بانوی پیش‌کسوت محیط زیست انجام می‌شد به همت «گروه گردشگری یاد و یادمان» و با همکاری جمعی از متخصصان محیط زیست و گردشگری برگزار شد و در نهایت با برش کیک صدسالگی ایشان، اهدا کتاب و نهال به مهمانان و معرفی چند کتاب مربوط به خانواده، مادر و مادر بزرگ خانم دکتر مه لقا ملاح که از زنان اجتماعی و موفق عصر خود بودند به پایان رسید.

مه لقا ملاح که «بانوی محیط زیست ایران» نام گرفته در سال ۱۲۹۶ خورشیدی در مسیر کاروان زیارتی مشهد در کاروانسرایی در میان راه متولد شد. مادرش خدیجه افضل وزیری و مادربزرگش بی بی خانم استرآبادی است. خواهرش مهرانگیز ملاح، نویسنده و نقاش شهیر ایرانی و دایی اش، کلنل علی نقی خان وزیری، موسیقی دان پرآوازه موسیقی سنتی ایران است. پدرش، آقابزرگ ملاح، شغل دولتی داشت و برای خدمات دولتی در شهرهای دامغان و سمنان و گرگان و کرمانشاه و تهران و مشهد مامور بود.

مه لقا ملاح، تحصیلات خود را در دانشگاه تهران تا مقطع فوق لیسانس فلسفه و جامعه شناسی ادامه داد و سپس برای تحصیل در همین رشته به فرانسه رفت و دکترای جامعه شناسی گرفت. وی همزمان با تحصیل در فرانسه، دوره کتابداری کتابخانه ملی فرانسه را گذراند و پس از بازگشت به ایران، در کتابخانه دانشگاه تهران و کتابخانه موسسه تحقیقات روانشناسی مشغول کار شد.

کار در کتابخانه، زمینه آشنایی بیشتر او را با مباحث محیط زیست و آلودگی های آن جلب کرد و این آغازگر راهی پرفراز و نشیب شد تا از این جامعه شناس، چهره ای نامدار و حافظ محیط زیست بسازد. او در سال ۱۳۵۶ به گروه مطالعاتی پیوست که وظیفه بررسی اثر آلودگی هوای تهران را بر کیفیت زندگی شهروندان بر عهده داشتند.

پژوهش های او آغازگر راهی شد که به همراهی همسرش و جمعی از استادان دانشگاه، سازمان غیردولتی «جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست» را بنیان نهاد و اعتقاد دارد که زنان به دلیل مادر بودن، مربیان فطری جوامع بشری هستند.

مه لقا ملاح، رفتار انسان امروزی با طبیعت را رفتاری حریصانه و خصمانه می داند و آموزش را راهی برای آنکه به داد زمین برسیم. او زندگی خود را الگویی برای حفاظت از محیط زیست قرار داده است. بیش از ۶۰ سال است که زباله‌ی «تر» از خانه او خارج نشده است. او زباله هایش را در حیاط خانه کمپوست می کند و از آنها کود درختی تهیه می کند. از پلاستیک استفاده نمی کند. آب معدنی نمی خرد و به جای دستمال کاغذی هم از دستمال پارچه ای استفاده می کند. بانو مه لقا ملاح، چهره پرفروغ محیط زیست ایران است. خورشیدی درخشان که وجودش گرمابخش این سرزمین است. باشد که سالیان سال بدرخشد و بماند.

 

نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان نقش زنان محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست محیط زیست بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران بانوی محیط زیست ایران 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار