4. مرداد 1395 - 8:58   |   کد مطلب: 11368
کارشناس امور زنان در گفت‌‌وگوئی مطرح کرد
ضعف نهادهای آموزشی و پرورشی در تفهیم حجاب به کودکان و نوجوانان
یک کارشناس امور زنان با بیان اینکه تفهیم و تبلیغ عفاف و حجاب باید از مهدکودک آغاز شود،گفت: نهادهای آموزشی و پرورشی در تفهیم موضوع عفاف و حجاب ضعیف عمل کرده‌اند و به همین دلیل کودکان در سنین نوجوانی و جوانی در پذیرش حجاب دچار مشکل می‌شوند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : پروین سلیحی گفت: یکی از عوامل بدحجابی بحث معرفتی و دانش و بینش جوانان و نوجوانان به موضوع عفاف و حجاب است و باید از دستگاه‌ها و نهادهایی که متولی این موضوع در کشور هستند پرسید چرا تا کنون نتوانستند با آموزش و تبلیغات این بینش را در برخی نوجوانان و جوانان به وجود آورند؟ علاوه بر نهادهای مختلف، سیستم آموزشی کشور باید از مهدکودک بر روی کودکان و آموزش آنها برنامه ریزی داشته باشند و به مباحث مبنایی توجه کنند اما هم اکنون اینگونه نیست و به همین دلیل کودکان در سنین نوجوانی و جوانی در پذیرش حجاب دچار مشکل می‌شوند.

وی تصریح کرد: البته این آموزش‌ها نباید صرفا به عنوان مباحث تئوری مطرح شود بلکه حتی آموزگاران و مدرسانی که مدس این مباحث می‌شوند باید به گونه‌ای عمل کنند که رفتار و نوع پوشش آنها به عنوان الگویی مورد استفاده دانش آموزان قرار گیرد.

این کارشناس امور زنان و خانواده با تأکید بر نقش خانواده‌ها در تفهیم موضوع عفاف و حجاب و ترویج آن در جامعه اظهار داشت: خانواده‌ها باید از طریق نهادهای رسمی و غیر رسمی مورد آموزش قرار گیرند چرا که شاهد هستیم خانواده‌هایی که خودشان به اصول و موازین حجاب و عفاف پایبند هستند فرزندان آنها کمتر تحت تأثیر فضای نامطلوب جامعه قرار می‌گیرند.

سلیحی افزود: تمام افرادی که در این جامعه زندگی می‌کنند حتی اگر اعتقاد فردی به برخی مباحث نداشته باشد باید خود را ملزم بداند که در فضای جامعه شرایط جامعه اسلامی را رعایت کند در این میان نقش آموزش و پرورش و رسانه‌ها بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: فلسفه راه اندازی کارگروه ساماندهی مد و لباس این بود که بتواند مدل‌‌ها و طرح‌هایی را ارائه دهد که در عین اسلامی بودن جنبه زیبایی را هم داشته باشد البته این کارگروه در سال‌های اخیر اقدامات زیادی رات در راستای طراحی مدل‌های ایرانی اسلامی انجام داده است اما شرایط جامعه نشان مِ‌دهد این اقدامات کافی نبوده است و طراحان و تولیدکنندگان باید به این موضوع نیز توجه کنند که طرح های زیبنده و با کیفیت‌های مطلوب و با قیمت مناسب را برای عموم مردم طراحی و تولید کنند تا همه بتوانند از آنها استفاده کنند.

مشاور سابق امور بانوان صدا و سیما تصریح کرد: طراحان و تولید کنندگان باید مدام بازخورد طراحی‌های مختلف را در جامعه مورد ارزیابی قرار دهند تا بتوانند به آن طرح ایدهآلی برسند که مورد تأیید تمام اقشار باشد.

سلیحی ادامه داد: متأسفانه دست‌ها در بازار مد و لباس زیاد است از یک طرف قاچاقچیانی که از مبادی غیرقانونی اقدام به وورد لباس به کشور می‌کنند و از طرف دیگر برخی تولیدکنندگان تنها به فکر سود اقتصادی خود هستند و سعی می‌کنند طرح‌هایی را تولید کنند که تنها فروش خوب را برای آنها به ارمغان بیاورد.

وی افزود: مووضع دیگر اهمیت ازدواج به هنگام و به موقع است که می‌تواند در بحث عفاف و حجاب مؤثر باشد چرا که اگر ازدواج آسان در کشور ترویج شود شاید کمتر شاهد جولانگری ظاهری در جامعه باشیم و نکته دیگر اینکه افرادی که چارچوب و موازین نظام اسلامی را در نوع پوشش خود رعایت نمی‌کنند نباید از سوی مردم مقبولیت پیدا کنند و جامعه پذیری افراد باید به گونه‌ای باشد که به سمت پذیرش هر چه بیشتر و محبوبیت بالاتر افراد با حجاب در جامعه باشیم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار