30. تير 1395 - 16:24   |   کد مطلب: 11281
فلافل یک غذای لبنانی و پر طرفدار است که به صورت ساندویچ مصرف می شود. این غذا از جمله سالم ترین ساندویچ های موجود در بازار است که با کلم شور ، انواع ترشی و پیاز و جعفری سرو می شود.
فلافل

سر آشپز سایت شبنم همدان روش پخت فلافل خانگی را برای شما آموزش می دهد.

موادلازم:

نخود300 گرم.

سیر 3 حبه.

پیاز1عدد.
جعفری 1/4 پیمانه.

آرد نخودچی 2 قاشق غذاخوری.

زیره سبز یا سیاه 1 قاشق چایخوری.

تخم مرغ 1 عدد.

نمک مقداری.

تخم گشنیز 1قاشق چایخوری.

فلفل سیاه 1قاشق چایخوری.

بکینگ پودر 1/4 قاشق چایخوری.

طرزتهیه:
برای تهیه فلافل باید نخود را چند روز قبل خیس کنید. و هر روز آب آن را عوض کنید. سپس نخودها را چرخ کنیدو با پیاز چرخ کرده و بدون آب مخلوط کنید. سیر رنده شده و ادویه و جعفری را به همراه تخم مرغ خوب مخلوط کنید. بهترین ادویه برای پخت فلافل زیره هست که به هضم غذا کمک می کند. نعناع خشک هم اضافه کنید چون هم عطرخوبی به فلافل می دهد و هم به رفع نفخ ان کمک می کند. تخم مرغ هم حکم چسب را برای فلافل دارد و با اضافه کردن آن مواد نرم و چسبنده می شوند.

در مرحلۀ آخر پکینک پودر را به مواد آماد شده اضافه کنید تا مواد پوک شود . بکینگ پودر به پف کردن فلافل کمک می کند. برای سرخ کردن فلافل ها می توانید هم از دستگاه مخصوص آن و هم با دست به صورت گرد درآورید و در روغن غوطه ور داغ شده سرخ کنید.فلافل های سرخ شده را در دیسی که دستمال پهن کردید بزارید تا روغن اضافه آن گرفته شود. در آخر آنها را در ظرف سرو چیده و با گوجه و زیتون و جعفری تزیین کنید. آنها را با ترشی انبه و بادمجان و یا ترشی میوه و یا با کلم شور میل کنید.

نوش جان

در ادامه با کارشناس تغذیه سایت شبنم همدان با خواص این غذای عربی همراه باشید:

اصلی ترین ماده فلافل نخود است ک منبع غنی از ویتامین ها و املاح معدنی است. همیشه شنیده ایم که می گویند نخود خونساز است. این ویژگی به دلیل ویتامین B9  موجود در آن است. این ویتامین در ساختن گلبول های قرمز و سفید خون مشارکت می کند. مصرف ویتامین B9   بانوالن باردار توصیه می شود زیرا برای رشد جنین بسیار مفید است و در جلوگیری از اختلالات سیستم اعصاب مرکزی نوزاد بسیار مؤثر است.

نخود منبع خوبی برای کربوهیدرات است و کربوهیدرات های آن میزان قابل توجهی انرژی تولید می کنند. ویتامین B1 موجود در این دانه به سوخت و ساز کربوهیدرات ها کمک می کند به همین خاطر در برای فعالیت های مغزی بسیار مفید است.

نخود حاوی مقادیر قابل توجهی آهن است به همین دلیل در خون رسانی به سلول های بدم و ریه ها نقس مأثری دارد.

روی و منیزیم از املاح معنی مهم در این دانه هستند. منیزیم در تقویت و آرامش عضلات به کمک شما می آید و روی برای سلامت استخوان ها و مو و ناخن شما مفید است.

اما همۀ این خواص در فلافل به دلیل سرخ شدن زیاد در روغن کاهش میابد و حتی میزان فیبر غذا با جذب روغن کم می شود. به علاوه به دلیل روغن فراوان این غذا برای افراد دارای کلسترول و چربی خون بسیار مضر است.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار