15. تير 1395 - 3:01   |   کد مطلب: 10899
از سری آموزش های سر آشپر
چگونه دسر پودینگ شیر برنج درست کنیم
طب سنتی ایرانی شیر برنج را موجب افزایش طول عمر می داند و غذایی سالم و پر انرژی برای همه سنین به شمار می رود. شیر برنج برای روزه داران نیز بسیار مفید است و موجب تامین انرژی از دست رفته آنها می شود.

سر آشپز سایت شبنم همدان ، زهرا یاوری یگانه ، برای این قسمت آموزش دسر پودینگ شیربرنج را در نظر گرفته است.



موادلازم:

برنج ایرانی 1/2 لیوان.

شیر پرچرب 4 لیوان.

آب 1 و 1/2 لیوان.

خامه 1/2 لیوان.

گلاب 2 قاشق سوپخوری.

شکر3 قاشق غذاخوری.

شکلات چیپسی برای تزیین.

کیک شکلاتی پودر شده برای تزیین.

خامه فرم گرفته برای تزیین.

 

طرزتهیه:

ابتدا برنج را به مدت 4 ساعت خیس کنید. سپس آن را همراه با شیر روی حرارت بگذارید و مرتب به هم بزنید تا آب آن کشیده شود. بعد از پخت کامل برنج شکر آن را اضافه کنید و مخلوط کنید و بعد گلاب را اضافه کنید. در آخر پخت خامه را هم به شیربرنج اضافه کنید و مخلوط کنید وقتی آماده شد بگذارید کمی خنک شود. برای تزیین در گیلاسی های مناسب به ترتیب یک لایه شیربرنج وسپس موزحلقه شده و کیک پودرشده بریزید و دوباره یک لایه شیربرنج وشکلات چیپسی وکیک پودر شده بریزید. در پایان کار روی آن را با خامه فرم گرفته به دلخواه  تزیین کنید.

 

پس از آموزش دسر، از محمدی ، کارشناس ارشد سایت شبنم همدان در خواست می کنیم در مورد خواص این دسر توضیحاتی بدهند:

 شیر یکی از بهترین مواده غذایی است  برای همه سنین است. البته هر چه شیر تازه تر باشد فواید آن بیشتر است. مصرف شیر در افراد گرم مزاج مانع غلبه خون است . شیر غذایی اشتهاآور و چاق کننده است. شیر به دلیل کلسیم سرشار، برای سالمندان و کسانی که در معرض پوکی استخوان قرار دارند و همچنین برای کودکان که نیازمند رشد هستند بسیار مفید است. کلسیم و فسفر دو ماده معدنی مهم در شیر است . کلسیم موجود در شیر به دلیل وجود قند (لاکتوز) از جذب بالایی برخوردار است که در سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها موثر است و فسفر در رشد سلول‌های مغزی نقش بسزایی دارد.

 شیر موجود در شیر برنج حاوی مقدار قابل‌توجهی پروتئین با کیفیت بالاست و می‌تواند برای رشد بافت‌ها و ترمیم آن‌ها استفاده شود و برای  نوجوان در حال رشد توصیه می‌شود. در عین حال شیر حاوی ویتامین B2 است که در سوخت و ساز انرژی بدن نقش دارد. این غذا برای افراد لاغر و کودکان و پیران غذایی بسیار مفید به شمار میرود. البته شیر برنج دارای طبیعتی سرد و خشک است که مصرف آن با گلاب و دارچین این طبع را تعدیل می کند. 

طب سنتی ایرانی شیر برنج را موجب افزایش طول عمر می داند و غذایی سالم و پر انرژی به شمار می رود. شیر برنج برای روزه داران نیز بسیار مفید است و موجب تامین انرژی از دست رفته آنها می شود. این غذا به دلیل سادگی و داشتن دو ماده مغذی و پر ویتامین شیر و برنج به عنوان مکمل غذایی کودکان زیر دو سال نیز استفاده می شود. 

در تهیه غذاهایی که شیر ماده اصلی آنها است باید توجه داشت که هنگام طبخ حتماً در ظرف را ببندند چرا که ویتامین B2 موجود در شیر بسیار به نور حساس است و در عین حال ممکن است در معرض هوا اکسیده شده و ارزش غذایی آن پایین بیاید. برای سر نرفتن غذاهای حاوی شیر هم می‌توان از یک قاشق چوبی استفاده کرد.

در صورتیکه سوالی از آشپر و کارشناس این بخش دارید در قسمت نظرات مطرح کنید . 

 

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار