28. تير 1395 - 20:59   |   کد مطلب: 11235
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان:
جلوگیری از هدررفت آب در همدان نیازمند نظارت دستگاه‌هاست
مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان بر جلوگیری از تخلفات حوزه آب از طریق به‌روزرسانی قوانین تاکید کرد و گفت: بهای کم، مانعی برای مدیریت بهینه مصرف است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم : علیمردان طالبی با تاکید بر اینکه در شرایط بحرانی تامین آب شرب جامعه باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهار داشت: توجه به مدیریت منابع آب شرب در سه فاز مدیریت بحران(قبل، حین و بعد از بحران) دارای اهمیت است.

وی با بیان اینکه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه آب در دستور کار قرار گرفته است، افزود: برای رسیدن به فرهنگ‌سازی مناسب چندسالی است که با استفاده از ظرفیت استان بویژه رسانه‌ها، دستگاه‌های متولی و حتی غیرمتولی مبانی و اصول به مردم منتقل می‌شود.

وی رواج آموزش و اطلاع‌رسانی مصرف بهینه، جداسازی آب مورد استفاده پارکها و فضای سبز از آب شرب، خرید یا اجاره چاه‌های کشاورزی با کیفیت به منظور استفاده در تامین آب شرب، ایجاد چاه‌ها و استخرهای تغذیه مصنوعی آب، مدیریت زمانی مطلوب در برداشت آب موردنیاز شرب از منابع مختلف، حفر چاه‌های جدید برای بهره‌برداری در حوزه تامین آب شرب، انجام پروژه‌های جدید و تکمیلی در مدیریت منابع آب و آبرسانی سیار به روستاهای کم آب را از جمله اقدامات دستگاه‌های متولی در تامین و توزیع آب شرب برشمرد.

طالبی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که همیشه در توزیع و استفاده آب وجود دارد، تامین دشوار و پرهزینه  آب و در مقابل مصرف راحت و ارزان این ماده ارزشمند است.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از هدررفت آب لازم است که دستگاه‌های متولی در حوزه خود نظارت و کنترل خوبی داشته باشند، برای نمونه در حوزه آب شرب در فواصل انتقال آب از مخزن آب تصفیه شده تا مصارف خانگی شاید مقدار قابل توجهی آب به دلیل فرسودگی شبکه‌های انتقال هدر ‌رود که در این زمینه دستگاه متولی باید با نظارت صحیح نسبت به تقلیل و در نهایت ممانعت از هدررفت آب اقدام نماید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اظهار داشت: از سوی دیگر به دلیل عدم آگاهی بیشتر مردم جامعه از وضعیت منابع آبی استان و همچنین قیمت تمام شده آب تصفیه شده به راحتی با مصرف زیاد و غیرضروری آن را هدر می‌دهند که در این وضعیت مشکلات اساسی همچون کاهش ظرفیت آب، ایجاد بحران آبی و هدر رفتن هزینه‌های زیاد تامین و تصفیه آب را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: آب به عنوان کالای راهبردی، خاص و غیرقابل جایگزین است که باید اقدام متناسب با اهمیت آن در راستای قیمت‌گذاری و ارزش‌گذاری و در نهایت اخذ آب بها از بهره‌برداران صورت گیرد، متاسفانه در حال حاضر یکی از عمده دلایل تخلفات بهره‌برداران و عدم ترغیب آنها به صرفه‌جویی رایگان بودن آب است.

طالبی بیان کرد: به روز شدن قوانین می‌تواند در بازدارندگی مصرف و تخلفات در حوزه آب تاثیرگذار باشد و باید یک هماهنگی منسجم بین دستگاه‌های متولی اجرای قوانین در جامعه وجود باشد تا قوانین به طور کامل در این زمینه اجرا شود.

وی با اعلام اینکه تشکیل و احیای پلیس آب می‌تواند گام موثری در مسیر برخورد با تخلفات منابع آبی باشد، اظهار داشت: جداسازی آب شرب از مصارف دیگر حتی در منازل از مواردی است که باید مورد توجه بوده و نیازمند یک برنامه بلندمدت عملیاتی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان اظهار داشت: شرکت‌های آبفا اعم از شهری و روستای می‌بایست در مسیر تحویل و عرضه آب به خانوارها از سیستم آبرسانی و انتقال اطمینان کامل داشته باشند و از هدررفت آب در طول مسیر جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های آبفا وظیفه کنترل بعد از تحویل آب به خانوارها را بویژه در برخی روستاها فراموش نکنند، افزود: با همکاری شورا و دهیاری‌ها از نحوه مصرف آب شرب تحویلی اطمینان حاصل شود که ضمن وجود کنتور مصرف، از حوزه مصرف اطمینان بیشتری حاصل شود.

وی تاکید کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی و کنترل مصرف آب می‌توان با اتخاذ تدبیر اجرایی به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که تحویل آب به خانوارها براساس تعداد افراد خانوار صورت پذیرد و یا الگویی مناسب برای مصرف خانوارها تدوین شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار