14. مهر 1399 - 14:21   |   کد مطلب: 10671
در گفت و گو با روانشناس و مشاوره خانواده مطرح شد:
قدردانی در زندگی مشترک / تقویت احترام و ارزشمندی بین زوجین
هنگامی که قدردانی صورت گیرد، تعامل سازنده ای در روابط زوجین ایجاد می شود ، این تعامل سازنده فزاینده است و دوام و بقای خانواده را به دنبال دارد. زمانی که در زندگی نشاط پررنگ می شود میزان عاطفه مثبت غلبه می کند.

به گزارش شبنم ها به نقل از حیا : تشکر کردن و قدردانی کردن موجب آرامش در زندگی می شود. قدردانی نکردن از همسر و این که همه خوبی ها را وظیفه ذاتی او بدانیم، به مرور به روزمرگی و یکنواختی زندگی مشترک منجرمی شود. نادیده گرفتن و بی‌تفاوتی به زحمت‌های همسران از جمله عوامل مخرب در ارتباط است.

** شیوه های گفتاری و کلامی قدردانی

روانشناس و مشاوره خانواده با اشاره به اینکه احساس خوب منجر به فکر خوب می شود، می گوید: هنگامی که احساس افراد مثبت است، افکار مثبتی هم در ذهن شان حاکم می شود و نسبت به چیزی که دارند خوش بین شده و به آینده زندگی مشترک شان بسیار امیدوارانه نگاه می کنند و با نشاط بیشتری پیش می روند. البته بهتر است بدانیم که فکر خوب روی رفتار افراد تأثیر می گذارد. بدان معنا که سه بخش شخصیت انسان ها شامل احساس، افکار و رفتارشان است. داشتن افکار مثبت و نگاه امیدوارانه می تواند متأثر ازشیوه قدردانی از سوی همسر در زندگی زوجین باشد.

مجتبی ناجی در ادامه بحث می افزاید: همه زوجین می خواهند که از همدیگر قدردانی کنند، اما روش صحیح این امر را نمی دانند یا تمرین نکرده اند و یا از روش نامتناسبی برای انجام این کار استفاده می کنند که بازدهی خوبی را در پی نخواهد داشت. از نظر روانکاوی، زوجین از افعال معکوس استفاده می کنند. یعنی می خواهند قدردانی کنند اما به نوعی شماتت کرده و فرد را زیر سؤال می برند. این امر نه تنها نتیجه مثبتی را به دنبال ندارد حتی به بروز سوءتفاهم ها دامن می زند. ممکن است روشهای عمومی و فراگیر برای قدردانی درهمه خانواده ها مشترک باشد، شیوه های گفتاری و کلامی قدردانی در زندگی زوجین فوق العاده موثر است. تشکر کردن از همسر در زندگی مشترک دلگرمی ایجاد می کند. این دلگرمی باعث سرسختی زوجین در مقابله با گرفتاری ها، کمبودها وخلاءهای موجود در زندگی می شود و تحمل مشکلات را برای آنها آسانتر می کند.بدان معنا که با قدردانی تمرکز افراد بر روی نقاط قوت و داشته هایشان معطوف می شود و نداشته هایشان را کم اهمیت جلوه می دهد. از دیگر محاسن قدردانی کردن تقویت احترام و ارزشمندی بین زوجین بوده که موجب تقویت عزت نفس و احساس مفید بودن آنها شده و بهداشت روانی ایجاد می کند.

**ایجاد تعامل سازنده در روابط زوجین

این مشاور برای برقراری تعامل سازنده معتقد است: هنگامی که قدردانی صورت گیرد، تعامل سازنده ای در روابط زوجین ایجاد می شود ، این تعامل سازنده فزاینده است و دوام و بقای خانواده را به دنبال دارد. زمانی که در زندگی نشاط پررنگ می شود میزان عاطفه مثبت غلبه می کند. هنگامی که زندگی تازه تأسیس مراحل رشد خود را سپری می کند باید میزان تقدیرنسبت به بی توجهی و انتقاد کردن به مراتب بیشتر انجام پذیرد. بنابراین زوج های جوان باید از هر فرصتی برای ابراز قدردانی استفاده کنند. تقدیرهای کلامی در روند زندگی مشترک مؤثر است. درصورتی که میزان قدردانی ها در زندگی به موقع نبود و یا با تأخیر انجام شود، اثر گذاری مثبتی نخواهد داشت. به هرحال زوجین وقتی فعالیت برجسته ای می کنند، نیازمند قدردانی هستند.

روانشناسان معتقدند که تقویت مستمر باشد اثر بخشی اش از بین می رود، اما این امر بدان معنا نیست که تقویت به طور کامل حذف شود. بلکه توصیه می کنند باید گاهی اوقات در زندگی مشترک دادن پاداش انجام شود احساس کدورت، شک و تردید از بین برود.

** تکنیک های تشکر و قدردانی

نبود قدردانی موجب بروز برخی از مشکلات و چالش ها در زندگی می شود که ذهنیت منفی گرایانه را ایجاد می کند. قدرانی و تشکر در زندگی لازم است. قدردانی غیر کلامی موجب عزت نفس افراد شده و فکرهای منفی را کم می کند و تقدیرها در حقیقت بیان تحسین، تأیید و حمایت از همسر است.

این استاد دانشگاه در مورد تکنیک های تشکر و قدردانی تاکید می کند: علاوه بر تکنیک های گفتاری و نوشتاری، از روش های غیر کلامی، لبخند زدن، توجه به خواسته ها و تمایلات همسر، به یاد آوردن خدمات خوبی ها و محاسن همدیگر از تکنیک های قدردانی است. درعین حال فراموش کردن لغزش ها،؛ خطاها و چالش هایی که اتفاق افتاده اند وبه بقای زندگی مشترک کمک می کند. همچنین همراهی کردن همسران از یکدیگر نیز نوعی قدردانی است. خط پایه ای را که برای اهداف زندگی در نظر می گیریم واقع بینانه بوده و با اندیشیدن به داشته های موجود قدردانی را در زندگی تقویت کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار