19. مرداد 1399 - 13:08   |   کد مطلب: 11525
فاطمه زارعی اظهار داشت: بچه هایی که با شیر مادر تغذیه میشوند کمتر به بیماری های آلرژی و آسم مبتلا میشوند و درصد ابتلا به حساسیت های گوناگون در آنها پایین است.

به گزارش شبنم همدان ، کارشناس بهداشت خانواده در مورد شیر مادر گفت: اگر بخواهیم مزایای تغذیه باشیر مادر را بشماریم نکات فراوانی وجود دارد که من به تعدادی از آن اشاره میکنم.
وی افزود: شیر مادر تأمین کننده رشد طبیعی کودکان است و نیازهای طبیعی شیرخوار را تا ۶ ماهگی به طور کامل تامین میکند و بهترین ترکیب غذایی را برای نوزادان نارس و کم وزن دارد
هم چنین امنیت روانی کودکان تأمین میشود و به رشد عاطفی آنها کمک میکند که میتواند بین مادر و کودک در بزرگسالی  وجود داشته باشد.

کودکانی که شیر مادر می خورند کمتر به بیماری آسم و آلرژی مبتلا می شوند
زارعی اظهار داشت: شیر مادر به دلیل دارا بودن مواد مغذی ،  از هر نوع میکروب و بیماری  عاری است و از بیماری های اسهالی و دستگاه گوارش و تنفسی پیشگیری میکند
بچه هایی که با شیر مادر تغذیه میشوند کمتر به بیماری های آلرژی و آسم مبتلا میشوند و درصد ابتلا به حساسیت های گوناگون در آنها پایین است.

شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را کاهش می دهد

وی اذعان کرد:  تغذیه با شیر مادر دارای مزایایی برای مادر است از جمله کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان
آمار ها نشان می دهد که این نوع سرطان ها در مادرانی که به کودکان خود شیر داده اند کمتر است.
به علاوه مشکلات دندانی در این نوع کودکان کمتر است کودکانی که با بطری و سر پستانک تغذیه میشوند مشکلات فکی ودندانی بیشتری پیدا میکنند

شیرمادر اولین واکسن نوزاد
وی در مورد به روز بودن شیر مادر نسبت به نیازهای نوزاد گفت: در اولین روزهای تولد شیر مادر اغوز است که این شیر به عنوان اولین واکسن اوست و حاوی آنتی بادی های لازم برای سیستم ایمنی نوزاد است. به علاوه این آغوز بسیار  مغذی است.

در گذشته به دلیل عدم آگاهی از خواص معجزه آسی آغوز آن را دور می ریختند اما امروزه بر همگان ثابت شده است که  هر قطره آغوز ارزش غذایی بسیار بالایی دارد و نوزادان حتما باید از آن استفاده کنند.

موارد منع مصرف شیر مادر
زارعی در مورد موارد منع مصرف شیر مادر اظهار داشت: در تعدادی از  بیماری ها ی  ارثی مانند مثل بیماری فنین کتونولی کودک توانایی تغذیه با شیر مادر را ندارد. در این بیماری سیستم گوارش نوزاد آنزیمی را که برای شکسته شدن سلولهای شیر لازم است، ندارد.  همین عامل باعث میشود نوزادان مبتلا به فتیل کتونولی از شیر های مخصوص که پزشک تجویز میکند استفاده کنند.
همچنین برخی از حساسیت ها وجود دارد که به تشخیص پزشک نوزادان نمی توانند از شیر مادر استفاده کنند.

منحنی رشد کودکان
کارشناس بهداشت مرکز سمیعی 1 در مورد منحنی رشد کودکان اظهار داشت: اگر کودکی با شیر مادر و به نحوه ی صحیح تغذیه شود منحنی رشد طبیعی و مطلوبی خواهد داشت.
ممکن است کودکتن شیر خشکی هم  از لحاظ وزنی خیلی نمودار خوبی داشته باشند اما قطعاً موادی که در شیر مادر وجود دارد در شیر خشک وجود ندارد که باعث برتری هوش نوزاد می شود.
نوزاد تا 6 ماهگی به جز شیر مادر به هیچ ماده غذایی نیاز ندارد

وی خاطر نشان کرد: نوزادی که از لحاظ تغذیه با شیر مادر مشکلی ندارد و مادر نیز به شکل مطلوب به او شیر دهد تا ۶ ماهگی بجز شیر مادر نیاز به هیچ ماده ی غذایی دیگری ندارد.
همچنین اذعان داشت با وجودی که موادی مثل آهن,کلسیم و پروتئین و .... در شیر خشک وجود دارد ولی مواد مغذی که داخل شیر مادر است کاملتر است و خداوند شیر مادر را طوری آفریده است که کودکانی که کم وزن یا بیمار هستند شیر مادرشان تمام کمبود های آنان را جبران می کند که این موضوع در منابع علمی نیز ثابت شده است.

شیر مادر با نیاز کودک هماهنگ است
چنانکه می دانیم شیر خشک برای همه با یک فرمول خاص تولید میشود ولی شیر مادر با نیاز کودک هماهنگ است و تمام کمبودهای او را جبران میکند و نوزاد با شیر خشک به شکل کامل تغذیه نمی شود.
وی در پایان افزود : تا ۶ماهگی کودک نیازی به هیچ ماده ی اعم از آب نبات,چای یا غیره ندارد و شیر مادر برای کودک کافی است.(شیر مادر حقی است برای همه ی کودکان)

انتهای پیام / ن

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار