12. تير 1395 - 16:42   |   کد مطلب: 10836
گفت‌وگو با مدیر یک شرکت دانش‌بنیان
می‌توان واردات دستگاه‌های کارتخوان را متوقف کرد
رشد و توسعه شرکت‌های فعال در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان یکی از مزیت‌های اقتصادی برای کشورهای توسعه‌یافته است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست بخصوص زمانی که بالاترین مقام مسئول کشورمان، یعنی مقام معظم رهبری نسبت آن تاکید فرموده باشند. از این رو لازم است به توسعه و سرمایه‌گذاری در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان توجه بیشتر داشته باشیم و برای آن برنامه ارائه کنیم.

 به گزارش شبنم ها به نقل از جام جم :

از این رو به سراغ شاهین جوانمردی که شرکتی در زمینه تولید دستگاه‌های کارتخوان دارد، رفته ایم تا از وی به عنوان فعال اقتصاد دانش‌بنیان درباره چند و چون فعالیت اقتصادی در این بخش و اوضاع حمایت‌های دولت بپرسیم.

آیا شرکت‌های تولید‌کننده تجهیزات دستگاه کارتخوان جزو شرکت‌های دانش‌بنیان هستند؟

بله. این شرکت‌ها با توجه به فناوری‌های نوینی که در آنها برای تولید محصولاتشان استفاده می‌شود، جزو رده شرکت‌های دانش‌بنیان قرار گرفته و می‌توانند با توجه به اهمیت و جایگاه محصولاتشان در اقتصاد، ارزش افزوده قابل ملاحظه‌ای برای کشورمان به ارمغان آورند. گرچه نباید فراموش کنیم مقام معظم رهبری نیز هنگام ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این زمینه تاکید فرموده‌اند، چون ایشان با درایتی که دارند، به جایگاه این‌گونه شرکت‌ها در توسعه اقتصادی کشورمان توجه دارند.

آیا شما برآوردی از نیاز بازار کشور به دستگاه‌های کارتخوان دارید؟

براساس آمارهای موجود اکنون چیزی حدود چهار میلیون دستگاه کارتخوان در کشورمان وجود دارد و با توجه به گستردگی اصناف در ایران و همچنین تعمیر و نگهداری از این تجهیزات، برآورد کرده‌ایم نزدیک به سالانه یک میلیون دستگاه کارتخوان جدید برای تجهیز نیاز داریم که تا چندی پیش تمام این نیاز به صورت واردات تامین و حجم قابل توجهی ارز از کشورمان خارج می‌شد.

قیمت هر یک از این دستگاه‌ها در بازارهای بین‌المللی چقدر است؟

این قیمت‌ها بسته به کشور و شرکت‌ سازنده، کیفیت و توانمندی‌هایی که تجهیزات مختلف دارد، کاملا متفاوت است، اما می‌توانیم این بازه را برای این تجهیزات در نظر بگیریم که از 150 تا 250 دلار می‌شود که اگر این ارقام را به واحد پول کشورمان تبدیل کنیم، ممکن است بین 450هزار تومان تا 800 هزار تومان قیمت داشته باشند. خوب حالا با توجه به نیاز بازار و همچنین هزینه سالانه تعمیر و نگهداری درمی‌یابیم که هرسال چقدر ارز از کشورمان خارج می‌شود.

آیا واقعا در ایران امکان تولید دستگاه‌های کارتخوان نیست؟

بله امروز در کشورمان توانمندی تولید این تجهیزات وجود دارد. اکنون تولیدکنندگان و متخصصان هموطن برای تولید دستگاه‌های یادشده به بالاترین توانمندی‌ها در بخش نرم‌افزار رسیده‌اند، اما در زمینه سخت‌افزار هنوز کاستی‌هایی وجود دارد که لازم است برای برطرف شدن آنها نیز اقدام کنیم. به عنوان مثال در اجرای طرح کارت سوخت با وجود طراحی و تولید نرم‌افزار موردنیاز به دست متخصصان ایرانی، عمده سخت‌افزارهای مورد استفاده وارداتی بوده‌ است. اما اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری دقیق و هدفمند و همچنین حمایت‌های لازم صورت پذیرد، بی‌تردید ساخت و تولید سخت‌افزار نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

برخی شواهد حاکی از آن است که موسسات مالی و بانک‌ها به‌رغم توانمندی تولید داخل کشورمان علاقه‌مند به واردات این تجهیزات هستند. به نظر شما دلیل اصلی این موضوع چیست؟

دانش طراحی و تولید این نوع محصولات، خارجی است و کشور ما در این زمینه تازه‌وارد محسوب می‌شود، بنابراین طبیعی است که تاکنون شرکت‌ها یا موسسات مالی بیشتر به خریدهای خارجی تمایل داشته‌اند. اما صرف‌نظر از این موضوع، مهم‌ترین عاملی که باعث شده امروز بسیاری از تولیدکنندگان داخلی کشورمان نادیده گرفته شوند و بیشتر موسسات مالی و اعتباری به خریدهای خارجی علاقه‌مند باشند، به گواهینامه‌های استاندارد و امنیتی تجهیزات یاد شده مربوط است، چراکه به دلیل تحریم‌های یکجانبه غرب علیه کشورمان، نمی‌توانستیم این گواهینامه‌ها را برای محصولات داخلی دریافت کنیم و همین روند یعنی کارشکنی غربی‌ها که مزیت رقابتی تولیدکنندگان ایرانی را به‌رغم برتری‌های مشهود از بین برد و کم‌کم تمایل به واردات بیش از پیش رشد کرد.

آیا مسئولان از شرکت‌شما، به عنوان شرکت دانش‌بنیان، حمایت‌های لازم را داشته‌‌اند؟

اجازه دهید قبل از پاسخ به این پرسش به یک نکته اشاره کنم. همان‌طور که می‌دانید صاحبان و مالکان شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به درایت و تخصصی که دارند، بی‌تردید درباره چگونگی راه‌اندازی کسب و کارشان خوب مطالعه کرده و از تمام فراز و فرودهایش مطلع هستند. بنابراین ممکن است از نظر مالی زیاد نیاز به حمایت نداشته باشند، اما آنچه این شرکت‌ها برای ادامه حیات نیاز دارند، مربوط به حمایت‌های قانونی است که اینجا نقش دولت و قانونگذاران پررنگ‌تر از قبل خواهد شد. پس ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان از مسئولان تقاضا داریم با تسهیل شرایط کسب و کار و همچنین حمایت‌های قانونی امکان رشد، توسعه و ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشورمان را فراهم کنند، چون حمایت فقط به ارائه تسهیلات کم‌بهره ختم نخواهد شد.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار