11. تير 1399 - 23:38   |   کد مطلب: 14239
یک کارشناس فضای مجازی، افزایش طلاق عاطفی را نتیجه حضور خانواده های ایرانی در شبکه های اجتماعی موبایلی دانست و افزود: امکان سنجی صورت گرفته و بر اساس خواسته کاربران برای زنان امکان گفتگو و برای مردان دیدن اخبار و انواع بازی های مختلف در این فضا برای کودکان صورت گرفته است و به این ترتیب کاربران را به غارنشینان مدرن تبدیل کرده است.
شبنم ها , afkl ih, فضای مجازی , shabnamha.ir, طلاق عاطفی

 به گزارش شبنم ها، به نقل از خبرگزاری بسیج، یک کارشناس فضای مجازی سکولاریزه شدن را محصول شبکه های اجتماعی موبایلی دانسته و اظهار کرد: اگر کسی مخالف نظر گروه صحبت کند از گروه اخراج می شود، پس برای ادامه حیات مجازی خود مجبور است که نسبت به اظهار نظرات بی تفاوت باشد و این بی تفاوتی در زندگی او نیز ایجاد خواهد شد.

مومن نسب در ابتدا با بیان این مطلب که فضای مجازی در حال تغییر است و  نوع استفاده از آن نیز تغییر یافته است، گفت: در اوایل رواج یافتن اینترنت، اگر کسی اینترنت در منزل داشت، همه تصور می کردند که حتما کار علمی صورت می گیرد اما الان با امکان اتصال گوشی های تلفن همراه به اینترنت استفاده ها سمت و سوی دیگری یافته اند.

وی افزود: گوشی های تلفن همراه در حال حاضر به جای همسر، پدر و یا مادر را برای برخی پر کرده است و هر روز بخش بیشتری از زندگی را درگیر می کند و این باعث شده است که اطلاعات گوشی موبایل از خصوصیات شما، بیش از خودتان باشد، به حدی که اگر کسی گوشی همراهی را بررسی کند می تواند علاقه ها، روابط شخصی فرد و حتی ساعت بیداری و خواب کاربر را استخراج کند.

این کارشناس فضای مجازی افزایش طلاق عاطفی را نتیجه حضور خانواده های ایرانی در شبکه های اجتماعی موبایلی دانسته و افزود: امکان سنجی صورت گرفته و بر اساس خواسته کاربران برای زنان امکان گفتگو و برای مردان دیدن اخبار و انواع بازی های مختلف در این فضا برای کودکان صورت گرفته است و به این ترتیب کاربران را به غارنشینان مدرن تبدیل کرده است.

مومن نسب نتیجه این نیازسنجی را وابستگی کاربران به تلفن همراه دانسته و تصریح کرد: پس از وابستگی دلبستگی ایجاد می شود و کاربران با دوری از تلفن همراه دچار استرس می شوند و در این فضاست که رئیس شرکت اندروید می گوید که از این تلفن ها استفاده نمی کند چون دوست ندارد در اتاق شیشه ای قرار گیرد، زیرا با کلیک  کاربر در گوشی تلفن می توان متوجه شد که کاربر کی است و چه می کند و در آینده به کجا خواهد رفت و او می تواند تعیین کند که کاربر به چه چیزی فکر کند!

وی در خصوص تجارت اینترنتی نیز گفت:کلیک واحد پول اینترنت است و باید دقت شود که چه کسی چه استفاده ای از این کلیک ها می کند و لازم است که ما نیز علم استفاده از آن را داشته باشیم و مقدماتی ترین علم آموزش سواد رسانه ای است.

این کارشناس فضای مجازی در تعریف سواد رسانه ای گفت: البته مقام معظم رهبری از این عنوان به نام آموزش سواد فضای مجازی نام برده اند و منظور از آن یعنی اینکه ما بدانیم چه محصولی خوب است و کدام بد است تا از محصول بد استفاده نکنیم.

برخی قائل به این هستند که ما از جنس بد هم می توانیم استفاده خوب داشته باشیم در حالیکه این تصور اشتباه است و به هیچ عنوان نمی توان از جنس بد استفاده خوب داشت و در واقع سواد رسانه ای به این موضوعات می پردازد.

وی اظهار کرد: از جمله نتایج استفاده از شبکه های اجتماعی سکولاریزه شدن مخاطب است، زیرا اگر کسی مخالف نظر گروه صحبت کند بعد از مسدود شدن از گروه اخراج می شود، پس برای ادامه حیات مجازی خود مجبور می شود نسبت به اظهار نظرات بی تفاوت باشد و کم کم این بی تفاوتی در زندگی او نیز ایجاد خواهد شد.

مومن نسب  رواج عکس های سلفی را نشانه فرد گرایی افراد دانسته و افزود: فرد در  این فضا بیشتر به فکر لذت و سود خود است و رواج همین افکار انسان ها را به موجوداتی که در کربلا نمونه های آن وجود داشت، می کند.

وی با انتقاد از اینکه در ایران اینترنت به یک میزان در دست کودکان و بزرگسالان وجود دارد، گفت: چرا باید اطلاعات به یک میزان در اختیار کودک 5 ساله و یک فرد بزرگسال 50 ساله وجود داشته باشد،  چه کسی در مقابل این موضوعات مسئول است؟ اینکه نوجوانان حتی در جستجوی ساده ترین کلمات با عکس های مستهجن رو به رو می شوند و از روی کنجکاوی به جستجوی بقیه مسائل پیش می روند!

این مدیر آموزش سواد رسانه ای تصریح کرد: باید فضای مجازی متناسب با فرد باشد زیرا ما در اسلام کنترل کردن نداریم، به اصطلاح مچ گیری والدین برای آن ها سودی ندارد زیرا احتمال اجتناب از مسیر انحراف و اشتباه برای کودکان بسیار پایین است و بهترین راه این است که کودک در معرض این حجم از اطلاعات که متناسب سن وی نیست، قرار نگیرد.

وی با اشاره به گفتگوی همسر اوباما در خصوص عضو نشدن دخترانش در شبکه های اجتماعی موبایلی گفت: وقتی از او دلیل این امر را سوال کردند وی پاسخ داد: آیا خود شما حاضرید کودکان را در فضایی قرار دهید که نمی دانید به کجا می رود، با چه کسی آشنا می شود و وقتی دچار مشکل شد، نمی دانید چطور او را نجات دهید؟ در زمان فعلی نیز ما والدین برای انتخاب مدرسه برای فرزندانمان بسیار تاکید داریم در حالیکه وقتی او از مدرسه می آید به فضای مجازی می رود و به اصطلاح وارد مدرسه ای می شود که ما نمی توانیم هیچ نظارتی بر آن داشته باشیم.

مومن نسب استفاده از نرم افزارهای ایرانی را نسخه مقابل این شبکه ها دانسته و افزود: مزیت این نرم افزارها این است که به سادگی هک نمی شوند، شکایت ها قابل پیگیری است و پلیس در عرض کمتر از 30 ثانیه شخص خاطی را دستگیر می کند، ه اطلاعات فقط در داخل کشور رد و بدل میشود در حالیکه در مقابل، نسخه خارجی آن اطلاعات در 3 نقطه داخل ایران و 14 نقطه در خارج از کشور کپی می شود، بنابراین بهتر است که از اپلیکیشن های ایرانی مانند سلام، سروش و بیسفون استفاده شود .

وی در انتها نیز تصریح کرد: کتاب دنیای قشنگ نو از انتشارات هلال به بسیاری از این سوالات در زمینه فضای مجازی پاسخ داده است و سامانه پیامکی 10002408 راه اندازی شده است تا علاقمندان پاسخ سوالات خود در خصوص فضای مجازی را با ارسال به این سامانه، دریافت کنند.
انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار