8. دى 1395 - 16:15   |   کد مطلب: 14477
از آنجایی که احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار محدود است، هدف مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز کمک به بیماران یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.
سازمان انتقال خون همدان,همدان,طرح پذیره نویسی سلولهای بنیادی خونساز,سلولهای بنیادی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : افشین محمدی اظهار داشت: سلولهای بنیادی خونساز در بدن شخص، مسئول ساختن اجزای خون هستند و یکی از روشهای درمان بیماری‌ها و بدخیمی‌های خون پیوند سلولهای بنیادی خونساز به بیمار است که شرط اول برای پیوند سلولهای بنیادی خونساز به بیمار سازگاری ژنتیک (آنتی ژن سازگاری بافتی) سلولهای بیمار و اهداکننده است.

وی عنوان کرد: از آنجایی که احتمال یافتن اهداکننده مناسب در بین افراد خانواده و بستگان بیمار محدود است، هدف مرکز پذیرش اهداکنندگان سلولهای بنیادی خونساز کمک به بیماران یافتن اهداکننده مناسب از میان افراد غیر خویشاوند است.

محمدی با بیان اینکه هر ساله هزاران نفر به سرطان خون و یا سایر بیماری‌های خونی وخیم مبتلا می‌شوند گفت: پیوند سلولهای بنیادی خون‌ساز تنها درمان موثر در بسیاری از این بیماریها است و با توجه به اینکه دهنده و گیرنده پیوند باید از نظر خونی و بافتی باهم سازگار باشند در بسیاری از موارد فرد مناسب در بین خویشاوندان بیمار یافت نمی‌شود.

وی افزود: لذا با در نظر گرفتن روحیه انسان دوستانه در بین هم استانی‌های عزیز مردم می‌توانند در صورت تمایل به اهدای سلولهای بنیادی در این مرکز عضو شده و ما را در پیشبرد اهداف انسان دوستانه یاری کنند.

محمدی با اشاره به شرایط اهدای سلول‌های بنیادی در این مرکز بیان کرد: سن 18 تا 50 سال، عدم وجود بیماریهای زمینه‌ای مثل بیماریهای خونی، قلبی، کلیوی، کبدی وغیره، عدم ابتلا به بیماریهای عفونی قابل انتقال از طرق پیوند مانند هپاتیت و ایدز و عدم اعتیاد به مواد مخدر تزریقی، خوراکی و استنشاقی از جمله شرایط اهدا کنندگان است.

مدیرکل انتقال خون همدان همچنین از تهیه و فرآوری سالانه 40 هزار واحد خون در استان همدان خبر داد و گفت: خون‌گیری باید بر اساس نیاز باشد که در همدان این میزان اهدا کافی است.

محمدی عنوان کرد: سال گذشته افزون بر 5 هزار واحد خون از همدان به استان‌های خوزستان و تهران ارسال‌شد که جای تقدیر از مردم همدان دارد.

به گزارش تسنیم، مردم در صورت تمایل به اهدای سلولهای بنیادی خونساز، می توانند به واحد جذب اهداکنندگان سازمان انتقال خون استان همدان مراجعه کرده و فرم مربوطه را تکمیل کنند، ضمن اینکه این اقدام از دی ماه امسال روزهای شنبه و یکشنبه در این اداره کل انجام می‌شود.

انتهای پیام/ص

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار