10. اسفند 1395 - 12:08   |   کد مطلب: 15574
در بهمن ماه سال جاری نمایندگان مجلس در صحن علنی و در جریان بررسی الحاقات پیشنهادی به لایحه برنامه ششم بندی را درخصوص بازنشستگی پیش از موعد زنان مصوب کردند؛ بندی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت و تاکنون در جریان بررسی در شورای نگهبان، مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت. تا این‌که روز گذشته محمد خدابخشي، سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم از آخرین تغییرات و وضعیت آن خبر داد.
 اشتغال زنان,تسهیلات شغلی زنان,بازنشستگی پیش از موعد زنان,مجلس,لایحه برنامه ششم توسعه,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

واکنش منفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مصوبه مجلس درباره بازنشستگی پیش از موعد زنان

 

بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم 

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از مهرخانه : در حال حاضر، دو قانون عام درباره بازنشستگی دو گروه از زنان شاغل، حاکم است. یکی زنانی که تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری هستند و دیگری قانون تأمین اجتماعی که این دو قانون با یکدیگر اختلافاتی دارند. در ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است که دستگاه اجرایی با داشتن یکی از شرایط زیر می‌تواند کارمند خود را بازنشسته کند:

الف) حداقل 30 سال سابقه خدمت برای مشاغل غیرتخصصی و 35 سال برای مشاغل تخصصی با تحصیلات دانشگاهی کارشناسی ارشد و بالاتر با درخواست کارمند برای سنوات بالاتر از 30 سال. 

ب) حداقل 60 سال سن و حداقل 25 سال سابقه خدمت با بیست و پنج روز حقوق.

شرایط بازنشستگی زنان در قانون مدیریت خدمات کشوری
در تبصره 1 این ماده نوشته شده است: سابقه مذکور در بند (الف) و همچنین شرط سنی مزبور در بند «ب» برای متصدیان مشاغل سخت و زیان‌آور و جانبازان و معلولان، تا 5 ‌سال‌کمتر است و شرط سنی برای زنان منظور نمی‌شود. 

بر این اساس، شرط سنی برای زنان تحت پوشش قانون مدیریت خدمات کشوری منظور نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند با داشتن حداقل 25 سال سابقه خدمت و با هر سنی، تقاضای بازنشستگی کرده و از صندوق بازنشستگی کشوری حقوق خود را دریافت کنند.

قانون تأمین اجتماعی و بازنشستگی زنان
قانون تأمین اجتماعی در رابطه با بازنشستگی زنان با قانون مدیریت خدمات کشوری متفاوت است زیرا در این قانون، شرط سنی 55 سال برای بازنشستگی زنان در نظر گرفته شده است و زنانی که حداقل 55 سال دارند می‌توانند با سابقه خدمت 25 سال بازنشسته شوند و مستمری ایام بازنشستگی دریافت کنند.

بازنشستگی زنان با 20 سال سابقه و بدون محدودیت سنی
در بهمن ماه سال جاری نمایندگان مجلس در صحن علنی و در جریان بررسی الحاقات پیشنهادی به لایحه برنامه ششم دستگاه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی تابع صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری یا تأمین اجتماعی را موظف کردند با درخواست بازنشستگی زنان شاغل که دارای حداقل ۲۰ سال سابقه خدمت هستند بدون محدودیت سنی موافقت کنند. به موجب این مصوبه میزان محاسبه حقوق آن‌ها بر اساس تعداد سال‌های کارکرد و پرداخت حق بیمه‌شان خواهد بود.  

این مصوبه برای زنانی است که توان ادامه کار در محیط‌های کاری را ندارند
پروانه سلحشوری؛ نماینده مردم تهران در مجلس و رییس فراکسیون زنان و خانواده در رابطه با ضرورت تصویب این قانون گفت: ما تلاش کردیم تسهیلاتی برای زنانی در نظر بگیریم که توان ادامه کار در محیط‌های کاری را ندارند چون معمولاً این زنان بعد از 20 سال زحمت کارشان را رها می‌کردند و هیچ پشتوانه‌ای نداشتند. این قانون می‌تواند به زنان، اعتلای خانواده و به‌کارگیری نیروی جوان کمک کند. به جز کسی که احساس می‌کند توانمندی کار کردن ندارد، بقیه افراد از بازنشستگی پیش از موعد استفاده نمی‌کنند و از بازار کار خارج نمی‌شوند. این در حالی است که اگر افراد سنوات بیشتری کاری کنند، از سنوات بازنشستگی بیشتری برخوردار می‌شوند.

او افزود: این مسأله فقط شامل حال کسانی می‌شود که خودشان درخواست بدهند و خود افراد هم معمولاً وقتی درخواست می‌دهند که احساس کنند نمی‌توانند این بار را به دوش بکشند. با توجه به علاقه‌مندی زنان به بازار کار و زندگی‌هایی که ایجاب می‌کند افراد مدت بیشتری در محیط کار باشند، علاقه‌مندی به بازنشستگی برای همه افراد نیست.

واکنش منفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مصوبه مجلس
مصوبه مجلس، واکنش منفی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را در پی داشت. به‌طوری‌که حجت میرزایی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که این مصوبه حداقل 150 هزار نفر را در آستانه بازنشستگی قرار می‌دهد و بار مالی 10 هزار میلیارد تومانی به صندوق بازنشستگی کشوری تحمیل می‌کند و از شورای نگهبان خواست اجازه تصویب نهایی این مصوبه را ندهد و با آن موافقت نکند.

بدهی 120 هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی
اما مقامات کارگری معتقدند این واکنش وزارت کار بدون در نظر گرفتن حق بیمه پرداختی کارگران به‌ویژه زنان کارگر به صندوق تأمین اجتماعی و بدهی ۱۲۰ هزار میلیاردی دولت به تأمین اجتماعی است، درحالی‌که بازنشستگی حق قانونی زنان کارگری است که ماهانه از حقوق و دستمزد خود به صندوق، حق بیمه پرداخت می‌کنند و بسیاری از آن‌ها در مشاغل سخت و طاقت‌فرسا و بعضاً خطرناک مشغول به کار هستند. به اعتقاد آن‌ها، اذعان وزارت کار به این مسأله که با اجرای مصوبه ۱۵۰ هزار زن کارگر در آستانه بازنشستگی قرار می‌گیرند، مهر تأییدی است بر وجود زنان کارگری که همچنان از فرصت بازنشستگی پیش از موعد محروم مانده و تاکنون نتوانسته‌اند از مزایای دوران بازنشستگی استفاده کنند. 

کارگران زن به دلیل فشارهای ناشی از کار عمدتاً زودتر از 42 سالگی بازنشسته می‌شوند 
پیشتر فتح‌الهی؛ نایب‌رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفته بود که اجرای این مصوبه همسو با ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری و تأکید بر تقویت و تحکیم بنیان خانواده‌هاست. او تأکید کرده بود که بیشتر زنان کارگر، سرپرست خانواده یا خودسرپرست هستند و شرایط سخت کار، مشکلات آن‌ها را دوچندان کرده است. زنان در کنار مسئولیت‌های اجتماعی، باید به وظایف و مسئولیت‌های خانواده هم رسیدگی کنند ولی بی‌توجهی به این موضوع باعث شده است به‌لحاظ روحی و جسمی آسیب‌پذیری بیشتری پیدا کنند و حضور آن‌ها در خانه کمرنگ شود. به همین دلیل قانون‌گذار شرایطی برای کارگران زن وضع کرد تا بتوانند زودتر از بازار کار منفک شوند و راه برای جذب نیروهای آماده و جویای کار باز شود.

به اعتقاد فتح‌الهی، کارگران زن به دلیل ابتلا به امراض و ناراحتی‌های جسمی و فشارهای روحی و روانی ناشی از کار، عمدتاً زودتر از ۴۲ سالگی بازنشسته می‌شوند؛ درحالی‌که منفک شدن زودتر آن‌ها از بازار کار و حضور بیشتر در محیط خانه، علاوه بر کاهش تنش‌ها و فشارهای ناشی از کار، به شادابی خانواده منجر می‌شود.

این بند از لایحه برنامه ششم توسعه به شورای نگهبان رفت و در همان زمان مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظر مشورتی خود با توجه به مشکلات و بحران‌های صندوق بازنشستگی کشوری این بند را رد کرد. به همین دلیل بررسی این بند دوباره در دستورکار کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفت و در جلسه این کمیسیون، نمایندگان نظر مجمع را رد کردند و این بند دوباره به همان شکلی که طرح شده و به تأیید صحن علنی مجلس رسیده بود، به شورای نگهبان بازگشت خورد. پس از بررسی در شورای نگهبان و دریافت نظرات این شورا، لایحه برنامه ششم توسعه، مجدداً برای تأمین نظر این شورا به مجلس آمد. 

شرط سنی برای بازنشستگي ٢٠ ساله زنان
روز گذشته محمد خدابخشي؛ سخنگوي كميسيون تلفيق لايحه برنامه ششم اعلام کرد که برای تأمین نظر شورای نگهبان این کمیسیون مصوب کرده است که بازنشستگي ٢٠ ساله زنان مشروط به داشتن ٥٠ سال سن شود. به این ترتیب، بازنشستگی زنان با ۲۰سال سابقه و ۲۰ روز حقوق با شرط ۵۰ سال به تصویب رسید. حال، باید منتظر ماند و دید شورای نگهبان این بند زنانه لایحه برنامه ششم توسعه را به تصویب می‌رساند یا خیر. 

انتهای پیام/ص

بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان بازنشستگی پیش از موعد زنان زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل زنان شاغل وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار وزارت کار لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم لایحه برنامه ششم 

دیدگاه شما

آخرین اخبار